Huseier
· Småländska höglandet
· 5 634 innlegg
Du kan stryke "gissar" i ovenstående innlegg. Det er tretex. Fritt fra asbest.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.121 innlegg
I vegger og tak rundt fyrrom med oljefyr fra starten kan man finne eternittplater for å forbedre brannsikkerheten, likeså mot sammenbygde garasjer. Ellers var det jo ingen som strødde med asbestholdige materialer uten videre, siden det kostet penger, altså man hadde det når det virkelig gjorde nytte, men ikke ellers.
Så skal man ikke være redd for enkelteksponeringer av asbest heller.
Så skal man ikke være redd for enkelteksponeringer av asbest heller.
Grøntonet, da er det steinull. (Glassull er gul.)
Er relativt harmløst. Det er håndteringen av dem som gir løse partikler i luften som irriterer i halsen. Finnes ingen belegg for at det er skadelig, og da har likevel mange bygningsarbeidere i mer enn 50 år håndtert dem daglig. Derimot er det anbefalt med noen form for åndedrettsvern, (samt heldekkende klær). Selv bruker jeg enkle billige engangsfilter/åndedrettsvern. De er ikke like effektive som ekte filter for formålet i en halvmaske, men man merker likevel en stor forskjell mot ingen beskyttelse i det hele tatt. For oss som bare håndterer isolasjon en sjelden gang i livet er det ikke noe problem. (Beskyttelsesnivåer og verneutstyr som kan være nevnt i sikkerhetsbladene er beregnet for de som arbeider med produktene 8 timer/dag, år ut og år inn.)
Så, ikke farlig, bare ubehagelig å håndtere.
Er relativt harmløst. Det er håndteringen av dem som gir løse partikler i luften som irriterer i halsen. Finnes ingen belegg for at det er skadelig, og da har likevel mange bygningsarbeidere i mer enn 50 år håndtert dem daglig. Derimot er det anbefalt med noen form for åndedrettsvern, (samt heldekkende klær). Selv bruker jeg enkle billige engangsfilter/åndedrettsvern. De er ikke like effektive som ekte filter for formålet i en halvmaske, men man merker likevel en stor forskjell mot ingen beskyttelse i det hele tatt. For oss som bare håndterer isolasjon en sjelden gang i livet er det ikke noe problem. (Beskyttelsesnivåer og verneutstyr som kan være nevnt i sikkerhetsbladene er beregnet for de som arbeider med produktene 8 timer/dag, år ut og år inn.)
Så, ikke farlig, bare ubehagelig å håndtere.
Klikk her for å svare


