Tenkte å montere en takskjutsport nå før det blir altfor kaldt, men innser at det kommer nok til å ta litt lengre tid enn tenkt... Rev bort masonittplatene på innsiden av ytterveggen og så da at reglene nærmest åpningen er av dimensjonen 34x160, men den er jo avfasset i ett hjørne så den biten som er 34mm tykk er nok bare 150mm. Over porten er det ikke noen regel, men mest litt småbord og regler for å få plass til isolasjon og plater. Det er altså et enplans myresjöhus fra -88 med garasje i økonomidelen som det handler om.
Så oppdaget jeg at på den ene siden har regelen sprukket ganske kraftig, og ser da at svillen slutter tidligere, og deretter går det en annen liggende regel ut en liten bit som i sin tur støtter den stående regelen. Nå vet jeg at det er betongbjelker som det er utskåret for garasjeportåpningen, og da går det jo ikke å fortsette med svillen i løse luften.
Vil jo selvsagt fjerne den sprukne regelen og dessuten kanskje legge en til, rett innenfor, som får stå på riktig plass. Men hva ville dere ha gjort? Legger ved litt bilder så dere ser hvordan det ser ut!
Men nå vet jeg iallfall hvorfor den gamle porten har vært så utrolig treg å åpne og lukke om vinteren!! Kan man kanskje legge en ny regel på innsiden av den gamle, fjerne den gamle og deretter sette inn en til som går hele veien mot betongplaten slik at man dels får doble regler og slik at man får riktig bredde på porten?
Slik ser det ut i det store og hele:
Og i nederkant:
Hmm og lurer på hva som finnes her da?
Og plasten på UTSIDEN av isolasjonen, akkurat etter regelboken! Eller??
Gjør det enkelt for deg. Bygg en ramme med 45x170 med doble lekter på sidene og en stående ovenfor i den målen du vil at porten skal være i. Deretter hakker du ut betongen så den ikke er i veien for portåpningen (du kan sette "rammen" oppå betongkanten altså). Legg syllpapp mellom treet og betongen og fest rammen i betongen og i øvrige trelekter på passende måte (byggevinkler, etc). Samtidig som du monterer den nye rammen, kan du støtte opp bærende deler og fjerne gamle lekter som er i veien for den nybygde rammen.
Da har du et stabilt underlag for portmontasjen. Sørg for å bygge rammen rett og i både vater og lodd, men også i nøyaktig riktig mål etter portens størrelse. Da sparer du tid ved portmontasjen.
Ble slik at jeg nå har satt hver sin 45x170 innenfor de gamle bjelkene, deretter revet bort garasjeporten og alt over den. Så har jeg midlertidig lagt igjen åpningen med osb utvendig og nå revet bort de gamle bjelkene. Har lagt til en 45x170 ved siden av den andre nye bjelken på venstre side, så nå er det dobbelt på den siden. Nå gjenstår høyresiden og alt annet i morgen.
Skal samtidig passe på å forberede for elinstallasjonen når jeg likevel har åpent mellom bjelkene.
Ja, det der så ut til å bli bra. Jeg har de siste fire-fem årene jobbet med garasjeporter (portmontør) så har du noen spørsmål er det bare å ta kontakt.
Nå vet jeg ikke helt hvor stor porten er, men cirka 2400 x 2000? Da burde portbladene veie rundt 60-65 kg, pluss litt vekt på stålskenene, så si 80 kg. Den meste vekten havner på veggskenene, men for å være på den sikre siden pleier jeg å si 25% i hvert festepunkt.
Har du to takfester så havner altså 20kg på hvert takfeste, så en M4 metallekspander blir for svak. En M6 metallekspander pleier å bli påstått å tåle 40kg, så da har du litt margin der også. Det verste er dog eventuelle vibrasjoner fra når porten åpnes og lukkes, så jeg pleier alltid å forsøke å skru i lekter om det går. Ved visse anledninger har jeg måttet bruke metallekspander og det har gått bra, da har jeg tatt så grov ekspander som mulig.
Hmm da er det kanskje like greit å skru fast en planke utenpå gipsen ca 30mm tykk mellom to glespaneler så burde vel det være nok?? Blir jo ikke like pent men desto mer funksjonelt!
Som Robert-san01 sier, det blir helt klart penest. Så har jeg gjort noen ganger, og ved de tilfeller det ikke går har jeg satt en L-profil med hull i mellom stendere/gles, lignende denne (Ahlsell):
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.