Hei,

skal sette inn et vindu som er 50 cm bredt på en vegg med stående stendere 45*170 med cc 60 cm. Naturligvis må jeg flytte den ene stående stenderen ca 10 cm. CC blir altså 70 cm rundt vinduet. Trengs en stående stender på andre siden av vinduet, eller har disse 10 cm ubetydelig betydning? En takstol er på hammarbandet over stenderen som skal flyttes. Bedre med isolasjon enn stendere i veggen fra et energisynspunkt...:)

/Vallasteffo

Mikael_L
Hei, velkommen til forumet.

Vil du være helt sikker, skal du sette inn en stående regel som avveksling.
Den felles inn øverst i de stående reglene under hammerbåndet.

I ditt tilfelle er takstolen bare 10 cm fra en regel, så hammerbåndet klarer kanskje kraften likevel, men uten mer informasjon går det ikke an å avgjøre. (Og jeg ville uansett ikke kunne avgjøre, da jeg ikke har riktig kompetanse)

Det som mangler er bl.a. takets bredde, snøsone, takmateriale og takets helling, for å kunne avgjøre hvilken last som hammerbånd + ev bærende bjelke må ta.

Kan man i stedet for avveksling med regel på høykant under bærebjelken komplettere med en stående regel på andre siden av vinduet slik at cc blir 60, eller er det akkurat trykket på bærebjelken som er det kritiske? Blir jo i og for seg mindre treverk med avveksling. Forslag på dimensjon i så fall? Er det nok med 45*170 i ytterkant?

(Småland, betongpanner, 27 grader, takstoler cc 120)

/´Vallasteffo

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.