Jeg kommer til å trenge å leie et stillas for muring og pussing av mitt lettbetonghus, og etter en rask sjekk på nettet har jeg forstått at det finnes ulike typer stillaser.

Fant en som ble kalt "murerstillas", men så at det også fantes "pussstillas".

Veldig forvirrende! Noen som vet mer om stillaser og kan forklare forskjellene? :)

Spennende. Jeg trodde at f.eks en Haki-stilling (Haki = fabrikat) ble en "murerstillasje" om den ble brukt ved muring og en "malerstillasje" om den ble brukt for maling.

Kan ikke se at det skulle spille noen rolle så lenge stillingen gjør jobben og holder deg oppe sikkert.

Akkurat som Faidros lenke beskrev, så virker det altså som om bredden på dem samt hvor mye last de tåler, avgjør hva de kalles. Fant en annen lenke som bekreftet det:

Ställningsbyggarn JM AB

Antar det går fint å pusse mens man står på et murstillas - for det virker jo litt dumt å måtte bytte helt plutselig! :)

Når man pusser trengs en 60cm-100 cm-stillas. Når man murer trengs bredere og kraftigere bomlag fordi man skal ha plass til både mørtel og murstein. Når man murer trengs bredden for å få plass til en trillebår.

Edit: oi... det var visst det som stod på "Ställningsbyggarn JM AB"-siden.

zachris skrev:
Fant en som ble kalt "murerstillas", men så at det også fantes "puss-stillas".
Ja, "misjonærstillingen" kanskje blir kjedelig i lengden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.