C
Hei!

Jeg har vært inne på dette tidligere i en annen tråd jeg opprettet, men dette gnager meg så mye nå, og jeg må på et vis finne ro i dette. Veldig takknemlig for svar.

Vi har etterisolert vårt 70-tallshus. Vi benyttet anledningen til å gjøre dette siden vi uansett skulle fjerne vårt midjetegl og bytte til trefasade. Vi benyttet også anledningen til å bytte svill.

For å komme over betongtoppen måtte vi etterisolere 95 mm.

Total isolasjonstykkelse er nå 95 + opprinnelig vegg på 95 = 190 mm.

Huset er bygget uten dampsperre, men med plastfolierte gipsplater.

Skal jeg late som det regner, eller trenger jeg å ta et helhetsgrep innvendig og plastre alt?

Å gjøre det arbeidet er jo ikke akkurat morsomt, rett og slett vanskelig noen steder med møtende innervegger og annet.

Det jeg ikke helt ser igjennom er hvor stor risiko jeg utsetter vårt hus for? I diverse guider virker tommelfingerregelen å være dampsperre om mer enn 200 mm. Antar at det har med duggpunktet å gjøre?

C
Huset har mekanisk avtrekk glemte jeg å nevne

J
Hva er forskjellen mot før? Om det var glassull men tynnere så havner jo duggpunktet uansett midt i veggen i et materiale som ikke tørker.

Som jeg forstår er det massivtrehus hvor man isolerer som blir et problem. I ditt tilfelle må det bare fra tidligere (om det er glassull) være en dugelig løsning på dampsperren, ellers burde du allerede hatt problemer tenker jeg...

C
J JohanLun skrev:
Hva er forskjellen fra før? Hvis det var glassull men tynnere, havner jo duggpunktet fortsatt midt i veggen i et materiale som ikke tørker.

Som jeg forstår det er det massivtrehus hvor man isolerer som blir et problem. I ditt tilfelle må det bare fra tidligere (om det er glassull) være en brukbar løsning på dampsperren, ellers burde du allerede hatt problemer, tenker jeg...
Det var bare 95mm isolasjon tidligere med oljeherdet plate som vindsperre. Jeg trodde at i denne konstruksjonen havnet duggpunktet utenfor veggen? Det er kanskje ikke så?

J
Nå er jeg ikke ekspert på dette, langt ifra, men har lest en del og er fysiker i bunnen.

Jeg ville anta at hvis du tegner veggen og har for eksempel -15 ute og +25 inne, så vil temperaturen i veggen synke, om ikke lineært så i hvert fall på en slik måte at nullpunktet havner et sted i midten av veggen uansett hvordan veggen ser ut. 1 cm inn fra utsiden er det jo "nesten" utetemperatur, altså minusgrader. 1 cm fra innsiden er det nesten innetemperatur. Dette nesten uansett om veggen er 3 cm eller 30 cm tykk. Tanken er jo at ingen fuktighet skal komme ut og kondensere i veggen. Altså har du også tidligere hatt duggpunktet midt i veggen.

I et massivtrehus uten diffusjonssperre er det ikke noe problem (eller et mindre problem) da fukten går sakte inn i treet, men også tørker ut fra treet. Hvis du heller vann på en bit glassull så oppfører det seg helt annerledes enn en trebjelke. Det blir gjennomvått. Hvis det da ligger mot en trebjelke, så begynner mugg og råte. En våt trebjelke kan ofte holde seg lenge.

Min antagelse er at så lenge man har brukt glassull har man trengt diffusjonssperre. Selv en 10 cm tykk vegg som er gjennomvåt vil mugne. Det som muligens kan påvirke er om du har endret fasadens oppbygning. Noen hus har jo fasader som "lufter" og andre som er mer tette. Altså bør huset ditt ha vært bygget for å ha en slags diffusjonssperre. Som forhåpentligvis fungerer.

