6.554 lest ·
12 svar
7k lest
12 svar
Trøbbel med planlegging av gulvvarme bad
Hei,
Holder på med å renovere kjelleren min. Avløpsstammen hadde gått i betonggrunnen. Riktig herlig. Jeg har fjernet alt materialet ned til betongen, bygget opp et nytt rom som skal bli toalett, den øvrige flaten skal brukes som biorom (kaller flaten for gillestue på vedlagt bilde).
Min kone er gravid og skal føde om 1 måned, jeg har celleforandringer i halsen, hører ingenting på høyreøret, skal bytte organisasjon på jobben og er vintertrøtt. Og nå vil jeg få klart dette før ungen kommer så jeg kan puste ut en stund
For å ikke ta i så jeg gjør noe dumt, har jeg bestemt meg for å vente med mye av arbeidet, bare ta biorommet, droppe toalettet (som er greit i seg selv) og rommet ved siden av (som ikke er med på tegningen). Har allerede bygget opp nye vegger i biorommet, og nå er det tid for gulv. Nivellgulv, oppå det gulvspon, deretter sporet eps-celleplast-plater der jeg legger gulvvarmeslange, oppå det mer gulvspon og teppe.
Dette hadde jeg tenkt å gjøre først og vente med toalettet til jeg har nye krefter.
Men jeg får ikke riktig til det. Jeg vil dra alle vannslangene fra samme fordeler. 3 av dem skal brukes til biorommet, 1 til toalettet. Hvordan skal jeg gjøre? Skal jeg dra til/fra under gulvet til toalettet og rulle opp den øvrige slangen i toalettet så jeg kan bruke den senere? Er det virkelig mulig å legge ut en rullet slange på et armeringsnett? Krever det ikke at man har en ende fri så man kan "snurre" på slangen. For hver runde i rullen så er jo slangen noe snurret.
Alternativet er å gjøre ferdig toalettgulvet når det gjelder gulvvarme. Jeg vil ha gulvet i samme nivå som øvrige rommet. Det vil si 17 cm.
Min første tanke var å helle i betong, på med armeringsnett som jeg setter fast slangen i, på med mer betong. Men dette er teknisk vanskelig. Rommet er ikke veldig stort, og det kommer til å bli vanskelig å bevege seg i rommet med armeringsjern og våt betong. Det føles som det må finnes enklere måter!
Håper noen kan hjelpe meg! Skal begynne å legge opp gulvet i biorommet nå til helgen, og vil ikke gjøre noen feil, det kan bli dyrt dette
Mvh
Stefan
Holder på med å renovere kjelleren min. Avløpsstammen hadde gått i betonggrunnen. Riktig herlig. Jeg har fjernet alt materialet ned til betongen, bygget opp et nytt rom som skal bli toalett, den øvrige flaten skal brukes som biorom (kaller flaten for gillestue på vedlagt bilde).
Min kone er gravid og skal føde om 1 måned, jeg har celleforandringer i halsen, hører ingenting på høyreøret, skal bytte organisasjon på jobben og er vintertrøtt. Og nå vil jeg få klart dette før ungen kommer så jeg kan puste ut en stund
For å ikke ta i så jeg gjør noe dumt, har jeg bestemt meg for å vente med mye av arbeidet, bare ta biorommet, droppe toalettet (som er greit i seg selv) og rommet ved siden av (som ikke er med på tegningen). Har allerede bygget opp nye vegger i biorommet, og nå er det tid for gulv. Nivellgulv, oppå det gulvspon, deretter sporet eps-celleplast-plater der jeg legger gulvvarmeslange, oppå det mer gulvspon og teppe.
Dette hadde jeg tenkt å gjøre først og vente med toalettet til jeg har nye krefter.
Men jeg får ikke riktig til det. Jeg vil dra alle vannslangene fra samme fordeler. 3 av dem skal brukes til biorommet, 1 til toalettet. Hvordan skal jeg gjøre? Skal jeg dra til/fra under gulvet til toalettet og rulle opp den øvrige slangen i toalettet så jeg kan bruke den senere? Er det virkelig mulig å legge ut en rullet slange på et armeringsnett? Krever det ikke at man har en ende fri så man kan "snurre" på slangen. For hver runde i rullen så er jo slangen noe snurret.
