Hei!
Jeg og min familie flytter frem mot vårvinteren 2019 inn i vårt nye hus som vi har bestilt.
Det er et hus på 1½ etasje (102+62 kvm) som er nøkkelferdig, men loftsetasjen er uinnredet. Jeg er langt fra en snekker, men jeg har en DIY-tilnærming og har i tillegg noen kontakter angående byggingen av loftsetasjen, blant annet en snekker, elektriker og generelt hjelpsomme mennesker i vår nærhet.
Husprodusenten ville ha 550 k for å fikse hele loftsetasjen med alt hva det innebærer, noe som ikke virket økonomisk forsvarlig for oss. Snekkerselskapet som skal bygge huset har derimot signalisert (som husprodusenten selv innrømmet kanskje ikke var helt greit, men som de likevel godtar) at de kan bygge en slags mellomvariant av innredet loft for oss, og det er derfor jeg henvender meg til alle kunnskapsrike personer på dette forumet. De vil ha 57.700 for hele opplegget, og da inngår følgende (nå skal vi se om jeg kan lime inn det jeg fikk via e-post på en forståelig måte):
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lufting mellom takstoler fra takfot til møne (45x45 lekter og oljeherdet masonitt). Festing av aldringsbestandig plast i hele taket og deretter spikerlekter 28x70 på cc300. Isolering deretter med tilhørende plastlegging, hvorpå det blir installasjonslekter 45x45 utenpå det og ytterligere isolering oppå. Løsull og 70mm trinnlydsisolering er også inkludert i prisen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Såå; hva tror dere? Slik jeg har forstått det, er dette for å få et varmt loft allerede fra start, noe som ville lette enormt for oss, mistenker jeg, for deretter å på eget initiativ begynne å legge lekter, trekke tomrør og annet gøy i vegger og gulv, legge gulvsponplater etc.
Fremst undrer jeg om det er en rimelig pris? Personlig, uten å ha sjekket opp veldig mye, synes jeg det virker fornuftig. Dels koster arbeidstiden deres mye, dels koster selvfølgelig materialene noe også, og dels sparer det mange dyrebare kvelder og helger rent tidsmessig som også må inngå i en kalkyle som denne.
Flytt gjerne tråden om den ligger feil
Ha det fint!
Jeg og min familie flytter frem mot vårvinteren 2019 inn i vårt nye hus som vi har bestilt.
Det er et hus på 1½ etasje (102+62 kvm) som er nøkkelferdig, men loftsetasjen er uinnredet. Jeg er langt fra en snekker, men jeg har en DIY-tilnærming og har i tillegg noen kontakter angående byggingen av loftsetasjen, blant annet en snekker, elektriker og generelt hjelpsomme mennesker i vår nærhet.
Husprodusenten ville ha 550 k for å fikse hele loftsetasjen med alt hva det innebærer, noe som ikke virket økonomisk forsvarlig for oss. Snekkerselskapet som skal bygge huset har derimot signalisert (som husprodusenten selv innrømmet kanskje ikke var helt greit, men som de likevel godtar) at de kan bygge en slags mellomvariant av innredet loft for oss, og det er derfor jeg henvender meg til alle kunnskapsrike personer på dette forumet. De vil ha 57.700 for hele opplegget, og da inngår følgende (nå skal vi se om jeg kan lime inn det jeg fikk via e-post på en forståelig måte):
Lufting mellom takstoler fra takfot til møne (45x45 lekter og oljeherdet masonitt). Festing av aldringsbestandig plast i hele taket og deretter spikerlekter 28x70 på cc300. Isolering deretter med tilhørende plastlegging, hvorpå det blir installasjonslekter 45x45 utenpå det og ytterligere isolering oppå. Løsull og 70mm trinnlydsisolering er også inkludert i prisen.
Såå; hva tror dere? Slik jeg har forstått det, er dette for å få et varmt loft allerede fra start, noe som ville lette enormt for oss, mistenker jeg, for deretter å på eget initiativ begynne å legge lekter, trekke tomrør og annet gøy i vegger og gulv, legge gulvsponplater etc.
Fremst undrer jeg om det er en rimelig pris? Personlig, uten å ha sjekket opp veldig mye, synes jeg det virker fornuftig. Dels koster arbeidstiden deres mye, dels koster selvfølgelig materialene noe også, og dels sparer det mange dyrebare kvelder og helger rent tidsmessig som også må inngå i en kalkyle som denne.
