Mikael_L
Jeg vurderer hvor mye forskjellen er på å bygge ytterveggene med isoLeca, sipporex finnja ergotherm og hva nå alle steinhuskonstruksjoner kan hete, så lenge de har grei u-verdi (< 0,3), sammenlignet med bindingsverksvegger av tre.

Jeg har regnet på hva en bindingsverksvegg;
innenfra og ut, 13mm gips, 11mm OSB, 45x45 stender + mineralull, byggfolie, 170x45 + isolasjon, 45x45 + isolasjon, windy, 28mm lekt, ytterpanel med låsebord...
vil koste, og med en blanding av priser fra beijer og byggmax får jeg ca 480:- /kvm.
Jeg har ikke lagt til pris for maling. Hva kan det koste å male en fasade per kvm? Altså rått virke, grunning og to strøk (eller hvordan?)

SÅÅ, nå kan jeg selvsagt forsøke å gjøre regneøvelsen for diverse andre vegger. Men jeg mistenker at det finnes de som allerede har gjort øvelsen. Så jeg spør, helt bekvemt dere, hva koster steinvegg per kvm?

Jeg er altså interessert i pris på helt ferdig vegg, dvs ev maling, puss, nett og alt slikt. Uten arbeidskostnad riktignok.

Kan noen i tillegg gi en peiling på materialkostnaden for å male en trevegg per kvm så jeg kan fullføre min kalkyle?

Det kommer selvfølgelig an på hvilken farge du bruker. Jeg liker falurød. 2strøk ingen grunning =13,26kr/kvm.

Jeg stilte samme spørsmål til H+H angående deres lettbetongvegg.

De sjekket i Wiksells(?) bok med cirkapriser. Der sto det at en rimelig trevegg, helt ferdigbygd og malt inkludert arbeid kostet ca 1500 kr/kvm.
En 365mm tykk lettbetongvegg kostet ca 1900 kr/kvm pusset og klar.

Disse prisene var som sagt for ferdig vegg med arbeid.
Jeg tror at pussing av en vegg koster ca 800-1000 kr/kvm, men det kan kanskje bli litt billigere på lettbetong om man ikke trenger å sette noen celleplast før pussen.

Jeg skal til å bygge et hus til våren og har ikke helt bestemt meg for om jeg skal ha mur eller en ordentlig isolert trevegg. Akkurat nå heller det mot tre.

/tobias

Mikael_L
Fabian-Bom skrev:
Det avhenger selvfølgelig av hvilken farge du bruker. Jeg liker falurød. 2strøk ingen grunning =13,26kr/kvm.
Ja det var i det minste en pris, takk. Men koster ikke vanlig maling (er det utendørsakrylat det heter, evt oljemaling) mer enn falu rød?
Jeg liker også Falu rød og andre slamfärger (kan ikke redegjøre for noen direkte rasjonelle grunner), men for øyeblikket går planene mot et litt mer moderne hus, og da tror jeg Falu rød blir litt feil.

simba skrev:
Jeg stilte samme spørsmål til H+H angående deres lettbetongvegg.

De sjekket i Wiksells(?) bok med veiledende priser. Der stod det at en brukbar trevegg, helt ferdigbygd og malt inkludert arbeid kostet ca 1500 kr/kvm.
En 365mm tykk lettbetongvegg kostet ca 1900 kr/kvm pusset og klar.

Disse prisene var som sagt for ferdig vegg med arbeid.
Jeg tror at pussing av en vegg koster ca 800-1000 kr/kvm men det kan kanskje bli litt billigere på lettbetong hvis man ikke trenger å sette noe EPS før pussen.

Jeg skal til å bygge et hus til våren og har ikke helt bestemt meg for om jeg skal ha stein eller en ordentlig isolert trevegg. Akkurat nå heller det mot tre.

/tobias
Ja lurer på hvor mye av 1900:- som er arbeid da og hvor mye på materialet.
I denne sammenligningen er jo steinveggen dyrere, men hvis det er mer arbeidskostnad så er kanskje materialene likverdige kostnadsmessig.

Hvorfor heller det mot tre? Er det kostnaden?

Mikael_L
Jeg er altså ute etter å se om materialkostnaden for en eller annen form for steinvegg kan nærme seg reisverket i pris, eller kanskje t.o.m. bli billigere. Man kan jo bli overrasket når som helst i livet. ;)

Så jeg er altså ikke ute etter noen eksakt beregning på øre nå, har dere noen ca-priser så kan dere vel notere dem?

KC-Betong koster ca 1200:-/m2. Pre-fab vegger med betong/cellplast/betong. Man trenger "bare" å male veggen utvendig, sparkle innvendig og smelle opp tapeter.

