Skal til sommeren snekre sammen en erstatter til nåværende grind som dessverre har begynt å råtne. Tenker meg samme stil og format. Bygges i tre for å deretter males hvit.

Spørsmålet er om jeg skal gå på trykkimpregnert eller 'vanlig' trevirke? Om vanlig trevirke - noen spesiell klassifisering eller annet å tenke på?

Hvit trekonstruksjon av en gjerdeport, omgitt av betongsøyler og en rød trevegg, med en asfaltert sti i forgrunnen.

//Anders

Fargevalget er viktigere enn valg av trevirke. Din gamle grind har du antagelig malt med akrylmaling på alle sider. Velger du en farge som ikke er damptett kan du stort sett bruke hvilket som helst virke. Tettvokst virke med liten mengde store kvister har best forutsetninger for å holde lenge, hvis du bruker riktig type maling.

Velger du trykket treverk, pleier anbefalingen å være å vente minst ett år før du maler. Jeg har ingen empiriske bevis for det, men det virker som maling generelt sitter dårligere på trykket treverk enn ubehandlet.

Kjernevirke. Trykkimpregnert virke er drittvirke der impregneringen bare går inn i splintveden uansett.

• Liker
ajaxajax2000 og 1 annen
  • Laddar…
Takk for innspill! Det får bli å prøve å finne tettvokst og helst kjerneved!

En videre fundering på temaet: nedenfor ser dere et detaljbilde av hvordan porten er bygget opp. Dette stemmer overens med hvordan det omkringliggende gjerdet ser ut, så hovedsporet er å gjøre det likt når jeg lager en ny port. Dog er det pirkete og vanskelig å få til maling/overmaling...
- forslag til annen utforming?
- andre tanker/synspunkter?

Hvit tregrind i nærbilde med synlig sprekk og montert bånd, sett ovenfra på grusvei.

Det beste er om overliggeren kan hjelpe til med å beskytte endeveden. Grinder bør inneholde en form for diagonal for at de ikke skal henge ned.

• Liker
aekeberg
  • Laddar…
Problemet er fargen! Hvite akrylatfarger så råtner grinden opp 5 år!!!
Ingen farge så varer gjerdet for evig. Mitt gjerde ble satt opp i 1961, og jeg høytrykkspyler med 5-10 års mellomrom så ikke mosen kan feste seg. Den sitter med sønnavindssol så den blir helt tørr mellom regnene. Akkurat som en brygge i skjærgården den råtner ikke.

• Liker
karlmb og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.