Jeg ville trenge deres samlede ekspertise! Har bygd en mindre utvidelse til huset og står nå overfor et såkalt "løser seg senere problem". Jeg skal nå føre vann til varmegulvsmixen i utvidelsen fra husets kjeller. Hvordan gjør jeg det på best mulig måte?

Huset har som sagt kjeller der vannet skal føres fra. Utvidelsen er bygget på åpen søylegrunnlag som gjør at det kan bli ganske kaldt der under om vinteren... Er det greit å legge rørene i isolasjonen? Kan det bli kondens på rørene? Fryserisiko? Gulv-overflatene er allerede lagt i utvidelsen, men kommer til underfra fortsatt. Pex-rør er å foretrekke? Hvordan tette rørgjennomføringen gjennom kjellerveggen? ...ja, spørsmålene er mange...håper på like mange svar.

Byggskisse av hus, med utbyggning på plintgrunn. Viser kjeller, vannrørtilkobling og shunt til gulvvarme i utbyggningen.

• Tegning av utbygging på plintgrunn. Viser kjeller og gammel del av hus med rørsystem for vann til gulvvarme. Markert punkt for shunt til gulvvarme.
Sist redigert:
En isolert boks med pex hadde jeg gjort...sørg for at den er så tett som mulig for å redusere eventuelle tap og risiko for at det fryser...

En egen isolert kasse under blindbunnplatene da mener du?

Er det negativt å bygge inn rørene direkte i gulvisoleringen? Tenkte at romvarmen/gulvvarmesystemet da kan hjelpe til med å forhindre frysing hvis man legger rørene øverst i isoleringen...

Skal vel også nevne at varmesystemet er bergvarme om det har noen betydning.

Er gulvet åpent så er det jo kanon....legg rørene i gulvet...

Alt er klart unntatt isoleringen som skal legges inn nedenfra...gulv, klinkers, plast og lekter osv. er klart... så hvis man kryper under bygget er det et tomt skall av lekter så å si...

tenkte om det kan være noen risiko å bygge inn rørene i isolasjonen? Kondens osv? Har også hørt noen si at man ikke lenger får føre opp rør gjennom gulv, men det gjelder kanskje kun for bad?

Må man isolere pex-røret som skal gå gjennom kjellerveggen på noen måte?

Besluttet meg for at rørleggeren får fikse dette i stedet så det blir ordentlig.

Sist redigert:
Hvordan gjorde rørleggeren?

Han skal komme innen en uke eller to.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.