Jeg vil bygge en bod med moderat isolasjon, jeg hadde tenkt meg 95 eller muligens 120 mm. Veggen blir da f.eks. 12+95+11+12 = 130 mm tykk + luftet fasadekonstruksjon. Jeg vil ikke stille veggen direkte på plata, men ha en sokkel et sted mellom 300 og 800 mm høy, og den bør også være isolert selv om man jo blir nødt til å gjøre den tynnere, f.eks. 50 mm men helst mer, sokkelen bør jo ikke være tykkere enn veggen. Isolasjonen bør i det minste i hovedsak være på sokkelens kalde side. Mange ville vel mure med leca eller lettbetong, men det er ikke spesielt effektive isolasjonsmaterialer. Kanskje man kunne bygge en sokkel i metallstendere, men jeg er interessert i en ganske høy og delvis jorddekket sokkel, og da føles betong som det beste alternativet.

Hva tror dere andre på forumet vil være den beste løsningen i et slikt tilfelle? En slags sandwichsokkel med isolasjon noe innenfor midten? Relativt tynn betongsokkel med isolasjon og en slags plate på utsiden? Hvordan sikrer man i det siste tilfellet at veggsokken får tilstrekkelig bæring?

Bolighus bygges jo i dag med tykk isolasjon, og da er det vel generelt overkommelig å få med både bærende og isolerende funksjon i vegg og sokkel, men for sokler til tynnere vegger hvor man i tillegg vil håndtere kontakt med fuktig jord, føles det som en utfordring.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.