Tenker å bygge et ribbestakett rundt huset. Min tanke er å ha 90x90 stolper og 45x45 til ribbene og overliggere. Ribbene vil males før montering, hvite. Men jeg vil ha stolper og overliggere i mørk treolje/beis f.eks. valnøtt. Stolpene vil ikke være i kontakt med jord, men vil være festet i betongfundamenter. Kan jeg bruke ubehandlet tre eller må de være impregnert? Det samme gjelder overliggeren? Beiser alle stolper før montering og maler alle ribber før montering.
Tok et bilde fra Google! Slik vil jeg ha mitt gjerde.
Ja, de kan være ubehandlet om du uansett hadde tenkt å olje/male dem.
Akkurat slik har jeg gjort det, og det fungerer ypperlig. Jeg valgte dog å dekke overliggeren med plåt siden den er mest utsatt og ligger flatt. Dette gjør at regnvann blir stående. Men med plåt forlenger man levetiden betydelig.
Velger du en plåt i samme farge som de malte ribbene, vil det knapt merkes.
Man kan også velge en overligger som er høvlet for formålet og dermed ikke er helt plan, alternativt skjære stolpene en anelse skrått slik at overliggeren luter.
Man kan også velge en overligger som er høvlet for formålet og dermed ikke er helt plan, alternativt skråskjære stolpene en anelse så overliggeren luter.
Men da kan man jo ikke sette ølen der?
Overliggerens primære formål er jo tross alt å fungere som avlastingsplass for ølglasset/flasken
Kult, takk!! Har endret litt i planen og kjører nok med lekter i stedet for 45 bjelker. Tror det blir penere med tynnere ribber. Finnes også ferdig grunnede, koster 2 kr mer per meter. Kan den fan være verdt det! Rekker det med et strøk maling. Tenkte å olje inn stolper og overligger i kinaolje, finnes visst i mørk olje. Bedre idé tas gjerne imot. Jeg har dårlig med tålmodighet så får gjerne være noe som tørker raskt/trekker inn i treverket. Stolpene kommer til å være 2500mm fra hverandre, er det for mye for en lekt? Hvor lett slår de seg evt. vrir seg?
Hva! Nei, usj hvert år! Det orker jeg ikke. Ikke på et gjerde. Dritt også, vil virkelig ikke ha impregnert, vil ha mørke stolper.
Skrev feil ang. Lekter, de er ikke grunnet malt, men det var regler modell smalere enn 45 og det hadde vært hyggelig. Men de grunnet malte reglene finnes bare på Bauhaus. Synd.
Det er jo et gjerde så gjerne veldig lenge. Men får vel bare olje det hvert år da, kanskje jeg kan lure i fruen hvor moro det er å olje gjerdestolper.
Da hadde jeg bygget det i trykkimpregnert virke og deretter beiset og malt år 2.
Selv om du nøye holder etter ubehandlet treverk pleier det å bli svake punkter der det råtner etter kanskje 8-10 år. Men det er klart, bare å bytte disse. Men det er et spørsmål om hvor mye vedlikehold man vil ha, selv avskyr jeg å male gjerde.
Jeg blir gal når jeg prøver å finne ut hvor cc stolper skal settes! Har 4,70m på en side og 11,36m på den ene siden. Lektene jeg har tenkt å bruke er: https://www.byggmax.se/virke/läkt/22x45-lockläkt-vitgrundad-p08020046 Finnes i 2,7m og 5,4m. Stolper hadde jeg tenkt 70x70 impregnert. Men jeg får hodepine når jeg prøver å finne ut hvor stolpene skal sitte. Vil ha forskjøvet skjøt, om mulig. Vær så snill, hjelp meg
95 stolper, 2,35 mellom stolper og liggende 21x70 ytterpanel! Blir det sprøtt tro? Ribbene sitter på stolper uten mellom så man fremhever stolpene så å si.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.