Har revet fra hverandre en masse pakkasser fra jobben og har nå en solid haug med trevirke, men dessverre er dimensjonene litt uvanlige i feil retning om man sier det slik. De er 90x38 og noen 95x38, og målene varierer noen mm både pluss og minus.

Skal bygge en frittstående bod/vedbod på ca. 10x3m med et vanlig skråtak (vet ikke hva det kalles) belagt med plater. Jeg har ingen anelse om hvilke dimensjoner man bruker for trevirke til en slik bod, men jeg hadde jo håpet på å kunne bruke dette trevirke. Men spørsmålet er om det er for svakt. Bor for øvrig i sørlige Dalarna, så det må tåle en del snø.

Så mitt spørsmål er rett og slett hva dette trevirket duger til?

C
Hva slags treslag er det da? Hvor lange biter? Hvor mange biter?

Ok, tenkte ikke på det;)

Jeg antar at det er furu eller gran, men siden de kommer fra utlandet, så vet jeg ikke sikkert, men som sagt, det ser ut som "vanlig" regelvirke.

Finnes i lengdene 5m, 4m, 3,5m og 1,5m. Mest 3,5m og 1,5m.

Må jo duge til vegger iallfall (stendere) ej ytterbekledning

Synes jeg også.
om du skrulim er sammen 2 av dine 90X38 så vil det jo være minst i klasse med en 45X95

Det høres jo bra ut det, og det var vel til dette jeg hadde håpet på at de skulle funke til. Er det 45x95 man normalt bruker til stående stendere til et bodbygg?

Jeg holder på å sette igjen den ene porten på garasjen og rev litt på begge sider. Jeg har stående låsepanel med asfaboard innenfor. Mellom panelet og boarden ligger lekter på 38x60 som panelet spikres i. (38 mm mellom board og panel). Så dette kan jo tydeligvis også være et bruksområde.

Jeg fant ingenting med tykkelsen 38mm ved et raskt blikk hos min byggevarehandel, er dette et vanlig mål? Det var nytt for meg i alle fall. Nå skulle jeg jo ikke ha så mye og det var enkelt å kløyve opp fra noen av bjelkene jeg hadde til overs.

Hei!

45x90 er en vanlig dimensjon i småboder og lignende, holder fint for slike bygninger. I prinsippet er alle hus i Sverige holdfasthetsmessig kraftig overdimensjonert, tykke bjelker har man for å få plass til isoleringen. 38x90 innebærer ingen større forskjell, men sidetrykket forverres jo. Sett gipsplater med skruer på utsiden så tar du hånd om det.

Et tips - google småboder og fritidsboliger for å se hvordan de er konstruert. Bruk et lett tak (= plåt) så skal det ikke være noen problemer med 38x95. Forsterk med skråstag og plåtband. Skal du ikke isolere, så kan du dessuten sette c-c 45 og bruke 90 gipsplater.

Mvh

Anders

Sist redigert:
Min vedbod er bygget med 75x45 ifølge beskrivelsen fra treindustrierne. 95x45 er vel bra om man skal parkere bilen på taket kanskje... :)

Om jeg har forstått det riktig så fungerer 38x90-95 til veggspiler, men om jeg skal være på den sikre siden bør jeg skru sammen to spiler slik at de blir 76x90-95 eller støtte opp for sidekreftene ved å skru på gipsplater.

Hvis man skal spikre sammen doble spiler overalt, så blir det dessverre veldig mye trevirke som går med. Men hvordan ville det fungere om man kjørte doble spiler i hjørnene og på kortsidene og deretter hver 2,5. meter på langsiden?

Hei!

Jeg ville nok brukt enkle 38x90 som stående regel og satt gips eller asfaboard for å stive opp på siden. En annen metode er vindsperrepapp og så horisontale lekter som samtidig fungerer som spikerlekter for den stående trepanelet. Sett horisontale lekter på innsiden også.

Har du en kløvsag og god tid kan du jo kløyve dine 38x90 til 2 stk 17x90 eller sånn så får du gratis panel også. Kløyv deretter litt 17x90 til 17x42 eller hva det nå blir og så maler du med Falu Rödfärg fra Ö&B så blir det garantert et budsjettbygg :D

Orker ikke åpne takstolsbokens program akkurat nå men f-n vet om ikke 38x95 duger til takstolene også hvis du setter c-c 60....... Har du en overfres kjøper du et par stål og lager din egen råspont til taket, kommer an på hvor mye trevirke du har.

