Jeg skal legge trossbunn i en tilbygging og tenkte bruke 6 mm trossbunnplate av hard board. Nå til spørsmålet om hvordan den skal festes. Om man leter rundt på nettet får man forskjellige svar.
1) Skal den skrus, spikres og/eller limes?
2) Eller skal den bare klemmes fast med lister?
Kjernespørsmålet er om fuktbevegelsene i platen kan bli så store at alternativ 1) går bort. Hvis det er visse fuktbevegelser er det kanskje likevel ok å skru/spikre, men ikke lime?
Et annet spørsmål gjelder om man skal teipe rundt kantene eller bruke noen form for fuging?
Jeg vet ikke hva som er riktig, men i vårt hus med åpen plintgrunn er det gjort slik:
Kløvede 120mm brede terrassebord til lister som blir 20-25mm brede som er skrudd i gulvbjelkene fra siden.
Trossbunnen ble skrudd ned i disse listene, og deretter er det teipet i alle skjøter (dvs mellom trossbunnplatene og mellom platene og lektene).
Hadde vi hatt mer plass under, hadde vi skrudd terrassebordene som hele planker nedenfra opp i bjelkene.
Tror du den kommer danse salsa der nede på grunn av kulden?
Det er vel for å tette (mot vind og gnagere) at man trenger å feste den i det hele tatt, ellers kunne den jo like gjerne ligge løst. Men uansett, gitt at man bør feste den så vil man vel at den skal sitte? Eller har jeg misforstått noe?
Men pleier man å skru den så er det vel ikke noe problem. Det er nettopp det jeg prøver å finne ut.
Foreslår at du spikrer, eller skrur, fast boarden og dekker kantene med sånn der grønn tetningsteip eller hva det heter. Det var iaf instruksjoner jeg fikk når jeg bygde.
Jeg bruker en 6 mm bunnplatte av fibercement. Tåler all slags fuktighet og blir ikke angrepet.
Finnes dessverre bare på Byggmax, men det går fint å dra dit bare for dette produktet.
Fester en 22 x 120 mm trykkimpregnert bord under mine bjelker FØR jeg setter dem (bjelkene) på plass.
Så med cc 600 på bjelkene passer platene perfekt. Når jeg har lagt dem på plass, skrur jeg dem fast med noen skruer.
Jeg bruker en 6 mm trossbunnplate av fibercement. Tåler så mye fukt som helst og blir ikke angrepet.
Fås dessverre bare på Byggmax, men det funker å dra dit bare for dette produktet.
Fester en 22 x 120 mm trykkimpregnert planke under mine bjelker FØR jeg setter dem (bjelkene) på plass.
Så med cc 600 på bjelkene så passer platene perfekt. Når jeg har lagt dem på plass, skrur jeg dem fast med noen skruer.
Lykke til!
Jeg er klar over at det finnes fibercementplater og forstår selvfølgelig at de er formbestandige. Har bevisst valgt bort disse ettersom de er uflexible og skjøre.
Nå gjelder altså spørsmålet hard board av trefiber.
For en oljeherdet trossbunnplate trenger du ikke bekymre deg for fuktbevegelser. Den er såpass død som den er i sin struktur. Jeg skrudde fast platene mine, men egentlig bør isolasjonens mothold være nok. Jeg brukte ikke tape, men kun forhydningspapp mot det massive tregulvet. Kaldstilt gjestehytte med åpen pilargrunn. Jeg var veldig nøye med å sørge for at det ble tett overalt for å unngå mus som kryper inn. Dette gjorde jeg i 2013, og det ser bra ut synes jeg i alle fall.
For en oljeherdet trossbunnplate trenger du ikke bekymre deg over fuktbevegelser.
[bilde]
Bra, nå begynner det å ligne på noe! Det virker utvilsomt som om mange skruer dem fast. Men jeg er fortsatt interessert i hva som er praksis i bransjen. Noen som vet?
Platene monteres med den glatte siden ned og klemmes fast med lekter (type 25x25 mm) som festes mot bjelkelagsbalkene, bruk korrosjonsbeskyttende klammer, spiker eller skruer for innfesting.
Er det ingen som følger produsentens anvisninger?
Saks fra Monteringsanvisning_Trossbottenboard.pdf (bolist.se):
Det er jo aldri feil å følge monteringsanvisningen. For min del synes jeg at det er overkill med klemmlist for det tar ekstra tid. Deretter får isolasjonen dårligere anlegg på grunn av at listen er i veien. Det er ikke verdt det.
De gulv jeg har åpnet fra 80-90-tallet så har platene ligget løst. Selv har jeg gjort både og. Sist dro jeg litt gipsskrue sporadisk for det var det jeg hadde i lommen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.