Hei, håper noen erfaren bygger kan berolige meg angående en hylle jeg skal belaste med en datamaskin på ca 12-13 kg.

Hylla jeg har montert opp er en IKEA Ramshult ca L=1200xD=300 mm hylle med 3 stk konsoller. Konsollene er festet med 1 stk metallexpander ved øvre festepunkt i konsollen og nedre del er festet med universalplugg og vanlig skrue.

Det vil si totalt 6 bæringspunkter for hele hyllen, 2 stk per konsoll - 3 stk molly M6 og 3 stk type 5 mm skruer tror jeg - i universalplugg. Konsollene er montert med ca 600 mm CC.

Problemet er at når jeg ved forborringen oppdaget at den ytterste delen av veggen der den siste konsollen ble festet, ser ut til å være av enkeltgips og låter mer hul enn øvrige del av veggen.

Ifølge IKEA skal denne hyllen tåle 30 kg belastning forutsatt at det er jevnt fordelt på hyllens totale lengde.

Nå til mitt spørsmål: er det grunn til bekymring for at hyllen skal tåle en 13 kg stasjonær datamaskin som kommer til å stå mellom de to første konsollene som er montert i det som virker å være av type dobbeltgips?

Hylla i seg selv veier ca 13 kg alene, og deretter blir det 13 kg som hviler mest mellom første og andre konsoll.

Jeg er sikkert overdrevet i min bekymring, men det er en ganske dyr sak å ta sjansen på hvis veggen gir etter på grunn av at hyllen blir belastet ganske kraftig mellom bare to konsoller, samt at det er bare et par cm til overs der datamaskinen slutter til selve kanten på hyllen. Jeg hadde datamaskinen på hyllen i et par dager før jeg tok den ned fordi jeg ble bekymret.

Hva jeg har forstått er at disse tingene ofte skal tåle mer enn det som er angitt.

Takknemlig hvis noen kan gi en liten uttalelse :)

A Alex1337 skrev:
Konsollene er fastmontert med 1 stk metallutvider ved øvre festepunktet i konsollen og nedre delen er festet med universalplugg og vanlig skrue.
Hvorfor ikke likt oppe og nede, er det på alle likt eller er det den ene konsollen bare. Den øvre skal bære så ikke hyllen kan kælve ut fra veggen samt holde kraft nedover, den nedre har bare bæreevne for trykk ovenfra. Kan du ta ned hyllen og borre noe ekstra hull i konsollen ca 5 - 10 cm nedenfor det øvre hullet og sette riktige ankere på alle festepunkter

J jonaserik skrev:
Hvorfor ikke like oppe og nede, er det på alle like eller er det den ene konsollen bare. Den øvre skal bære så hyllen ikke kan kalve ut fra veggen samt holde kraft nedover, den nedre har bare bæreevne for trykk ovenfra. Kan du ta ned hyllen og bore et ekstra hull i konsollen ca 5 - 10 cm nedenfor det øvre hullet og sette riktige ankere på alle festepunkter
Konsollene er ca 15 cm og med ca 13 mm cc mellom festepunktene, der imellom er det litt for tykt gods for å kunne gjøre noe vettig, evt kan jeg fikse kanskje 10 mm cc til et hull over den nedre festepunktet.

Se bilde nedenfor, det er ekstra tre som støtter konsollen. Derfor kan jeg ikke ta et hull med 5 cm mellomrom.
https://www.ikea.com/se/sv/images/products/ramshult-bracket__0721915_PE733409_S5.JPG?f=s

Ellers er det enkleste å lage hullet der jeg har skruen for universalpluggen/nedre festepunktet større - så jeg kan feste disse med ankere i stedet.

Tror du det virkelig kreves dog? Jeg vil jo unngå vektstangeffekt dog så ... om du tror det hjelper så kjører jeg på.

Skal stå 13cm cc mellom festepunktene, tror totalhøyden på konsollen er 18cm.

Borr et ekstra hull for feste rett under der anholdet for hyllen er så blir det sterkt

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.