Jeg ville ikke bekymre meg mer enn man uansett gjør med hus. For alle hus har jo risiko for fuktskader. Spesielt 70-tallshus. Men det er nok ikke mye verre enn før ombyggingen din.

C
J JohanLun skrev:
Nå er jeg ikke ekspert på dette, langt ifra, men har lest en del og er fysiker i bunn.

Jeg vil anta at om du tegner veggen og har f.eks -15 ute og +25 inne, vil temperaturen i veggen synke, om ikke lineært, så i hvert fall på en måte hvor nullpunktet havner et sted i midten av veggen uansett hvordan veggen ser ut. 1 cm inn fra utsiden er det jo "nesten" utetemperatur, altså minusgrader. 1 cm fra innsiden er det nesten innetemperatur. Dette nesten uansett om veggen er 3 cm eller 30 cm tykk. Tanken er jo at ingen fuktighet skal komme ut og kondensere i veggen. Altså har du også tidligere hatt duggpunktet midt i veggen.

I et massivtrehus uten dampsperre er det ikke et problem (eller mindre problem) da fuktigheten går sakte inn i treet, men også tørker ut fra treet. Hvis du heller vann på en bit glassull, oppfører det seg helt annerledes enn en trebit. Det blir gjennomvått. Hvis det deretter ligger mot en trebit, begynner mugg og råte. En våt trebit klarer seg ofte veldig lenge.

Min antagelse er at så lenge man har brukt glassull, har man trengt dampsperre. Også en 10 cm tykk vegg som er gjennomvåt vil mugne. Det som muligens kan påvirke er hvis du endrer fasadens oppbygning. Noen hus har fasader som "luftes" og andre som er mer tette. Altså bør huset ditt være bygget for å ha en eller annen form for dampsperre. Som forhåpentligvis fungerer.

Jeg ville ikke bekymret meg mer enn man uansett gjør med hus. For alle hus risikerer jo fuktskader. Spesielt 70-tallshus. Men det er nok ikke mye verre enn før din ombygging.
Utvendig er det ifølge standard vindsperre og luftspalte. Den er jo dampåpen.

C
J JohanLun skrev:
Nå er jeg ikke ekspert på dette, langt ifra, men har lest en del og er fysiker i bunn.

Jeg vil anta at om du tegner veggen og har for eksempel -15 ute og +25 inne så vil temperaturen i veggen synke, om ikke lineært så i alle fall på den måten at nullpunktet havner et eller annet sted i midten av veggen uansett hvordan veggen ser ut. 1 cm inn fra utsiden er det jo "nesten" utetemperatur, altså minusgrader. 1 cm fra innsiden er det nesten innetemperatur. Dette nesten uansett om veggen er 3 cm eller 30 cm tykk. Tanken er jo at ingen fukt skal komme ut og kondensere i veggen. Altså tidligere har du hatt duggpunktet midt i veggen.

I et massivtrehus uten diffusjonssperre så er det ikke noe problem (eller mindre problem) da fukten går sakte inn i treet, men også tørker ut fra treet. Om du heller vann på en bit gullfiber så oppfører det seg helt annerledes enn en trebit. Det blir gjennomvått. Om det så ligger mot en trebit så begynner mugg og råte. En våt trebit klarer seg ofte veldig lenge.

Min antakelse er at så lenge man har brukt gullfiber har man trengt diffusjonssperre. Selv en 10 cm tykk vegg som er gjennomvåt vil mugne. Det som muligens kan påvirke er jo om du har endret fasadens oppbygging. Visse hus har jo fasader som "lufter" og andre som er mer tette. Altså ditt hus bør ha blitt bygget for å ha en eller annen form for diffusjonssperre. Som forhåpentligvis funker.

Jeg ville ikke bekymret meg mer enn man uansett gjør med hus. For alle hus risikerer jo fuktskader. Spesielt 70-tallshus. Men det er nok ikke mye verre enn før din ombygging.
Takk for dette svaret. Det var omtrent så jeg oppfattet det også. Gjør jo selvfølgelig det jeg kan. Teiper vinduer på innsiden etc.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.