J
Stemmer dette virkelig?

f.eks., 2 x 8 = Saget trelast 50 x 180 mm = Høvlet vare, Sverige 45 x 170 mm

En tomme er ifølge meg = 2,54 centimeter

http://sv.wikipedia.org/wiki/Virke

Ser man så på http://sv.wikipedia.org/wiki/Tum#Svensk_tum

Ifølge duodesimalsystemet (verktumme) var

* 1 verktumme = 1/12 fot = 12 linjer = 24,74 mm

Ifølge desimalsystemet (desimaltomme) var

* 1 desimaltomme = 1/10 fot = 10 linjer = 29,69 mm

Begge disse betegnelsene er historiske, og når man i dag bruker tommer innen visse fagområder, som på trelastlager eller innen rørlegging, sikter man normalt også i Sverige til en engelsk tomme.

:confused:

8 tommer burde jo være cirka 20,32 cm

Tja... eller?
To tommer saget er 50x50. Høvler man tar man bort ca 5 mm og således blir 2" høvlet 45x45.
3" - 70 mm (75-5)
4" - 95 mm (100 -5)
...
8" - 195 mm (200-5)

Edit:
Jeg synes forsåvidt at tabellen på Wikipedia virker tullete. Eller så har også jeg gått glipp av noe og det skal vi jo kanskje ikke se bort fra. :)

Sist redigert:
J
joflopp skrev:
Rediger:
Jeg synes forsåvidt at tabellen på Wikipedia virker rar. Eller så har også jeg gått glipp av noe, og det skal vi jo kanskje ikke se bort fra. :)
Virker helt merkelig synes jeg.

Så 8 tommer saget er 195 mm ifølge deg?

Ifølge meg burde 8" saget være 200. Høvlet blir det 195.

Wikipedia er ikke noen sikker kilde!
Hvem som helst kan skrive inn opplysninger der.
Man får bare håpe at feilene blir rettet etter hvert.

8" saget er 8*25.4.

Slik regner vi når vi sager...

:eek: Det blir jo 203,2! Føler at forvirringen sprer seg som årringene i treet. :rolleyes:

Jeg vet ikke bakgrunnen til begrepsforvirringen helt, men har arbeidet både innen sagbruk og salg av saget/høvlet virke og 8" høvlet betyr for meg alltid 200mm og 8" høvlet baseres på den sagede varen og blir således alltid 195mm.

selvfølgelig mener jeg 200mm. man regner ikke med de siste 0.4. Iallfall ikke på eldre sagbruk som vi har =)

Har løftet spørsmålet om feil i tabellen på artikkelens diskusjonsside.
Deretter skal man vite at det kan finnes godt om feil også i trykte leksikon, da det stundom var en sport å få med en artikkel om for eksempel en oppdiktet fjellkjede.

joflopp, du får korrigere innlegget ditt på diskusjonssiden, du skrev om 2 x 8 at "Det burde være 50x100 og 45x195 høvlet"
:)

Litt kuriosa:
I USA har man sine egne mål på sagede trevarer.
Der betyr ofte en regel 2" x 4" at den har mål som er betydelig mindre enn de 50 x 100 mm vi forventer oss.
Jeg tror at man regner inn sagets avvirkning i det angitte målet.
Har sett opplysninger på at det kan bli 38-40 mm x 88- 90 mm i verste fall.
Man kanskje trekker fra litt ekstra for å få bedre avans?

Nå er det slik at det fantes to forskjellige tommemål, verktum eller svensk tomme = 24,74 mm og engelsk tomme = 25,4 mm. Med det såkalte bordmål mente man engelsk tomme. Fra midten av 50-tallet er det 25,4 mm som internasjonalt er en tomme. Men de to forskjellige tommemålene kan være en forklaring på hvorfor det ofte avrundes til 25 mm.

Om jeg ikke husker feil, så fantes det tommestokker merket med verktum å kjøpe langt inn på 60-tallet.

Nå for tiden angir man vel aldri mål i tommer (annet enn på TV-skjermer) uten man sier vel f.eks. 45x95 om en høvlet bjelke og 50x100 om en tilsvarende saget.

Nå har jeg ikke gått i blåklær på 10 år, men "to tom fire" var/er rett og slett jargon for en regel 45x95 mm. Ingen sier "öh hörrö Leffe, lang hit en to tom fire på tre å tretti" og forventer å få en regel med dimensjonen 50,8 x 101,6 mm.

Byggebransjens terminologi er full av saftige benevnelser og ulogiske uttrykk. Let's keep it that way, uten å analysere for mye!!! :-D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.