Våre trehus har en stamme av tre, ikke sant? Muligens har innervegger nå for tiden stålregler. Før stålregler var hele huset av tre. En gipsvegg på treregel, med eller uten plyfa, er den alltid fri for sprekker? Jeg trodde at malerremse sitt jobb var å holde sammen gipsen fra bevegelser, men det jeg nettopp har hørt, er at den skaper et skall der fugen kan bevege seg og skallet fortsatt visuelt er sprekke-fritt. Stemmer det? Ellers kan jeg synes at det burde sprekke mye uansett remse eller ikke, da kreftene i treverket er store. Tør jeg å regel opp en innervegg hjemme av tre?

Dracula Dracula skrev:
Våre trehus har en stamme av tre, vel? Muligens har innervegger nå stålstendere. Før stålstendere var hele huset av tre. En gipset vegg på trestender, med eller uten plyfa, er den alltid fri for sprekker? Jeg trodde malingstapen sitt jobb var å holde gipsen sammen fra bevegelser, men det jeg nettopp har hørt, er at den skaper et skall der fugen kan bevege seg og skallet fortsatt visuelt er sprekkfritt. Stemmer det?
Ellers kan jeg synes at det burde sprekke bra uansett tape eller ei, da treets krefter er store. Tør jeg stendre opp en innervegg hjemme av tre?
Innervegger som lages av trestendere og gipsplater har vel blitt brukt i typ 50 år iallfall.
Noen ganger sprekker det, oftest holder det.
Kommer mye an på huset: Et tømmerhus på pilarer beveger seg selvsagt mer enn et steinhus på plate, og med store bevegelser blir det jo større risiko for at noe sprekker opp.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.