Hei, noob her! Har et spørsmål om det er tilrådelig å ha trepanel på innsiden av yttervegg? Stenderverk er av murstein med puss på inn- og utside.

Panel i stedet for tapet?

M Mangan i kax skrev:
Trepanel ist for tapet?
Ja, akkurat. På en fondvegg.

L Lusen77 skrev:
Om du liker overflaten så hvorfor ikke? Det er jo vanlig med osb eller plyfa bak gips, jeg har på enkelte vegger bygget med råspont. Så om du fjerner gipsen ..

elpaco elpaco skrev:
Om du liker overflaten så hvorfor ikke? Det er jo vanlig med osb eller plyfa bak gips, jeg har på noen vegger bygget med råspont. Så hvis du fjerner gipsen ..
Det finnes verken OSB eller gips på eksisterende vegg. Det er pusset teglstein også på innsiden av yttervegg. Så spørsmålet mitt er egentlig hvordan det er med organiske materialer direkte mot en steinvegg, sett fra et fuktvandringperspektiv.

Skru inn spikklister, som også fungerer som luftspalte.
Er du bekymret for spikklisdenes anlegg mot steinveggen, så heft på underlags/syllpapp mellom.
La gjerne det være en sprekk nederst og øverst slik at det kan ventilere bedre.

• Liker
Lusen77
  • Laddar…
L Lusen77 skrev:
Det finnes verken OSB eller gips på eksisterende vegg. Det er pusset teglstein også på innsiden av yttervegg. Så mitt spørsmål er egentlig hvordan det er med organiske materialer direkte mot en steinvegg, sett fra et fuktvandrerperspektiv.
Jeg mente ikke at du hadde gips. Jeg mener i vanlige tilfeller. Det kommer vel an på hvordan tenkt konstruksjon er med din teglvegg. Men den er vel isolert, eller? Ellers ville det blitt et kuldehull om vinteren. Men om du ikke planlegger å kle alt så er innestenging av fukt neppe et stort problem. Du kan jo passende stave ut med metallregel, og la en luftspalte nede. Sett listen med lite glipp mot vegg.

• Liker
Lusen77
  • Laddar…
Takk for bra svar!

L Lusen77 skrev:
Vi satte panel på en vegg i kjøkkenet. Sånn ble det. Veggen i kjøkkenet med ny panel og en tavle med teksten "Yes we do love chocolate".

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.