Hei!
Jeg skal utvide en kjellerlokale og skal sette opp en skillevegg direkte mot betonggulvet.
Kan jeg bruke kun trelekter, eller må jeg ha stålstendere?
Kan jeg kombinere og ha liggende stål mot gulvet og deretter stående trelekter? Skal ha plywood + gips utenpå.
Mvh Joen
Jeg skal utvide en kjellerlokale og skal sette opp en skillevegg direkte mot betonggulvet.
Kan jeg bruke kun trelekter, eller må jeg ha stålstendere?
Kan jeg kombinere og ha liggende stål mot gulvet og deretter stående trelekter? Skal ha plywood + gips utenpå.
Mvh Joen
Hei
Generelt pleier man å unngå tre mot betong hvis det er en overflate som ligger direkte på bakken på grunn av fuktvandring.
Da bruker man i stedet metallprofiler.
Men det må vel være mulig å legge en metallprofil på gulvet og sette treprofiler oppå, det er vel bare å skru gjennom treet
ned i metallprofilen?
Jocke
Generelt pleier man å unngå tre mot betong hvis det er en overflate som ligger direkte på bakken på grunn av fuktvandring.
Da bruker man i stedet metallprofiler.
Men det må vel være mulig å legge en metallprofil på gulvet og sette treprofiler oppå, det er vel bare å skru gjennom treet
ned i metallprofilen?
Jocke
syllpapp heter det da... typ samme sak som tjærepapp, bare en passe bred remse for trelekter.
jeg renoverer for fullt i mitt sokkelhus. på underetasjen blir det stålstendere der det ikke er bærende veggkonstruksjoner. i bærende bruker jeg trestendere samt syllpapp. stålstendere er ganske hyggelige å jobbe med...
jeg renoverer for fullt i mitt sokkelhus. på underetasjen blir det stålstendere der det ikke er bærende veggkonstruksjoner. i bærende bruker jeg trestendere samt syllpapp. stålstendere er ganske hyggelige å jobbe med...
Jeg er en nykommer på dette med bygging så har ikke kontroll på alle de forskjellige navnene, men det kommer vel med tiden. 
Grunnen til at jeg lurer er at jeg helst bruker syllpapp + tre hvis det er mulig.
Det er et lager som skal bygges opp, og det spiller ingen som helst rolle hvordan det ser ut, derfor vil jeg komme unna så billig som mulig.
Joen
Grunnen til at jeg lurer er at jeg helst bruker syllpapp + tre hvis det er mulig.
Det er et lager som skal bygges opp, og det spiller ingen som helst rolle hvordan det ser ut, derfor vil jeg komme unna så billig som mulig.
Joen
vete fanken om jeg skulle si at det blir SÅ mye billigere med trelekter sammenlignet med stål... og kjøpet av syllpappen gjør nok at totalprisen blir høyere med tre.... og sikrere for fremtiden. =P hvor stort lager skal du bygge?
Det gjelder å ha et kapillærbrytende sjikt mellom treverket og betong-en. Det klarer syllpapp som er asfaltimpregnert. Det klarer til og med to lag vedlikeholdsfri takpapp, men best er den tykkere syllpappen.
Å ha metallstendere uten noe beskyttelse direkte mot betong-en er derimot ikke så vellykket, selv om de er forsinket. De ruster hvis det er fukt i betong-platen.
Jeg har selv brukt vedlikeholdsfri takpapp som 'justering' mellom søyletopp (betong) og rent treverk (kun bestrøket med råtebeskyttelse) utendørs. Ser ikke noe som helst tegn til råte eller andre ubehageligheter etter ni (9) år, ikke engang med tanke på at regn kan stå på pappen og suges opp i treverket sidelengs. Jeg har heller ikke klart å finne råte under bunnsvill i hus, bygd 1950 og fremover, der adskillelse har skjedd med syllpapp. (Der det har forekommet har vann tatt seg inn annen vei enn nedenfra.)
Metallstendere er nok bra, men de er klart overreklamerte. Den eneste fordelen med dem er at de er rette og ikke vrir seg som en trestender kan gjøre. Dessuten lette og gir mindre brannbelastning i huset.
Jeg har selv brukt vedlikeholdsfri takpapp som 'justering' mellom søyletopp (betong) og rent treverk (kun bestrøket med råtebeskyttelse) utendørs. Ser ikke noe som helst tegn til råte eller andre ubehageligheter etter ni (9) år, ikke engang med tanke på at regn kan stå på pappen og suges opp i treverket sidelengs. Jeg har heller ikke klart å finne råte under bunnsvill i hus, bygd 1950 og fremover, der adskillelse har skjedd med syllpapp. (Der det har forekommet har vann tatt seg inn annen vei enn nedenfra.)
Metallstendere er nok bra, men de er klart overreklamerte. Den eneste fordelen med dem er at de er rette og ikke vrir seg som en trestender kan gjøre. Dessuten lette og gir mindre brannbelastning i huset.
det er lettere å bygge bort kuldebroer om de er i en vegg som skal isoleres.
det går skitfort å kappe stendere og det uten å få sagflis overalt.
det er ferdige hull for rørføring.
men så kan jeg faktisk legge til en ulempe jeg også:
jeg synes at de er svakere enn trestendere...
"plåtsyllarna" har innebygd syllpapp pålimt (iallfall de jeg har kjøpt).
det er lettere å bygge bort kuldebroer om de er i en vegg som skal isoleres.
det går skitfort å kappe stendere og det uten å få sagflis overalt.
det er ferdige hull for rørføring.
men så kan jeg faktisk legge til en ulempe jeg også:
jeg synes at de er svakere enn trestendere...
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Valg av lim? Trelekt mot betong.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Ska man täta avloppsrör mot betonggolv vid stambyte?
Vatten & Avlopp -
Lime trelekt mot fliser?
Hvordan ville dere montere trestender for innervegg mot gipstak?
Där vägg möter betonggolv
Golv