Har lest på noen steder at trykkimpregnert ytterveggssyll som har begynt å råtne er skikkelig dårlig, til og med farlig. Jeg holder nettopp på å hente inn tilbud for å rive opp hele gulvet mitt over en krypkjeller som er råteskadet. Også syllen skal byttes. Den første håndverkeren som kommer for å se sier at han skal sette inn trykkimpregnert tre i gulvet og som syll. Er dette fornuftig, er det nye teknikker og bare gammelt trykkimpregnert treverk man skal være redd for? For øvrig virker det jo som han vet hva han snakker om.
 
Hei! Trykkimpregnerat bruker man ikke. Det lukter og dessuten mugner det. Hvis man monterer trykkimpregnerat så forutsetter man jo at det blir fuktig. Nei, sørg for at det er og forblir tørt. Finn ut hvorfor gulvet har blitt skadet. Egentlig er det helt normalt at skader har oppstått fordi en krypkjeller ikke fungerer uten spesielle tiltak. Beste måten å holde torpargrunden tørr på er å montere isolasjon under bjelkelaget (uten trelister). Ta for eksempel celleplast og skru fast på undersiden. Fjern alt organisk materiale fra bakken og dekk bakken med plast og skrå ut til sidene. Legg på stein så plasten ligger fast.
 
Det er dreneringen som er dårlig og det finnes mye riktig ingen plast på bakken, noe som gjør at fuktigheten i sanden (ja, det er sant, på gulvet i krypkjelleren) stiger opp i husgrunnen. I tillegg har forrige eier lagret betydelig med organisk materiale i form av planker i krypkjelleren direkte på den våte sanden. Så selvfølgelig driver jeg med dreneringen, rydde bort alt materialet skal jeg gjøre, legge plast og fjerne sanden skal jeg gjøre, og til slutt legge i litt pukk i stedet. Og sist, men ikke minst, vil jeg nok også installere en avfukter. Gjør man alt dette burde man vel, som du sier, ikke ha behov for trykkimpregnert.
 
Ja skal man ha denne typen av konstruksjon så kreves avfukter om det skal bli bra. Det finnes typheisprodusenter med denne konstruksjonen som har avfukter som standard. Når det gjelder sanden så sto det slik i normene 1970-75. Problemet er bare at det blåser inn pollen, frø og alt mulig. Så begynner det å vokse sopp da det er ideelt klima. Din løsning blir nok bra.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.