Flytt gjerne tråden om den ligger feil
Huseier
· Västerbottens län
· 775 innlegg
Jeg har egentlig ikke så mye input, men vår hustilbygger skulle også ta ca 500 k for å gjøre hele overetasjen for oss, så vi besluttet oss for å ta oinredd men forberedd overetasje dvs. isolert og med avløp, vann og strøm forberedt. Det er slike ting som er vanskelige å gjøre i ettertid når underetasjen er ferdig uten å rive opp vegger og tak. Det kan jo være verdt å tenke på.
Det kan også være smart å vurdere hva dere skal ha under gulvene, spikerslag eller sponplater. Vi har spikerslag, noe som har vært fordelaktig når mannen min har ønsket å senke høyttalere og spotlights gjennom taket. Å rive opp sponplater er nok ikke så enkelt. Vi har lagt gulvvarmen i spikerslaget også.
En annen ting som vi ikke helt fikk klarhet i da vi skrev under kontrakten var at trappen var inkludert, men at montering ikke var inkludert. Så vi har en trapp i esker og må gå opp på overetasjen via en stige (noe som jo for så vidt er bra siden plater som spon og gips er enklere å løfte opp uten trapp).
Bare litt erfaringer fra min side.
Det kan også være smart å vurdere hva dere skal ha under gulvene, spikerslag eller sponplater. Vi har spikerslag, noe som har vært fordelaktig når mannen min har ønsket å senke høyttalere og spotlights gjennom taket. Å rive opp sponplater er nok ikke så enkelt. Vi har lagt gulvvarmen i spikerslaget også.
En annen ting som vi ikke helt fikk klarhet i da vi skrev under kontrakten var at trappen var inkludert, men at montering ikke var inkludert. Så vi har en trapp i esker og må gå opp på overetasjen via en stige (noe som jo for så vidt er bra siden plater som spon og gips er enklere å løfte opp uten trapp).
Ja akkurat! En forberedt etasje som du beskriver det er akkurat slik som vi kommer (antagelig) til å ta.catherineb skrev:
Jeg har egentlig ikke så mye input, men vår hustilbyder skulle også ta ca 500 k for å gjøre hele overetasjen for oss, så vi bestemte oss for å ta uinnredet men forberedt overetasje dvs. isolert og med avløp, vann og strøm forberedt. Det er slike ting som er vanskelige å gjøre i ettertid når underetasjen er ferdig uten å rive opp vegger og tak. Kan jo være verdt å tenke på.
Kan også være smart å fundere på hva dere skal ha under gulvene, spikerslag eller sponplater. Vi har spikerslag, noe som har vært fordelaktig når mannen min har ønsket å felle ned høyttalere og spotlights ned gjennom taket. Å rive løs sponplater er nok ikke så smidig. Vi har lagt gulvvarmen i spikerslaget også.
En annen ting som vi ikke helt fikk klarhet i da vi skrev under kontrakten var at trappen var inkludert men at montering ikke var inkludert. Så vi har en trapp i esker og må gå opp til overetasjen via en stige (som jo for så vidt er bra siden materialer som spon og gips er enklere å løfte opp uten trapp).
En loftstrapp er inkludert for oss. En ordentlig trapp og å ta ut i taket for å montere den er noe vi gjør når alt er klart der oppe.
Takk for at du delte dine erfaringer
Verktøyentusiast
· Sörmland
· 306 innlegg
Hvordan skal dere få opp materialet for å ferdigstille (plate-materiale etc.) gjennom en loftstrapp?MackanMH skrev:
Huseier
· Västerbottens län
· 775 innlegg
Verktøyentusiast
· Sörmland
· 306 innlegg
Jeg forestiller meg dette, men det trenger det selvfølgelig ikke være..

Huseier
· Västerbottens län
· 775 innlegg
Tok alternativet og la på gulvsponplater samt trukket fram for alt du skrev. Så klart pristillegg men en skikkelig dytt i å fikse resten for egen hånd pluss at vi har varmloft fra dag énkashieda skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Oinredd övervåning - hur gör jag med kabelkyddsrören
El -
Isolera oinredd övervåning på Älvsbyhus med polyuretan-isolering.
Isolering -
LB-Hus trapp oinredd/isolerad övervåning
Hustillverkare -
Oinredd övervåning - nybygge
Utbyggnad och tillbyggnad -
1,5v med oinredd övervåning - tillverkare säljer elradiator?
Värme allmänt