Om ikke tråden allerede finnes, vil jeg gjerne ventilere emnet tømmerdimensjoner, hvordan det endres over tid, og hvordan dere andre ser på dette. Jeg vet at det har blitt diskutert tidligere i en tråd, men den gangen ble det betraktet som materialfeil og varen ble returnert. For eksempel råspont dimensjon "22x95" som har eksistert lenge. Allerede når det sto 22x95 på hyllene, hadde tykkelsen en tendens til å krype nedover. Først mot 21, så mot 20 mm. Nå virker det som mange leverandører har gått over til (alternativt blitt tvunget til) å oppgi 20X95. Så nå fortsetter løpet mot stadig trefattigere tømmer. Jeg målte nettopp en råspontplanke fra Jem i Fix med målene 19,2 x 92,9. I gamle dager kunne man regne med at en 95-spont bygget 87 mm, nå virker det mer som 85 mm. På deres hjemmeside står det 20x95, men i tømmerstativet sto det i det minste for noen uker siden 22X95! Deres 17x95 spont ser imidlertid ut til å holde 17 mm. I alle fall hva jeg kunne måle meg frem til i deres stativ. Det kan være slik at man er på vei til å fase ut "22" dimensjonen helt. Da får man jo som en liten pluss også solgt mer stammevirke til takstoler mm. Kan vi som forbrukere gjøre noe med dette? Hva skal alle vi som har gamle hus gjøre ved renovering/ombygging? Det ser ut som grådigheten har tatt nok et fastere grep om byggebransjen. Kvaliteten på virket taler jo heller ikke til fordel for oss. Sammenlignet med et 22 mm brett øker nedbøyingen med 80%, og belastbarheten reduseres med 35% for en 19 mm. Ikke helt uten betydning.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 innlegg
Ja, så er det.
Lagde en tråd for en stund siden da jeg målte på en 2,5 mm2 strømkabeltråd, den var 1,72 mm i dia og det er bare 2,32 mm2.
Nå er standarden resistansen i tråden, ikke hvor tykk den er så det var visst OK.
Jo, det gjelder for sagverkene å få ut så mange løpemeter som mulig, og da tuller de på dimensjonene.
Protte
Lagde en tråd for en stund siden da jeg målte på en 2,5 mm2 strømkabeltråd, den var 1,72 mm i dia og det er bare 2,32 mm2.
Nå er standarden resistansen i tråden, ikke hvor tykk den er så det var visst OK.
Jo, det gjelder for sagverkene å få ut så mange løpemeter som mulig, og da tuller de på dimensjonene.
Protte
Det er for få kvalitetsbevisste kunder. Det er der problemet ligger.
Jeg pleier å prøve å finne virke i fulle dimensjoner når det er mulig. Det finnes fortsatt små sager og høvlerier som produserer slikt.
Til konstruksjonsvirke prøver jeg også å få tak i saget i fulle dimensjoner når det er mulig. Dessverre blir det stadig vanskeligere å få tak i.
Hele trevarebransjen er fullstendig råtten.
Det er ingen økonomi i disse mindre dimensjonene. For eksempel er 19 mm fasadevirke med sporet bakside som er på moten nå for tiden, helt forkastelig. En skikkelig bordkledning av gode granbord, enten 22 eller 25 mm tykke, skal jo holde mellom 60 og 150 år avhengig av hvor utsatt stedet er. 19 mm sporede finsagde fasadebord holder ofte bare 30-40 år før de sprekker opp og blir til ingenting. At løpemeterprisen er den samme, gjør bare at totaløkonomien blir enda dårligere.
Jeg pleier å prøve å finne virke i fulle dimensjoner når det er mulig. Det finnes fortsatt små sager og høvlerier som produserer slikt.
Til konstruksjonsvirke prøver jeg også å få tak i saget i fulle dimensjoner når det er mulig. Dessverre blir det stadig vanskeligere å få tak i.
Hele trevarebransjen er fullstendig råtten.
Det er ingen økonomi i disse mindre dimensjonene. For eksempel er 19 mm fasadevirke med sporet bakside som er på moten nå for tiden, helt forkastelig. En skikkelig bordkledning av gode granbord, enten 22 eller 25 mm tykke, skal jo holde mellom 60 og 150 år avhengig av hvor utsatt stedet er. 19 mm sporede finsagde fasadebord holder ofte bare 30-40 år før de sprekker opp og blir til ingenting. At løpemeterprisen er den samme, gjør bare at totaløkonomien blir enda dårligere.
Klikk her for å svare