Hei på dere!
Har en liten fundering...
Jeg skal legge fliser i gangen på mitt bygg og har lagt bjelker cc30 og har vannbåren varme i plater under sponplategulv!
Trenger jeg å legge gulvgips oppå dette eller kan jeg legge fliser rett på dette?
Det burde vel ikke gi etter noe når det er lagt bjelker så tett?
Mvh Agne

P
Gipse. Du må ha dødt materiale under flisene for at de ikke skal sprekke på grunn av bevegelser i sponplaten.

Okei.. men må det være gulvgips eller holder det med den tynnere reparasjonsgipsen? Vil helst ha ned høyden på det hele i forhold til det vanlige gulvet!

Ifølge flisleggernes bransjestandard skal man for flislegging på trebjelkelag ha en stivhet tilsvarende bjelkelag cc 30 + 22 mm spon + 13 mm limt gulvgips.

Renoveringsgips ville gi et mye mindre bidrag til stivheten enn gulvgips, dels fordi det er tynnere, dels fordi gulvgips i seg selv er av en hardere kvalitet enn vanlig gipsplate.

Så kan du i og for seg sikkert finne folk som har bygget svakere og klart seg...

Jeg skal bygge bad på loftet. Har lagt "grønn" gulvsponplate der og lurer på om jeg skal legge gips på gulvet også? Hvorfor gulvgips i det hele tatt? Har det med flislegging å gjøre?

Vi skal ikke ha dusj, bare toalett og vask (ingen sluk), våtromsbelegg på gulv og vanlig tapet på veggene.

Ja, flis krever et underlag som ikke beveger seg. Jeg hadde nok lagt gulvgips uansett i ditt tilfelle siden det kan komme en dag da du vil legge flis der, og det er ganske hyggelig da å ha det meste forberedt. Merkostnaden er minimal.

/Kent

Jeg synes absolutt at man bør flytsparkle minst 12 mm i stedet. Det blir ikke dyrere, man får til fallet med en gang og man får tilstrekkelig bøyestivhet for fremtidig flislegging om man skulle finne på å rive bort matten. Det er ingen grunn til å gipse gulvet i et bad. Og det blir jo en betydelig merkostnad med tanke på hvor dyrt limet er og at man uansett trenger å sparkle fall oppå gipsen etterpå.

jon_h skrev:
Jeg synes absolutt at man bør avrette minst 12 mm i stedet.
Hei! Eksakt mine tanker også, og det stemmer sikkert som du skriver for fliser sin del mm.

MEN

Hvis man tar hensyn til bedre lydisolasjon mot underetasjen når man synger i dusjen, er ikke gips å foretrekke også?

Generelt når det skrives om lydisolasjon i vegger så foretrekker man to lag i stedet for ett, det samme burde gjelde i gulv mot underetasjen - ett lag burde være bedre enn ingen? Men man kan jo lure på om det er merkbar forskjell??

Ja lydisolering er viktig. Kanskje begrunnet kun av denne grunnen..

Men om jeg gipser gulvet, limer og holder på etter alle kunstens regler... er da gulvet klart for gulvlegging? Kanskje til og med for flislegging? Eller skal man legge en masonittplate eller lignende oppå det hele?

Det får andre mer kunnskapsrike svare på, men hva jeg har lest tidligere så skal man flytesparkle uansett gips eller ikke, derfor skal visstnok gips være "bortkastet" fra det synspunktet.

Dog har det aldri blitt nevnt i forbindelse med lydisolasjon - om det er berettiget nettopp av den grunnen.

Hmm, en ting slo meg akkurat tidligere var anbefalingen gulvgips eller avrettingsmasse men i dag er det vel kun sementbundne plater som er godkjent i våtrom?
Regelverket ble endret den 1/7 i år.

/Kent

Golvplaten får brukes i ett år til, til 1/7 2008. Men bare flytsparkel på gulvspon er en utmerket konstruksjon, og uansett om man velger å legge fibercementplate, må man flytsparkle oppå den, da tetningssjikt for keramikk ikke kan legges direkte på platemateriale. Og fall må man jo også ha.

Rapid: Men legger absolutt ikke noe masonite, man flytsparkler på underlaget for å få fall.

jon_h skrev:
Jeg synes absolutt at man skal flytsparkle minst 12 mm i stedet. Det blir ikke dyrere, man får til helningen med en gang og man får tilstrekkelig bøyestivhet for fremtidig flislegging hvis man får for seg å rive bort matten. Det er ingen grunn til å gipsspikre gulvet i et baderom. Og det blir jo en betydelig ekstrakostnad med tanke på hvor dyr limet er og at man uansett må sparkle helning oppå gipset etterpå.
Har du ikke gips under flytsparkelen så sprekker det i stedet. Det MÅ være gips i forbindelse med fliser eller støpte flater som er i kontakt med tre. Det vil ellers sprekke på sikt. Gipset fungerer som en "flytende" flate som "suger opp" treets bevegelser.

Det finnes en grunn til bransjestandarder.

/MrE

*edit* stavefeil

MrElliott, du vet faktisk ikke hva du snakker om i dette tilfellet. Les bransjereglene før du henviser til dem, og kanskje spesielt tillegg 10/2005. Flytsparkel på tre eller spon er en utmerket konstruksjon som aksepteres av alle leverandører og av byggkeramikrådet. Det er fullstendig risikofritt.

Vil du lære deg grunnleggende om våtromsbygging kan jeg også anbefale at du leser gjennom denne tråden.

For øvrig er gips forbudt i våtrom i henhold til de nye bransjereglene, men forbudet begynner ikke å gjelde før 1/7 2008.

Ok. Slurv av meg som utgår fra mitt uoppvarmede tømmerhus hvor flytavrettingen sprakk uten gips.

Angående gips så finnes det vel varianter som er godkjente? Eller husker jeg feil?

/MrE

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.