Alternativet er å gjøre ferdig toalettgulvet når det gjelder gulvvarme. Jeg vil ha gulvet i samme nivå som øvrige rommet. Det vil si 17 cm.
Min første tanke var å helle i betong, på med armeringsnett som jeg setter fast slangen i, på med mer betong. Men dette er teknisk vanskelig. Rommet er ikke veldig stort, og det kommer til å bli vanskelig å bevege seg i rommet med armeringsjern og våt betong. Det føles som det må finnes enklere måter!
Håper noen kan hjelpe meg! Skal begynne å legge opp gulvet i biorommet nå til helgen, og vil ikke gjøre noen feil, det kan bli dyrt dette
Mvh
Stefan
Sist redigert:
Den erfaringen jeg har med gulvvarmeslange er at den er ganske motstridig å jobbe med. Når vi har lagt den, har vi alltid hatt begge endene frie uansett om jeg har brukt limte fester på betongplaten eller festet den i armeringsmatten. I ditt tilfelle ville jeg ha trukket både tilførselen og retur til toalettrommet og kuttet dem der.
Når det er tid for å fikse toalettet, setter man bare på en skjøt og kobler det sammen etter at slangen er lagt ut.
Jeg har alltid brukt avrettingsmasse, dyrere enn betong, men ikke noe problem med å gå litt rundt i det og jevne det ut med skrapen. I tillegg kan man legge fliser på massen direkte og trenger ikke vente i måneder som med betong.
Når det er tid for å fikse toalettet, setter man bare på en skjøt og kobler det sammen etter at slangen er lagt ut.
Jeg har alltid brukt avrettingsmasse, dyrere enn betong, men ikke noe problem med å gå litt rundt i det og jevne det ut med skrapen. I tillegg kan man legge fliser på massen direkte og trenger ikke vente i måneder som med betong.
Beklager et forsiktig OT-spørsmål, men du signaliserer selv at det er litt tungt nå og det virker som det akutte avløpsproblemet er fikset. Er det veldig viktig at biorommet blir klart akkurat nå?
Jeg vet jo ikke, dere er kanskje inne på femte ungen og gjør sånt med en gjesp mellom frokost og lunsj, men for mange (de fleste?) pleier en uthvilt voksen person ved sin fulle sans å være mer nødvendig første tiden med nyfødt barn enn et biorom. Og den personen kommer sannsynligvis ikke til å være kona di.
"Puste ut" er liksom ikke det jeg forbinder med den perioden...
Jeg vet jo ikke, dere er kanskje inne på femte ungen og gjør sånt med en gjesp mellom frokost og lunsj, men for mange (de fleste?) pleier en uthvilt voksen person ved sin fulle sans å være mer nødvendig første tiden med nyfødt barn enn et biorom. Og den personen kommer sannsynligvis ikke til å være kona di.
"Puste ut" er liksom ikke det jeg forbinder med den perioden...
Takk for tipset,Jan-Å skrev:Den erfaringen jeg har med gulvvarmeslange er at den er ganske motvillig å jobbe med. Når vi har lagt den, har vi alltid hatt begge endene frie uansett om jeg har brukt limte fester på betongplata eller festet den i armeringsnettet. I ditt tilfelle ville jeg ha dratt både tilførselen og returen til toalettrommet og kuttet dem der.
Når det er på tide å fikse toalettet, setter man bare på en skjøt og kobler sammen det etter at slangen er lagt ut.
Jeg har alltid brukt flytsparkel, dyrere enn betong men ikke noe problem å gå litt rundt i det og jevne det ut med skrapen. Dessuten kan man legge fliser på flytsparklet direkte og trenger ikke å vente i måneder som med betong.
så det er tillatt å gjøre så? Skjøte i gulvet?
Jo, du har helt rett.Crebel skrev:Unnskyld et forsiktig OT-spørsmål, men du signaliserer selv at det er litt tungt nå og det virker som det akutte avløpsproblemet er fikset. Er det veldig viktig at biorommet blir klart akkurat nå?
