Vi skal bytte ut vindu mot balkongdør, trenger å fjerne elementet. Materialet i veggen ser ut som dette. Er det trygt å sage i det? Er to brune plater som den jeg holder opp. Porøst materiale. Asbestangst hos meg.
 
  • Brun, porøs plate holdes i en hånd, viser materialtykkelse og tekstur. Bakgrunnen er hvite fliser.
  • Porøs veggpanel med trelag og lysere, ujevn overflate, del av byggprosjekt. Potensiell bekymring for asbest ved kutting.
Gjetter på tretexplate. Den er bare laget av trefibre.
 
  • Liker
Byggfru og 2 andre
  • Laddar…
Eller byggboard som ble brukt tidligere. Det er en slags MDF/HDF. Bare å sage på.
 
  • Liker
mikethebik og 1 annen
  • Laddar…
Du kan stryke "gissar" i ovenstående innlegg. Det er tretex. Fritt fra asbest.
 
  • Liker
Byggfru
  • Laddar…
Takk snille, spør videre innenfor platen finnes dette? Bygg 60-70. Er det steinull? Er det sikkert?!
 
  • Isolasjon bak treplate, muligens steinull, fra 60-70-tallets byggeprosjekt.
BirgitS
I vegger og tak rundt fyrrom med oljefyr fra starten kan man finne eternittplater for å forbedre brannsikkerheten, likeså mot sammenbygde garasjer. Ellers var det jo ingen som strødde med asbestholdige materialer uten videre, siden det kostet penger, altså man hadde det når det virkelig gjorde nytte, men ikke ellers.

Så skal man ikke være redd for enkelteksponeringer av asbest heller.
 
  • Liker
mikethebik og 3 andre
  • Laddar…
Grøntonet, da er det steinull. (Glassull er gul.)
Er relativt harmløst. Det er håndteringen av dem som gir løse partikler i luften som irriterer i halsen. Finnes ingen belegg for at det er skadelig, og da har likevel mange bygningsarbeidere i mer enn 50 år håndtert dem daglig. Derimot er det anbefalt med noen form for åndedrettsvern, (samt heldekkende klær). Selv bruker jeg enkle billige engangsfilter/åndedrettsvern. De er ikke like effektive som ekte filter for formålet i en halvmaske, men man merker likevel en stor forskjell mot ingen beskyttelse i det hele tatt. For oss som bare håndterer isolasjon en sjelden gang i livet er det ikke noe problem. (Beskyttelsesnivåer og verneutstyr som kan være nevnt i sikkerhetsbladene er beregnet for de som arbeider med produktene 8 timer/dag, år ut og år inn.)

Så, ikke farlig, bare ubehagelig å håndtere.
 
  • Liker
fribygg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.