Hei!

Jeg er ute etter å sette opp en tynn innervegg uten å måtte spikre/skru i gulvet (parkett). Det er en "midlertidig vegg" for å dele av et større rom da jeg trenger et rom-i-rommet. Vegger og tak er det ingen problemer om det blir påførte skader på.

Et ønske er om det også er mulig å sette inn et "vindu" (glassplate) for lysinnslipp.

Lydisolering er ikke høyeste prioritet.

"Spennvegg"?

ALLE forslag mottas med takk!

Ola78
Skru fast takregel og veggreglene, svillen setter du med vinkeljern i veggreglene. Så er det bare å sette inn de reglene du skal ha, skråskru dem ned i svillen så du ikke skader gulvet, alternativt sett dem med vinkeljern, på med platemateriale, sparkel og tapetsering................klart.

edit: med veggreglene mente jeg den metoden Mikael_L foreskriver hvis jeg kanskje var uklar:blushing:

Sist redigert:
Mikael_L
Mellom gulv og gulvlist (syll) ville jeg satt dobbelsidig tape, slik som med en noen mm tykk skumplastkjerne. Tenk limputer. Jeg vet dog ikke helt hvor man kjøper slik.

Så ville jeg satt de loddrette listene i spenn, så skumplasten fjærer sammen. Og gjør ikke skade på vegger ville jeg skru i midten og nederst på listen som ligger mot veggene. Ja muligens flere skruer da, men som minimum.

edit:
For øvrig synes jeg som Ola78. :)

Sist redigert:
Høres veldig interessant ut!

Hvordan setter man de loddrette stenderne i spenn? Litt for lange og tvinge inn dem? :)

En annen aspekt som jeg ikke tenkte på da jeg skrev dette, er at det er et hjørne som jeg skal skille av fra rommet. Det innebærer at det blir et "ytterhjørne", men det kanskje fungerer likevel siden jeg kan sette stendere i taket/vegger og kan "spenne" med loddrette... ?

Fungerer det med 45mm stendere eller må jeg ha 70mm? Jeg har veldig små marginer for at det skal få plass med en seng i rommet, vil bare sjekke mine alternativer.

Takk for at dere engasjerer dere!!!

ev. kan du jo klype fast nedre hammarbandet med litt for lange stendere opp til taket, som slås på plass.
Så holder jo plater og sånt alt på plass.

det blir nok enda bedre med et hjørne. Da støtter jo veggen seg selv i begge retninger. Det eneste er den lille "läpp" som kan bli ustø er veggen som har dørhullet i seg om man ikke får godt spenn på lekten nærmest. Eller om du kan leve med en liten terskel.

45:er burde holde siden du uansett kommer til å ha plater på. MEN jeg ville bruke 70x45 og lekte dem med langsiden utover, i alle fall de som skal sitte i spenn. 45x45 kan bli svakt.

Ola78
Jeg vet ikke om jeg helt følger med på hvordan du mener å dele opp rommet, kanskje du kan legge opp et lite bilde? Når det gjelder de loddrette stenderne kapper du dem noen mm lengre enn de skal være så vil du få dem i spenn. Dimensjonen på stenderverket bør være 45*70, 45*45 risikerer å bli for svakt.

Ok, det høres i hvert fall ikke ut som om det burde være noen problemer å fikse dette her. Kan ikke ta alt for lang tid, sett bort fra overflatebehandling osv.

45*70 med 45 mm bred vegg mao? Høres ut som en god måte å få litt bedre stabilitet uten at veggen blir bredere. Smart!

Ola78: I prinsippet kan man si at jeg skal lage et mindre firkantet rom i et av hjørnene på et større rom. Ble det lettere å forstå? :)

Sist redigert:
Mikael_L
Svae skrev:
Høres veldig interessant ut!

Hvordan setter man de loddrette stenderne i spenn? Litt for lange og tvinge dem inn? :)
Japp. Er det den der fjærende tapen jeg foreslo, så blir en mm ekstra kanskje bra, ellers er det antakelig litt mindre. Tilgang til en elektrisk kapp-/gjæringssag er fint og så pusse av noen tidels millimeter om gangen til den føles passe treg å slå inn, veldig mye vold skal du ikke trenge.
Så kan tørt/ikketørt virke være en issue. Det er en fordel om du kjøper hjem stenderne og lar dem ligge noen uker innendørs, hvis du kan. Tre tørker forøvrig ikke like mye langs fiberretningen.

