Tenkte å dele av stuen med en vegg og dør for å få til et ekstra soverom (se bilde).
Lurer på hvordan man skal tenke over veggens tykkelse hvis man skal ha en dør i veggen. Si at dørkarmen er 10 cm tykk og jeg har tenkt å bruke både osb og gips. Hvis vi regner med 4 cm for osb og gips på begge sider av veggen, bør stenderne i veggen da være 6 cm for at dørkarmen skal bli like tykk som veggen? Tallene er hypotetiske, lurer bare på om jeg tenker riktig. Tenker at det er lettest å montere dørfôr hvis dørkarmen er like tykk som veggen.
Vurderer også hva den letteste måten å ta ut markeringer fra ytterveggen for stendere til innerveggen er. Vil at innerveggen skal være i 90 grader til ytterveggen. Bruker man noe smart laserverktøy for slikt?
Hvis dere skal kjøpe en ny dør, så finnes det karmer som har en dybde som stemmer med 70 mm regel + OSB + gips. Det er en av flere standarddimensjoner.
Hvis karmen ikke er like dyp som veggen, så må man fôre ut med passende treverk (også kalt smyg) slik at man kommer i nivå med veggen. Dette gjøres på én side, og den andre (hengselssiden) plasseres i liv med veggen (slik at døren kan åpnes helt).
For å få den nye veggen vinkelrett mot ytterveggen kan man benytte trigonometriske beregninger.
Eksempel 1: Mål fra hjørnet og gjør markeringer f.eks. 2000 mm ut på både ytterveggen og en regel som markerer den nye veggen. Mellom disse merkene skal det være "kvadratroten av to" lengre enn mellom hjørne og merker. Hvis merkene er 2000 mm fra hjørnet, skal diagonalen være 2828 mm.
Eksempel 2: Samme prinsipp, men enklere tall. Hvis et merke er 3000 mm fra hjørnet og det andre er 4000 mm fra hjørnet, skal diagonalen mellom merkene være 5000 mm. Hvis disse lengdene er for lange, kan man halvere eller bruke hvilken som helst skalering av alle tre.
Det finnes som A.G sa karmer som har den tykkelsen, satte en selv bare for en måned siden.
Om man ikke orker å holde på å regne eller rett og slett har for tykk vegg så kan man alltid sette på foringslister (eller lignende). Som når jeg satte min 118mm karm så var det ikke nok fordi veggen er 128mm tykk, så da måtte jeg rett og slett legge på en 10mm list for å få riktig tykkelse på alt
Å få 90 grader ved yttervegg er Byggmästervinkel 3 + 4 = 5 Pythagoras
Håper du forstår skissen
Målene A og B kan være hva som helst C blir produktet av det bare måle
Ikke feil med det alt like, ulik tankegang bare 60 80 100 er bra om det er korte avstander, jo lengre
på de korte (katetrene) bitene desto mer eksakt i mm blir (hypotenusen) den lange delen
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.