Hei,

Jeg holder på å innrede et musikkrom i sokkeletasjen. Jeg har omdrenerert huset (Fuktisol-metoden med isolering utenpå murene) og skal sette opp innervegger av gipsplater mot 45mm stålregel.

Nå lurer jeg på hvordan man best monterer innertaket (13 mm gips) med hensyn til fukt.

Kan jeg bruke treverk (forenkler monteringen ifølge håndverkerne) eller må jeg også her bruke uorganiske materialer (stålregel) for å unngå eventuelle fremtidige muggproblemer?

Håndverkerne mener at innertaket ikke er like utsatt som innerveggene med hensyn til fukt.

Hva mener dere på forumet?

Mvh

Anders

En veldig vanlig måte å bygge himling på er å feste 28x70 mm spikerlekte med CC30 på tvers av bjelkelaget og deretter skru gipsplatene mot spikerlekten.
Det kommer jo litt an på hvordan det ser ut hos deg, men så vidt jeg vet skal du ikke trenge stålregel av fukthensyn i et tak.

Egentlig trengs ikke stålregel mot gulvet heller, det fungerer med trelekt hvis du legger f.eks. underlagspapp mellom lekt og betonggulv, men stålregel er selvsagt veldig bra i denne sammenheng.

Hei,

Jeg snakket med Icopal og de var av samme mening - å bruke trelekt i taket skal ikke være noe problem.

Anders

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.