En annen aspekt som jeg ikke tenkte på når jeg skrev dette er at det er et hjørne som jeg skal stykke av fra rommet. Det innebærer at det blir et "ytterhjørne", men det kanskje funker uansett siden jeg kan sette stendere i taket/vegger og kan "spenne" med loddrette... ?
Bør vel funke. Vær litt mer nøye med innspenningen av stenderen i hjørnet, og denne kan gjerne ha litt høyere innspenningskraft enn de andre. Her blir det for øvrig minst to stendere, for å få noe å feste platene i. Ta f.eks en 120mm og 45mm og skru sammen til en L.

Funker det med 45mm stendere eller må jeg ha 70mm? Jeg har veldig små marginer for at det skal få plass med en seng i rommet, vil bare sjekke alternativene mine.
Det fungerer. Veggen blir en relativt svak vegg. Men selv med bredere stendere så sitter den jo dårlig mot gulvet osv. Du må rett og slett akseptere at det ikke blir en fullverdig vegg. :)
To elbokser rett overfor hverandre på hver sin side får ikke plass i en vegg med 45x45mm.

Ola78
:D Jeg begynte å tenke litt og jeg har forstått nå hvordan du har tenkt, det er jeg som begynner å bli litt sås i hodet bare.....sorry:S

Mikael_L skrev:
Mellom gulv og gulvregel (syll) ville jeg satt dobbelsidig tape, sånn med en noen mm tykk skumplastkjerne. Tenk heftputer.
Jeg er nok ikke sikker på at du kan få løs tapen sporløst når du skal fjerne veggen igjen. Slik tape pleier å sitte ganske godt og kan i verste fall "forene" seg med lakken på parketten. Jo da, det kan fungere, men jeg ville ikke våget hvis det er viktig at parketten ikke påvirkes.

Jeg ville ikke bruke tape. Strammer du inn nedre hammarbandet med stenderne så vil det sitte som f---n uansett.
Husk bare at den stenderen som strammer mest skal være ytterhjørnet. her var L-profil av 120x45 og 45x45 en veldig god idé.

For en nybegynner, hammarband = regel? I dette tilfellet liggende regel?

Jeg hadde fundert litt og trodde ikke at en så "enkel" løsning skulle funke, men er nå overbevist. Det innebærer jo også at det å sette inn en innerdør samt noen slags vindu ikke heller blir noe problem siden jeg har trestendere (trodde en stund at metallstendere var et krav...).

Hvis jeg dropper tape, skal jeg ha noen slags skumgummi (for eksempel som brukes når man legger klikkgulv) likevel? Tenker meg at det beskytter gulvet litt, men likevel ikke burde gjøre underlaget "glatt" for stenderne.

Oppfølgingsspørsmål: Fungerer det med dørkarm når det er så smal vegg? Hvor tykk er en dørkarm, finnes det ulike?

Ola78
Svae skrev:
For en nybegynner, hammarband = regel? I dette tilfellet liggende regel?

Hvis jeg dropper tape, bør jeg ha noe slags skumgummi (for eksempel som brukes når man legger klikkgulv) uansett? Tenker at det beskytter gulvet litt, men likevel ikke bør gjøre underlaget "glatt" for reglene.

Følge spørsmål: Fungerer det med dørkarm når det er så smal vegg? Hvor tykk er en dørkarm, finnes det forskjellige?
Hammarband er den øvre vannrette reglen i en vegg og den nedre kalles for syll.

Det skader ikke om du legger noe imellom for å spare gulvet så legg du slik foam man bruker til klikkgulv eller legg en stripe grålumpapp.

Det blir nok vanskelig med en dørkarm hvis du har en vegg som bare er 45 mm+gipsplate på begge sider, det blir bare 71 mm totalt og jeg har for meg at en karm pleier å være 95 mm, noe som det blir med en 70 mm regelvegg+gips.

Det finnes 63mm og 93mm karmer!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.