Har en fundering om kaldloft på enplansbygning. Takstolene står jo c-c 1200, men for at isolasjonen skal passe (om man kjøper rull) burde man vel legge inn mellombjelker midt imellom takstolene så man får c-c 600 som passer 555mm isolasjon? Eller har jeg gått glipp av noe?
Skal man for enkelhets skyld lage mellombjelkene som underrammen i takstolen?

Så lurer jeg på hvordan man gjør med vindtetting i sidelengs, skal man la asfaltplaten fortsette opp mellom takstolene/bjelkene så den kan utgjøre vindskjerm?

/Anders

Ola78
Dette er ingen rull, men det kalles bjelkelagsisolering og passer både mellom takstoler c/c 1200 og oppå underrammen ved samme c/c mål http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20774
Hvordan mener du med tetningen, er det gavlene du tenker på? I så fall drar du opp pappen/gipsen/asfaboarden eller hva nå har som vindsperre et stykke ovenfor ca 150 mm eller mer så det ikke blåser inn i isolasjonen.

Perfekt produkt for mine behov, takk for tipset!

Nei, jeg tenkte tettingen langs långsidorna. Takstolens tass stikker jo ut kanskje 500 mm fra yttervegg og takstolen er kanskje 250-300 mm høy ved dette punktet. Panelet legger man jo bare opp til takstolenes underside. Rommet ovenfor ytterpanel men nedenfor råspont har jo da ingen dekning uten luften kan blåse fritt. Man kan jo sette vertikale lister og board som vindskydd, men jeg tenkte at asfan like gjerne kan fortsette opp, men har man ingen mellombjälke å feste den i blir den kanskje vinglete?

/Anders

Ja det var så jeg tenkte, takk for infoen og eksemplene!

/Anders

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.