Hei!
Vi skal sette trefasade på et pusset hus. Pussen vil altså være igjen under det nye trepanelet. Veggen vil være fra utsiden og innover: panel, luftspalte, vindsperre, puss, reveringsmatte, planktømmer, lekter, bord, gips.

Det jeg lurer på er altså om det trengs vindsperre utenpå pussen? Pussen i seg selv er jo en vindsperre som puster.

Huset er bygd i 1915, ble pusset på 1960-tallet.

Beste svar

S SågaHamraSpika skrev:
Hei!
Vi kommer til å sette trepanel på et must hus. Pussen vil altså være igjen under den nye trepanelet. Veggen vil være utenfra og innover: panel, luftspalte, vindsperre, puss, reveteringsmatte, plankestenderverk, lekter, bord, gips.

Det jeg lurer på er altså om vindsperre trengs utenpå pussen? Pussen i seg selv er jo vindsperre som puster,

Huset ble bygd i 1915, revetert på 1960-tallet.
Jeg vil nok si at en forholdsvis intakt puss er vindsperre nok - vil vel ikke blåse gjennom den? :)

Dere skal ikke tilleggsisolere når dere likevel holder på med hele fasaden?

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Det blir sjelden bra å gjøre sånn.

Man slår ned den gamle pussen på mellom en halv og en dag per vegg på to mann. Når den gamle pussen er fjernet, går det videre arbeidet raskere, og sluttresultatet blir mye bedre. Man blir kvitt risikoen for kondensfukt bak pussen, og alt blir rettere og jevnere. Det blir altså mye bedre kvalitet for bare en aning høyere pris når man river ned den gamle pussen. Hvorfor da insistere på å ha den igjen?

Som vindsperre på gamle hus foretrekker jeg noen trefiberbaserte vindsperreplater. For eksempel Hunton. Med tanke på at dere har et plankehus som jo ofte har dårlig isolasjon foreslår jeg en 30mm tykk vindsperreplate. Hunton eller Runkoleijona. Den koster litt mer men gir en viss isolasjon på kjøpet.

Som sertifisert sparsom sjel foretrekker jeg løsninger som er holdbare og langsiktig økonomiske.

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.