P
Hei, har et spørsmål til dere! Vet dere hvor/hvordan man best får tak i staur/unge furustammer, eller hva det er? Kan man kjøpe det fra et sagbruk eller hvordan gjør man det hvis man vil få tak i det men ikke har skog?

• En tipi laget av hvitt stoff og trekonstruksjon står på en gresslette med bakgrunn av åser og skyer.
Åsa Lund
Hør fra deg til sånne som avvirker skog og spør om du kan få dra til et kommende hogstfelt før de selv skal dit.
Det du vil ha tak i og sage ned er "undertrykte graner"

Asp- eller bjørkesly burde funke. Asp blir som regel smal og lang så det er nok lettere å finne. Jeg ville sjekket på Facebook eller på skogsforum om jeg ikke allerede kjente folk med skog.

Prøv å finne gärdsgårdsstörar eller gamle hässjestörar

• Liker
SågspånPappspikEternit og 1 annen
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ta kontakt med de som avvirker skog og spør om du kan få dra til en framtidig hogstflate før de selv skal dit.
Det du vil ha tak i og sage ned er "undertrykte graner"
Bra idé!

P
Z z_bumbi skrev:
Asp- eller bjørkesly burde funke. Asp blir oftest smal og lang så det er nok lettere å finne. Jeg skulle sjekket på Facebook eller på skogsforum hvis jeg ikke allerede kjente folk med skog.
Bra idé! Jeg gjør jo dessverre ikke det, men har du noe bra forum du kan linke?

Du får lete rundt i nærområdet der du bor.
Det du søker er det som blir igjen i skogen etter ungskogpleie/tynning.

Kalle Karlsson4 skrev:
Bra idé! Jeg gjør dessverre ikke det, men har du noe bra forum du kan linke til?
skogsforum

Åsa Lund
C carpe skrev:
Forsøk å finne gärdsgårdsstörar eller gamle hässjestörar
Disse ble tidligere laget nettopp av undertrykte grantrær.

Og de tynne granene blir ikke igjen etter hogst. De går i en egen sortering, kubb tror jeg den fraksjonen kalles. Flatehogst er kallet.

Sist redigert:
Fundering, hva skal de brukes til og mengden som trengs? Det er et "telt" på bildet.

P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Disse ble laget før nettopp av undertrykte graner.

Og de tynne granene blir ikke igjen etter avverkning. De går i en egen sortering, kubb tror jeg den fraksjonen kalles. Hogstfelt er bar.
Hvordan får man tak i kubb? Vet du det?
Mvh

P
A AndersS skrev:
Fundering, hva skal de brukes til og mengden som trengs? Det er et "telt" på bildet.
Kanskje 30 40 stk, og det skal bygges telt av dem. Staurene fungerer som stamme.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Disse ble tidligere laget av undertrykte graner.

Og de tynne granene blir ikke igjen etter hogst. De går i en egen sortering, kubbe tror jeg den fraksjonen kalles. Snauhogst er snaut.
Nei, det er en misforståelse, kubbe er et sortiment hvorfra man kan sage eller frese et emne/regulativ ut av, jeg tror du er ute etter begrepet "slana" som brukes til gjerdestolper.

• Liker
Anonymiserad 559485 og 3 andre
  • Laddar…
30-40 stk til telt. Nå vet vi ikke hvordan du bor og hvor, men ta en tur ut i skogene i nabolaget for å se om noen har ryddet i skogen og det ligger igjen.
I skogene rundt fritidsboligen ligger det ting som ville vært nok til en mindre teltby og som blir liggende igjen, for det meste løv.
Ta kontakt med grunneieren og spør om du kan ta det.
Har selv ryddet litt og lagt til side osp som jeg har skrelt barken av til diverse, f.eks. buskstøtte.

• Liker
Anonymiserad 559485
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
30-40 stk til telt. Nå vet vi ikke hvordan du bor og hvor, men ta en tur ute i skogene i nabolaget for å se om noen har ryddet i skogen og det ligger igjen.
I skogene rundt fritidsboligen ligger det slikt som ville være nok til en mindre teltby og som blir liggende igjen, for det meste løv.
Ta kontakt med grunneieren og spør om du kan ta det.
Har selv ryddet litt og lagt til side osp som jeg har fjernet barken fra til diverse f.eks. buskstøtte.
Hvordan vet man hvem som er grunneier?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.