Jeg vet jo ikke, kanskje dere er gått løs på femte ungen og gjør sånt med et gjesp mellom frokost og lunsj, men for mange (de fleste?) pleier en uthvilt voksen person ved sin fulle sans å være mer nødvendig den første tiden med nyfødt barn enn et biorom. Og den personen kommer sannsynligvis ikke til å være din kone.
"Å puste ut" er liksom ikke det jeg forbinder med den perioden...
Tanken er å få klart alt grovarbeid nå så snart det bare går, så jeg slipper å ha betongstøv, sagstøv og rot i hele huset når spruten kommer (og det er vår første unge).
Dessuten fungerer jeg slik at jeg trenger å jobbe fysisk i vanskelige perioder, nå når jeg jobber slutter jeg å tenke på halsen, som jeg tenker på hele tiden ellers.
Dette er ikke helt den graviditeten verken jeg eller min kone hadde sett for oss.
Jeg har en skjøt i vårt kjøkkengulv fordi jeg klarte å bore et hull i slangen da jeg monterte kjøkkeninnredningen. Da tok jeg opp flisen og meislet opp et hull i avrettingsmassen rundt skaden, skar av slangen og monterte en skjøt, så avrettet jeg gulvet igjen og la tilbake flisen.
Det var rørleggerens løsning så jeg forutsetter at den er ok og tillatt, den har holdt siden 2003 i hvert fall.
Men ellers får du vel trekke opp slangen på veggen og skjøte den der og så ned i gulvet igjen, på et bad kan man jo alltid sette en eller annen skittentøyskurv foran eller et lite skap eller noe.
Det var rørleggerens løsning så jeg forutsetter at den er ok og tillatt, den har holdt siden 2003 i hvert fall.
Men ellers får du vel trekke opp slangen på veggen og skjøte den der og så ned i gulvet igjen, på et bad kan man jo alltid sette en eller annen skittentøyskurv foran eller et lite skap eller noe.
Sant! Så får det bli!Jan-Å skrev:Jeg har en skjøt i vårt kjøkkengulv fordi jeg klarte å bore et hull i slangen da jeg monterte kjøkkeninnredningen. Da tok jeg opp flisen og meislet opp et hull i betongen rundt skaden, kuttet av slangen og monterte en skjøt, deretter jevnet jeg igjen gulvet og la tilbake flisen.
Det var rørleggerens løsning, så jeg forutsetter at den er ok og tillatt, den har holdt siden 2003 i hvert fall.
Men ellers får du vel dra opp slangen på veggen og skjøte den der og så ned i gulvet igjen, i et bad kan man jo alltid sette en eller annen vaskekurv foran eller et lite skap eller noe.
Mvh
Stefan
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Det er vel slik at på varmesystemet får man skjøte i gulv eller vegg da det er lukket system og skaden blir begrenset om det skulle gå hull. På tappevann får man ikke skjøte i vegger eller gulv.
Jeg forstår, tøff situasjon...stew skrev:
At dere ikke må glemme å snakke med hverandre om det så din kone forstår det med har du sikkert allerede kontroll på.
Krysser fingrene for at alt ordner seg til det beste, lykke til!
Hei,
Liten oppdatering.
Håndverkeren gjorde som dere foreslo og plugget slangen på badet. I og med at det er et varmesystem som er lukket, er det greit å skjøte i gulvet.
Angående det øvrige.
Har kreft i halsen. Har gitt slipp på kjelleren nå, mye fordi jeg ikke orker mer. Blir svakere raskt dessverre.
Operasjon om 1½ uke, så får vi se hvordan det går.
Barn om 1½ uke. Kanskje kan jeg ikke være med på min førstefødtes fødsel.
Livet er tøft noen ganger...
/Stefan
Liten oppdatering.
Håndverkeren gjorde som dere foreslo og plugget slangen på badet. I og med at det er et varmesystem som er lukket, er det greit å skjøte i gulvet.
Angående det øvrige.
Har kreft i halsen. Har gitt slipp på kjelleren nå, mye fordi jeg ikke orker mer. Blir svakere raskt dessverre.
Operasjon om 1½ uke, så får vi se hvordan det går.
Barn om 1½ uke. Kanskje kan jeg ikke være med på min førstefødtes fødsel.
Livet er tøft noen ganger...
/Stefan
Klikk her for å svare