Mikael_L
imported_nybyggaren skrev:
KC-Betong koster ca 1200:-/m2. Pre-fab vegger med betong/cellplast/betong. Man trenger "bare" male veggen utvendig, bredsparkle innvendig og sette opp tapeter.
Tja, det var iallfall ikke billig i sammenligning med vanlig tradisjonell trevegg. Men en pris iallfall, takk!

Som kuriosum kan jeg nevne at når jeg googlet på KC-betong for å finne ut mer, så fikk jeg noen treff på nyhetssider hvor det fremgikk at KC-betong hadde unnlatt å betale arbeidernes godtgjørelse for forskjøvet arbeidstid over en lang rekke med år.

Men tilbake til spørsmålet mitt.
Selve grunnen til at jeg stiller det er for å se om noen form for steinvegg kan være konkurransedyktig i pris sammenlignet med tradisjonell trevegg. Det vil si at veggen i helt ferdig utførelse ikke koster mer enn maksimalt det dobbelte sammenlignet med trevegg, helst samme pris! :o
Altså, kan jeg få alt materiale til en Isoleca-vegg for under 1000:- /kvm, eller enda lavere?

Mikael_L
simba skrev:
Jeg tror at pussing av en vegg koster ca 800-1000 kr/kvm men det kan hende det blir litt billigere på lettbetong hvis man ikke trenger å sette noe cellegummi før pussen.
Kan det virkelig stemme, det burde bety at mureren holder på 2-3 timer for hver kvm ... :confused: :(

Stemmer antakelig bra: kostnader 800-1000 kr betyr at han jobber drøye 1 t/kvm (inkl. pauser, sette opp stillas, selge inn jobben mm) -den kostnaden må rekke til materiale, lønn, arbeidsgiveravgift, pensjonsinnbetalinger, del av administrasjon på firmaet (revisjon mm) ferieutbetaling, dekke kostnader for reiser, verktøy og så skal vel "firmaet" tjene en slant på det ... -det er slik systemet fungerer i dette landet.

Sist redigert:
K
Hvordan gikk det så? Fant du en konkurransedyktig steinmur eller bygde du med tre?

Bestiller man fra Polen går det jo an å finne lettbetong fra 200 kr/kvm men så skal det jo sendes hit og da blir det dyrt.

Mikael_L
Nei, det ble trekonstruksjon med fasadepanel her. Budsjettet tillot ikke på langt nær en "stein"vegg. Hvis jeg hadde vært en dyktig murer selv, hadde nok budsjettet fått en annen situasjon. :)

K
Lot du en snekker sette opp hele veggen eller bygde du en del selv? Hva endte det på per kvadratmeter?

Mikael_L
Tja, jeg bygde hele huset selv, det eneste jeg har leid inn for er markarbeid med gravemaskin og et par gutter som fikk legge ut betongen og glatte/forme i formen jeg hadde bygget.

Jeg har dessverre ingen god prisopplysning, det har ikke blitt fulgt opp så bra som det burde, kvitteringer ligger bare i store hauger i en skuff. :o

Men tomt, tilkoblingsavgifter, byggherreavgifter, utebod, garasje og hus har nok ikke kostet over 800' i alle fall. Tomten var billig, litt over 100'

Om det er kvm-prisen for veggen du er ute etter så bør det jo ha blitt noe i nærheten av det jeg regnet ut i første innlegget. Pluss egen arbeidsinnsats da. Og det ble 195-regler her til sist. dvs 45+195+45 mm = 285mm MU-isolering i ytterveggene.

Sist redigert:
  • Liker
Kallebo
  • Laddar…
K
Jeg funderer over om det er mer lønnsomt å bygge to etasjer og et enkelt tak eller én etasje og innredbar loft med flere arker. Kan vel egentlig gjøre alt selv, men tenkte leie bort blikkenslagerarbeid ved takarkene.

Grunn og underetasje kan jo dessuten være litt mindre ved alt. ett.

Mikael_L
Kallebo skrev:
Jeg vurderer om det er mer lønnsomt å bygge to etasjer og et enkelt tak eller en etasje og innredningsbar loft med flere karnapper.
Selvfølgelig slår slike valg litt ulikt i kostnad, men det er min faste overbevisning at det likevel er best å bygge det huset man trives med og som passer best til tomten enn å forsøke å suboptimalisere kvadratmeterkostnaden noe men isteden få et dårligere hus.
I realiteten skiller det ikke så mye, så andre valg gjør betydelig større forskjell.

Dette er vel litt OT i denne tråden, det finnes flere tråder der dette har blitt behandlet tidligere. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.