Vi skal bygge om et baderom og har oppdaget at gulvbjelkene (60cc) er oppjakket ovenfra der avløp/vannrør har vært trukket.
(Huset er bygget på 50-tallet.)

Nå skal vi ha inn nye rør som er i en større dimensjon.

Hvordan kan jeg forsterke bjelkene?

Å fortsette å jakke ut virker utvilsomt farlig!

Forsterk med 22mm limt kryssfiner. Viktig at du har forsterkning både ovenfor og under røret. Fikser med skrueforbindelse.
/CC

Takk for svaret CC!

Så da får jeg først forsterke med plywood og deretter sage opp mer slik at rørene passer.

Hvor mye av bjelken/plywooden bør være igjen over røret?

Et annet spørsmål som gjelder gulvbjelkene er at dem sitter 600cc, kan man forsterke med ekstra gulvgips for å kunne legge fliser på?
(Jeg har ikke sjekket produsentenes anbefalinger ennå, der pleier man jo finne en del svar.)

/R

Om urtagen er nær opplag må du passe på så at forsterkningen din kan overføre tverrkraften, det er alltid vanskelig å klare store hull rett ved opplag. Hvis det ikke er mye igjen av gulvregelen kan det av og til være bedre å avveksle og føre ut lastene til tilstøtende bjelker (og evt forsterke disse istedenfor).

/Ingeniøren

Hva er dimensjonen på rør samt bjelker?

Angående bevegelser i gulvet. Man anbefaler cc300 om man skal legge fliser. Det fungerer med cc600 også om spennet ikke er for stort og at man forsterker med en ekstra sponplate. Man kan også felle inn kryssvis bjelkelag.
/CC

Bjelkene er 200x100mm. Og det til toalettet trenger det være 110mm rør.

Hvilken type skrue kan man bruke når jeg skal bruke til kryssfiner?

/R

gulvsponplateskrue.
/CC

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.