Holder på med å flislegge gjestetoalettet vårt nå (halvflislagt fra gulv opp til 120 cm, avsluttes med brystlist). Siden den ene veggen heller litt, har jeg måttet kompensere litt med fugene for å holde rette, horisontale linjer, men et par fuger (ganske langt nede) har blitt litt tykkere, så nå er jeg litt usikker på om det bare er jeg som vil legge merke til det, siden det er jeg som har gjort arbeidet, eller om det vil synes etterpå...

Akkurat nå oppleves ujevnheten ganske tydelig synes jeg, fordi det ikke er fugemasse der ennå, så det er svart/skygge der fugene kommer til å være, og flisen er matt hvit samtidig som rommet er tomt og veggene ellers er helt bare. Fugemassen vi har tenkt å bruke, er sølvgrå. Finnes det noe triks man kan bruke ved selve fugingen for å jevne ut det hele ytterligere? Eller bør jeg kanskje bruke hvit fugemasse i stedet? Slik jeg har forstått det, smelter flisen og fugemassen sammen ganske mye hvis man har matte hvite fliser og hvit fugemasse.

Eller er jeg rett og slett altfor pirkete med noe som ingen vil legge merke til når servant, toalett og så videre er satt tilbake?

Uten bilde er det jo vanskelig å si noe men oftest er man bare pirkete.........Alt må ikke være perfekt ned til minste millimeter selv om selvfølgelig mange vil det og ligger søvnløse for sånt her........

Innser med forrige, vanskelig å si uten bilde.
Har nettopp fullført en lignende jobb. Har ingen tidligere erfaring med å flislegge hele vegger. Det finnes noen feil. De mest iøynefallende fugeforskjellene har jeg klart å skjule med interiørdetaljer i stedet for å risikere tettesjiktet og rette opp med flisbytte. Hvor mye fugeforskjellene vises avhenger i stor grad av hvordan lyset faller og kan ikke rettes opp med fugen. Helhetsinntrykket er jeg fornøyd med.
Om/når det blir noe mer flislegging kommer jeg til å sparkle f.eks. plateskjøter med lim før flislegging, for en amatør må det lette betydelig.

Ja, fug så nærme flisens farge som mulig skjuler nok en del iallfall.

Er det en del fugesprang så kan det bli vanskeligere, men belysningen påvirker også hvor påtakelige avvikene oppleves. F.eks. unngå slepelys over fugesprang som risikerer å danne skygger. Det går an å trikse litt med retningen på lyset og slikt. Skal du ha spotter så bruk dreibare slike, så kan du finjustere litt.

Rakk ikke å ta noe bilde i morges før jeg dro hjemmefra, skal prøve å huske å ta et når jeg kommer hjem...

Det er faset kanter på flisene, så lyssettingen burde jo være til hjelp som dere sier. Jeg er veldig fornøyd med den ene veggen, såpass at jeg kunne tenke meg litt mørkere fuger, men på den andre veggen er jeg ikke fornøyd i det hele tatt (tror jeg, siden jeg som sagt ikke vet hvordan det ser ut etter fuging), så det er litt surt når man begynte så bra. Men med riktig lys og møblering så burde vel t.o.m jeg kunne bli rimelig fornøyd...

Hvis man prøver å fuge med sølvgrå, prøver å bestemme seg ganske raskt om det er OK eller om man vil bytte til hvit fug, er det enkelt å fuge om da?

Tok et bilde nå når jeg var hjem på lunsjen. Kanskje er det ikke så ille tross alt, jeg har nok sittet og forverret det hele når jeg har grublet... klart blir det tydeligere om man går ned og huk og ser, men det er jo ikke altfor ofte man kryper på alle fire når man skal på do... det kanskje faller innenfor rammen for hva som er akseptabelt for en førsteklasses kakler?

• Flislagt vegg under bygging med ujevne fliser i et bad. En laser er plassert på gulvet for justering.
Når du sitter på huk foran toalettet har du annet å tenke på, da er du syk eller for full.

Synes de ser veldig fine ut.

Sist redigert:
  • Liker
  • Haha
Andreas Hedström79 og 5 andre
  • Laddar…
Det ser bra ut i stort, men fogbredden for de tre nederste radene til høyre er litt vel bra synes jeg ;)

mexitegel mexitegel skrev:
Det ser bra ut i stort, men fugebredden for de tre nederste radene til høyre er litt vel bra synes jeg ;)
Ja der får jeg nok sette opp et bilde eller noe ;)

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.