Mvh,

Anders Nilsson

Anders_Nilsson skrev:
Hei!

Jeg hadde nok brukt enkle 38x90 som stående regel og satt gips eller asfaboard for å stive opp i siden. En annen metode er vindsperreduk og så horisontale lekter som samtidig fungerer som spikkelekt for den stående trepanelet. Sett horisontale lekter på innsiden også.

Har du en kløvsag og god tid kan du jo kløyve dine 38x90 til 2 st 17x90 eller så, så får du gratis panel også. Kløyv deretter litt 17x90 til 17x42 eller hva det nå blir og så mal med Falu Rödfärg fra Ö&B så blir det garantert et budsjettbygg :D

Orker ikke åpne takstolboka sitt program akkurat nå, men f-n vet om ikke 38x95 duger til takstolene også dersom du setter c-c 60....... Har du en overfres, kjøper du et par stål og lager din egen rupanel til taket, alt etter hvor mye trelast du har.

Mvh,

Anders Nilsson
Takk for gode tips!

Dessverre har jeg ingen kløvsag, men heldigvis ble det mye 20x100 trelast fra kassene, tenkte ikke på å nevne disse tidligere for jeg hadde bare selve stommen i tankene. Men som sagt 20x100 har jeg mye av i samme lengder som lektene, og de hadde jeg akkurat som du sier tenkt å bruke til panel og undertak.

Men tilbake til stommen, jeg sender med en liten skisse på hvordan jeg har tenkt det skal se ut, da det er litt vanskelig å forklare med ord, dog var ikke tegning mitt beste fag i skolen så dere får ta proporsjonene med en klype salt:)
Tanken er altså at den skal være 10x3m og høyden 2,5m i forkant. Vedboden til venstre med to innganger og boden til høyre med dobbeltdør.

Da bolighuset har liggende panel tenkte jeg kjøre så også på boddelen, men på vedboden blir det glissen spikret stående panel da jeg antar at det er bedre enn liggende, med tanke på at vann kan samle seg på hver planke.

Hvis jeg bruker liggende panel på boddelen, fungerer den da som avstiver i sidelengs eller må det være plater/lekter på innsiden også?

På vedbodelen kan jeg jo ikke bruke plater, men i stedet kan jeg jo da bruke liggende lekter som jeg så spikrer panelet på. Må disse være 38x90 eller holder det med 20x100?

Så Anders, får du veldig gjerne ta fram takstolboka og sjekke om 38x95 holder, spennet blir jo litt over 3m. d^_^b

Til sist har jeg funnet tegninger på boder i byggbeskrivelser.no, men jeg finner ingen bod med skråtak. Om noen kan tipse om en tegning på en bod med slikt ville jeg vært veldig takknemlig.

Glemte visst tegningen:)

• Tegning av en rød og hvitstripet bygning med to dører og en stor port.
Hei!

For det første ville jeg valgt saltak på boden, spesielt hvis det er risiko for mye snø. Det føles som at snøen lettere vil skli av med et spissere tak.

Deretter, hvis du skal bruke liggende panel, må det være skråskåret panel, altså fjellpanel. Deler av pakkeboksene du har må monteres stående for å sikre god vannavrenning. Bruk derfor stående panel på hele bygget. Mal med en fornuftig maling.

Jeg ville nok vært fornøyd med gratis trevirke og satt gips som vindsperre på hele bygget for å forsterke det. Deretter brukt 20x100 plankene som panel. Liggende panel spikret direkte på stenderne (eventuelt med mellomlekter for økt ventilasjon) er en klassisk måte å forsterke en bygning uten å bruke gips, men med dagens priser ville jeg nok satset på gips.

OBS! Selv med gips er det ikke helt feil å sette liggende stendere på innsiden for å stive opp. Sett for eksempel med c-c 60 cm i høyden på innsiden.

Jeg sjekket i takstolboken, men 95 mm finnes ikke som alternativ. Jeg ville nok gått for 120 mm som jeg kjøpte på byggmax, bygget trekanttakstoler og satt 60 c-c med platetak. Tror også snøen sklir lettere av på plater.

Alternativet som jeg ser det er Reglelstomme, asfaboard, luftspalte panel.
Asfan er litt hyggeligere å håndtere enn gipsen synes jeg.
Plåt er glatt og bra så ja snøen sklir gjerne av et plåttak.

også jeg anbefaler vanlig sadeltak. Du kommer unna med tynnere virke enn det du må ha på et pulpettak

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.