729 lest ·
13 svar
729 lest
13 svar
Tung innfesting med stort hode, bare 30mm dyp.
Hei,
Jeg skal feste en 50kg gjenstand mot 28mm tykt treverk (vil ikke ha gjennomgående). Jeg hadde tenkt å bruke 4 stk 6x30 big dog skruer, men de ser ut til å ikke produseres i kortere enn 40mm.
Jeg vil ikke bruke fransk skrue, finnes det noen passende skrue å bruke som har det store hodet?
Eller må jeg finne så grov 30mm lang skrue jeg kan finne og bruke skive?
Jeg skal feste en 50kg gjenstand mot 28mm tykt treverk (vil ikke ha gjennomgående). Jeg hadde tenkt å bruke 4 stk 6x30 big dog skruer, men de ser ut til å ikke produseres i kortere enn 40mm.
Jeg vil ikke bruke fransk skrue, finnes det noen passende skrue å bruke som har det store hodet?
Eller må jeg finne så grov 30mm lang skrue jeg kan finne og bruke skive?
Det er flere 28x120 (terrassebord) montert over hverandre som et gjerde. Tenker at 4-6 skruer på en flate av 50x30cm burde klare den innfestingen uten gjennomgående.J jonaserik skrev:
Så det er noen doble 28;ere, 2 X 28 er 54 mm, da kan det gå om skruen/boltene går gjennom alle. Du skal da forbore med ca 2 mm mindre hull enn kjernen på skruen/bolten er, for at treverket ikke skal sprekke som normalt skjer når man drar dem direkte inn. Spytt først på dem før de dras, litt smøring skader ikke.X xLnT skrev:
Nei, ikke doble, enkle over hverandre på høy kant.J jonaserik skrev:
På høykant, da er du kjørt. går ikke å få feste mellom dem på en bra måte, det er ikke homogent treverk du skal feste i. Blir til å tenke om hvordan du skal få det sammen. Kanskje ved å sette en planke 28 X ? 120, eller så bred du trenger, under dem og skru med mange skruer, deretter feste dine ting nedenfra midt i skjøten. men du må treffe de øvre minst på midten Du må forbore så ikke treverket sprekker. Helst borre noen ekstra hull i festet for flere skruer,X xLnT skrev:
Jeg har vanskelig for å forstå hva du mener, ikke sikker du forstår meg. Jeg har 2 stk 95x95 stolper vertikalt ned i bakken (cc1200). Så har jeg skrudd flere 28x120 planker nedenfra og opp. Mener du at det ikke skulle gå å feste noe som veier 50kg på denne konstruksjonen uten gjennomgående innfestning og 4-6 innfestningspunkter?J jonaserik skrev:På høykant, da er du kjørt. Går ikke å få feste mellom dem på en bra måte, det er ikke homogent treverk du skal feste i. Blir til å tenke om hvordan du skal få sammen den. Kanskje med å sette en planke 28 X ? 120, eller så bred du trenger, under dem og skru med mange skruer, deretter feste greiene dine nedenfra midt i skjøten. Men du må treffe de øvre minst på midten. Du må forbore så ikke treverket sprekker. Gjerne bore noen ekstra hull i festet for flere skruer,
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 innlegg
Du kanskje kan bruke rustfri rampamuff og valgfri bolt til denne? Hvis du installerer rampamuffene riktig, vil de garantert holde mye mer enn 50 kg.
OK litt misforståelse fra min side da. Tenkte mer som at det var i tak. Er det stolper så vil trekket bli rett ned, da kan det holde bra som du tenker. Skyvningen vil belaste nedover og da skal det mye til at det ikke holder. Det som da er viktig er at det ikke blir en vridning i festepunktet, men at trykket blir i lengde med stolpen ovenfra og ned.X xLnT skrev:Jeg har vanskelig for å forstå hvordan du mener, ikke sikker du forstår meg.
Jeg har 2 stk 95x95 stolper vertikalt ned i bakken (cc1200). Så har jeg skrudd flere 28x120 bord nedenfra og opp.
Mener du at det ikke skulle gå an å feste noe som veier 50Kg på denne konstruksjonen uten gjennomgående innfesting og 4-6 innfestingspunkter?
I ditt tilfelle gir de en bra ratio på diameter vs lengde. Økt diameter gjør jo at det "biter" bedre i treet. En modell beregnet for M12 kan dras inn på den dybden du har. De sitter som fjell. Jeg har brukt dem i alt fra Cumaro til Furu.X xLnT skrev:
Din løsning vil selvfølgelig også holde.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 innlegg
Det var et av forslagene til deg når du ikke kunne finne egnet innfesting. Rampamuff brukes på mange steder hvor man bare drar sammen deler i forband. Også en eneste gang, f.eks. i visse møbler. Greia med rampamuff er at man har to forskjellige stigninger slik at den indre har lavere friksjon ved tiltrekking og den ytre (oftest) sitter igjen. Man kan trenge å lime den ytre gjengen, spesielt med rustfrie muffar.X xLnT skrev:
Nå løste du det jo når du fant annen innfesting, så ”problemet” er ute av verden for denne gang.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Feste av syll på for stor betongplate
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Sätta upp stor tung spegel
Byggnadsvård -
Infästning kätting i pollare - brainstorminghjälp
Trädgård allmänt -
Hengsel til en tykk stor tung dør - hvilken modell?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Upphängning stor tung taklampa
Belysning