Holder på å rette opp et innertak med spikerslag. Er fremme ved skorsteinen nå og lurer på om jeg må forholde meg til en viss avstand mellom spikerslag og skorsteinen?
Har prøvd å ringe feieren, men alle har langfri og svarer ikke. Har googlet til det kjedsommelige, men å finne info om akkurat dette er vanskelig. Det ser ut til å være mange vilkårlige svar i ulike tråder, men det må vel likevel finnes en bestemmelse om hva som gjelder?

Setter også fuktsperre i taket, kan man tape denne fast til skorsteinen?

Note: eksisterende innertak i dag er rupanel som ligger kloss til skorsteinen, over dette er det kutterflis. Tenker å fjerne flisen til noe mindre brennbart... Men rupanel, er det tillatt ved en brannsikkerhetskontroll?

Takk og godt nytt år!

Det reglene sier er at det kan bli maks 80 grader Celsius mot omgivende bygningsdeler. Feierne pleier å kreve at det er minst to steiners tykkelse mellom røykgang og utside. (Altså to steiner i bredden.) I tillegg skal det være tett med heldekkende puss på utsiden.

Det er altså ikke noe problem å ha treverk eller andre normale bygningsmaterialer direkte mot utsiden av skorsteinen forutsatt at den er riktig bygget. Men man kan jo unngå de mest lett antennelige materialene.

• Liker
goosen
  • Laddar…
E Eld skrev:
Det reglene sier er at det kan bli maksimalt 80 grader Celsius mot omkringliggende bygningselementer. Feierne pleier å kreve at det er minst to steiners tykkelse mellom røykkanal og utside. (Altså to steiner i bredden.) I tillegg skal det være tett med heldekkende puss på utsiden.

Det er altså ikke noe problem å ha treverk eller andre normale byggematerialer rett mot utsiden av skorsteinen forutsatt at den er riktig bygget. Men man kan jo unngå de mest lettantennelige materialene.
Okej takk for svar. En side av pipemuren er ikke pusset (den var tidligere kledd i trepanel) Tenkte å bygge opp med stålstendere og gipse den siden, er det ok?

Jeg ville pusse den først for å sikre at den er tett.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.