Hei

Holder på med å innrede overetasjen på vårt Smålandsvillan. Som avslutning på alle veggene hadde jeg tenkt å ha et 45mm tykt installasjonssjikt innenfor dampsperren. Det jeg nå lurer på er om et installasjonssjikt på 45mm er tykt nok til å legge rør til radiatorene? Det går jo en del plass i alle 90 graders bøyene rundt hjørner osv?

Tanken med å ha et installasjonssjikt og der legge alle rør og kabler, var å slippe å lage altfor mange hull i dampsperren. Men da gjelder det at det går å bøye rørene tilstrekkelig inne i veggen slik at de får plass i dette lille rommet!

Det skal ikke være noen problemer med å legge rørene i installasjonssjiktet. Jeg har, som deg, lagt 45 mm lekter innenfor dampsperren og trukket Wirsbo Combi PEX. De rørbend som brukes for bøy og fiksering der rørene skal passere veggen ut til radiatorene, krever 70 mm, men siden plasten og isolasjonen gir etter for 25 mm uten problemer, trenger du ikke ta mer. Rørene la jeg innenfor 45 mm lekten.

Hva bra, da kan man puste ut litt. Begynte å bli bekymret for at jeg hadde tenkt feil...
Hvordan løste du det med å gå rundt hjørner? Bare klamret fast røret, eller har du brukt kaldbøyningsjigg?
Er dette rør med beskyttelsesrør som du har brukt?
Kaldbøyningsjiggen for rør i rør (25mm) syntes jeg bygget litt for mye for å få plass i 45mm vegg, men den kanskje ikke trengs?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.