Hei, jeg har lest flere tråder der man har gjort en utbygging med kjeller, for å unngå sprekker i området rundt skjøten har den gamle delen ikke blitt forankret med den nye. I stedet setter man en elastisk fuge. Jeg tenkte å gjøre på samme måte, men det skal bygges et baderom i etasjen over den nye kjelleren som strekker seg over den skjøten. Siden jeg vil flytsparkle og legge fliser er jeg bekymret for den elastiske fugen og det skjøtte bjelkelaget, jeg regner med problemer ved en eventuell setning av utbyggingen.

Min nye plan er å gjøre om bjelkelaget i det nye baderommet slik at det hviler på utbyggingens yttervegg og en vegg i kjelleren lenger inn i det eksisterende huset. Da får jeg altså ingen skjøter i bjelkelaget i baderommet. Er det noen som synes det høres ut som en god eller dårlig idé? Jeg innser dog at når setningen eventuelt oppstår kan jeg i stedet få problemer der gulvet møter veggen, hva tror dere?

Takknemlig for noen kloke meninger :)

W
Hei! Forutsatt at det gjøres et riktig grunnarbeid så burde setningsskader ikke være noe problem. At det sprekker mellom ny og gammel betong skyldes hovedsakelig at betong krymper over svært lang tid, selv etter den har tørket. Men du skulle, slik jeg forstår, bygge bad på etasjen ovenfor, så det skal ikke bli noe problem med det. Men det forutsatt at grunnarbeidet gjøres på riktig måte etter gjeldende forhold på stedet.

Takk for svaret.
Så med andre ord kan jeg skjøte trebjelkelaget ved den gamle ytterveggen og legge det på den nye utbygningens yttervegg. Jeg regner med at kjellerveggene blir murt, ikke støpt, derimot er selvfølgelig platen støpt.
Men hvis hele utbygningen synker noe likevel, risikerer jeg ikke at flytesparkel etc. sprekker akkurat over skjøten?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.