Skal gjøre i stand gulvet i gangen (ca. 2,5 m2) for deretter å legge på LKs 16mm EPS-plater og deretter fliser oppå. Flisene skal altså festes direkte mot EPS-platene i henhold til LKs anvisninger.
Jeg har i dag ca. 340 cc mellom bjelkene (140x45 med 1100mm spennvidde) og 15mm spontede bord som undergulv, og det føles stødig og fint og bygger bare 15mm. Men dessverre er bordene gjennomsaget på noen steder og har mistet bæreevne, så jeg tenkte å bytte ut de skadede bordene med samme type, alternativt fjerne alt og skru-lime 18mm gulvspon i stedet.
Jeg er veldig opptatt av byggehøyden, så jeg lurer på hva jeg skal velge som gir så stødig som mulig underlag for EPS-platen og flisene?
Jeg har i dag ca. 340 cc mellom bjelkene (140x45 med 1100mm spennvidde) og 15mm spontede bord som undergulv, og det føles stødig og fint og bygger bare 15mm. Men dessverre er bordene gjennomsaget på noen steder og har mistet bæreevne, så jeg tenkte å bytte ut de skadede bordene med samme type, alternativt fjerne alt og skru-lime 18mm gulvspon i stedet.
Jeg er veldig opptatt av byggehøyden, så jeg lurer på hva jeg skal velge som gir så stødig som mulig underlag for EPS-platen og flisene?
Nja helst ikke det bygger jo 22+13 (gips)+10 (klinker) = 45mm. Kanskje tilkommer noen mm for en eller annen form for fix mellom spon og gips dessuten.
Mens 15mm spontede bord + 16 EPS + klinker 10 = 41mm pluss at det er betydelig mindre jobb.
Mens 15mm spontede bord + 16 EPS + klinker 10 = 41mm pluss at det er betydelig mindre jobb.
Jeg ville ikke lagt fliser på 15 mm selv med 34 cm cc. Finner du 18 mm gulvspon (OBS! Gulvspon!) kunne det fungere, men best er jo 22 for å være på den sikre siden.
Med 18 mm ville jeg nok også brukt flexfix og flexfug for sikkerhetsskyld.
Du kan bruke flytfiks ved legging så bygger det bare 2-3 mm og jeg tror det er det LK også anbefaler...
Med 18 mm ville jeg nok også brukt flexfix og flexfug for sikkerhetsskyld.
Du kan bruke flytfiks ved legging så bygger det bare 2-3 mm og jeg tror det er det LK også anbefaler...
18 gulvsponplater har jo Bauhaus på hylla, så det er ingen merkeligheter. Du tror altså at fugene eller platene (ca30x30) kommer til å sprekke med bare en 18 plate?
Åpner man likevel gulvet kan man jo også skrulim lime fast en 45x120 på planken langs begge sider på hver bjelke for å simulere en 135 bjelke og da få mer bærende flate for sponet?
Føles som det bør bli stivere enn 600cc og 22 plate som er godkjent.
At jeg er redd for byggehøyde er fordi ytterdørterskelen er der den er.
Og så utgjør hallgulvet også et øvre trappetrinn fra kjelleren, så det blir litt merkelig der om gulvet blir for tykt.
Åpner man likevel gulvet kan man jo også skrulim lime fast en 45x120 på planken langs begge sider på hver bjelke for å simulere en 135 bjelke og da få mer bærende flate for sponet?
Føles som det bør bli stivere enn 600cc og 22 plate som er godkjent.
At jeg er redd for byggehøyde er fordi ytterdørterskelen er der den er.
Og så utgjør hallgulvet også et øvre trappetrinn fra kjelleren, så det blir litt merkelig der om gulvet blir for tykt.
Pratet med Forestia som selger 18mm gulvspon i går, og ifølge dem var det ingen problem hvis man kunne få ned cc avstanden til 300, og når man likevel holdt på å rive i bjelkelaget, putte inn noen kortlingar. Så det kommer jeg til å gjøre!
Klikk her for å svare