Hei!
Det er nærmest umulig å gi et 100% korrekt svar uten å ha vært på stedet ...
Men på hytta mi hadde jeg tidligere en åpen peis med tradisjonell murpipe. Da jeg skulle bytte den mot en Morsø støpejernsovn, var min første tanke å sette et innvendig rør i den eksisterende murte skorsteinen.
Håndverkeren jeg engasjerte fikk meg raskt på bedre tanker, å renovere den eksisterende pipestokken. Så han muret opp de siste 1,5 meterne på nytt, kjørte en slags innvendig tetting i hele stokken, sluttresultatet ble helt perfekt. Fordelen med å beholde eksisterende stokk er at den varmes opp hver gang man fyrer, noe som driver ut fukten og gir den en mangedoblet levetid.
I tillegg foreslo han at når jeg rev den eksisterende åpne peisen, skulle jeg beholde selve ildstedet (understellet), legge en plate oppå den og plassere ovnen på platen. Ovnen kom da høyere opp, noe som gir en mye bedre nærhet til ilden.
Så ... kontakt en god ovninstallatør og be om forslag til løsninger
Undersøk om skorsteinen står på murstocken eller på ovnen. Forhåpentligvis er det den første løsningen. Er det det siste må skorsteinen støttes seriøst før riving av ovnen. Sakkyndig murer kreves da vil jeg si.
Undersøk om skorsteinen står på pipa eller på ovnen.
Absolutt, jeg glemte den "detaljen". Jeg hadde flaks at den hvilte direkte på grunnmuren under, så ingen merkeligheter der.
Men en sakkyndig murer kan sikkert foreslå gode løsninger avhengig av hvordan det ser ut
Hei!
ER typ helt umulig å gi et 100% korrekt svar uten å ha vært på stedet ...
Men på mitt sommersted hadde jeg tidligere en åpen peis med tradisjonell skorstein. Når jeg skulle bytte den mot en Morsø støpejernskamin så var min første tanke å dra et innvendig rør i eksisterende murt skorstein.
Det var så jeg tenkte man kunne gjøre. Bare for å presisere så er det en slik her jeg vil ha:
Så jeg vil rive bort alt av det som står inne. Innsatsen er byttet før så den murte skorsteinen står jo på hele klumpen som står inne.
Men tenkte man kunne rive bort en rad murstein på loftet og rigge opp så den hviler på riggene i stedet..
Da nærmer du deg nok en situasjon der det kanskje er bedre/enklere å rive hele skorsteinen og sette inn en ny skorstein av metall.
Det er mye masse som skal bæres av loftsbjelkelaget, krever nok en seriøs fasthetsberegning, samt en godkjenning av brannmyndigheten. Tror nesten at det kreves brannklassifiserte stålbjelker for den konstruksjonen ... men der får du sjekke med de som bestemmer
Nå forstår jeg ikke helt. Står skorsteinen på ovnen tross alt? I så fall er jeg enig med innlegget ovenfor. Men kontakt konstruktør for å se om det da går an å løse på en enklere måte.