D
Hei,

Holder på med en trapp (utendørs) og hadde tenkt å bruke to 28x120mm terrassebord som håndleder, rekkverk. Det øverste bordet, altså det man holder i, skal skrus fast i det underliggende bordet nedenifra. Det øverste bordet skal altså dras ned/sammen mot det underliggende. Nå har jeg oppdaget at det er ganske vanskelig å dra sammen bordene. Jeg har testet med vanlig terrasseskruer typ 4,5x50.

Tips?

1. Trallskrue har for spiss hode for dette. Bruk treskrue
2. Bor hull i nedre planke slik at gjengen ikke tar i den (kanskje fra oversiden på nedre planke og ikke helt gjennom til undersiden, slik at hodet har noe å trekke i)

• Liker
Grannens Häck og 1 annen
  • Laddar…
Ja, med tanke på hvor uklare terrassebord er, så høres det ut som en utfordrende idé. Fungerer det ikke med 34x145 eller 45x145 som håndleder?

• Liker
Michael Sellering
  • Laddar…
D
Njae, ser for klumpete ut med 34x145. Jeg har testet. Dessuten blir det enda vanskeligere å dra ned en planke som er 34mm.

@MathiasS idé tror jeg på.

Må bore et pilothull noen mm fra oversiden rett igjennom og så bore med en dimensjon som er tilpasset til gjengene, dvs. så de ikke tar i den nedre planken. Pilothullet hjelper meg å vise hvor jeg senere skal sette skruen.

• Liker
Ridbäck
  • Laddar…
Et bilde av trappen slik den ser ut kanskje hjelper til. Det finnes jo ferdige håndrekkverk også?

D
Hadde noen fra forrige sommer.

Egentlig burde jeg ha satt stolpene nærmere men men.

• Trapp i tre med stolper, satt i en skogkledd skråning. Trappen leder nedover, omgitt av trær.
  • Byggekonstruksjon av treplatting med stående stolper, omgitt av skog.
  • Liker
rockin_john og 2 andre
  • Laddar…
D
Jeg vet at det finnes ferdige rekkverk. Totalt trenger jeg 60 meter rekkverk og det blir for dyrt å kjøpe ferdige, og dessuten går denne trappen i skogen, noe som betyr at budsjettet er begrenset. Jeg har allerede kjøpt 28x120 x2 som jeg skal lage rekkverk av.

Dobler to 28x120mm. Den nedre kløyver jeg til 110 og sliper av de ytterste kantene. Jeg skruer nedenfra, noe som betyr at det ikke blir noen skruehull der man holder.

• Liker
Strip og 1 annen
  • Laddar…
Kan du ikke ta 45*90, eller 45*120 som overligger, så slipper du skru sammen?

• Rekkverk av tre på en utendørs trapp, med kraftig overligger og vertikale stolper.
  • Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
Jo det hadde jeg kanskje kunnet gjøre men som sagt, nå har jeg kjøpt virket. Jeg var dog inne på å slippe skruehull på undersiden.

Grannens Häck
Det skal som allerede nevnt være frigangshull i første bordet og gjengene skal feste i bord to.

For beste effekt bruk flatt hode på skruen samt en ikke så bratt stigning.

D
Flatt hode? Jeg vil jo fortsatt at skruen skal forsenkes i den nedre planken. Vet ikke om det skiller så mye i utførelse mellom "vanlig" treskrue 6x50mm.

Siste utvei er jo å bruke montasjeskrue men da blir de jo ikke forsenket.

Grannens Häck
D Derbyboy skrev:
Flatt hode? Jeg vil jo fortsatt at skruen skal forsenkes i den nedre planken. Vet ikke om det er stor forskjell i utførelse mellom "vanlig" treskrue 6x50mm.

Siste utvei er jo å bruke montasjeskrue, men da blir de jo ikke forsenket.
Det er mulig å lage både forsenkning og frigangshull. Kanskje ikke noe du har lyst til å gjøre, blir jo merarbeid.

Test med treskrue med komisk hode ellers, vil jo merkes om det blir bra eller ikke. Men frigangshull eller gjengefritt i planke en i det minste.

• Liker
Daniel H
  • Laddar…
Press (dvs med tvinger) sammen treverket før du skrur hvis du vil kunne bytte det ut, ellers lim, press og deretter skru. Ha tilstrekkelig mange tvinger slik at du både kan presse det sammen og få det kant i kant. Velg en kant/side som er viktigst at det er jevnt og håp det tørker på en fordelaktig måte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.