Mine foreldre kjøpte et nytt rekkehus på 70-tallet, i det nye huset var det en krum trebjelke i bjelkelaget mellom etasje 1 og 2 som resulterer i et innertak som er litt nedbøyd. Litt irriterende. Går det an å fikse? Hvilke alternativer finnes? Bjelken kan være brukket, det vet man ikke. Hvor lang bjelken er, vet jeg ikke, men sannsynligvis 4 meter. Snekre på en ny bjelke ved siden av og fjerne den krumme?

2 planker limspikres på hver side av den bøyde. Det som bøyer ut sages bort.
Det er bare forslag. Så gjorde jeg med mitt gamle gulv som "bøyer" nedover...

kamilenski skrev:
2 planker limspikres på hver side av den krumming. Det som buer ut sages bort.
Det er bare forslag. Så gjorde jeg med mitt gamle gulv som "buet" nedover...
Hmmm, men holder det? Det er nesten hele lengden på 4 meter som henger ned, nja kanskje 3 meter som henger. Mjo det fungerer nok. Skal nok testes! Avhengig av hvordan det ser ut når vi river takplatene så vet vi nok hvilket alt som blir best.

Bare dere ikke kjører med 19x95 :-)

Om bjelken virkelig har en bærende funksjon, er det kanskje ikke så smart å fjerne det materialet som gjør aller størst nytte i bjelken....

Henger det mer enn man kan forvente av en korrekt dimensjonert bjelke (noe som kan være ganske mye), ville jeg legge avstivning på sidene av bjelken og bytte den ut. Men det virker jo merkelig at det skulle være en konstruksjonsfeil i et rekkehus på denne måten...

MathiasS skrev:
Om bjelken virkelig har en bærende funksjon er det kanskje ikke så lurt å kappe bort det materialet som gjør aller størst nytte i bjelken....

Henger det mer enn man kan forvente av en korrekt dimensjonert bjelke (som kan være ganske mye), ville jeg forsterket på sidene av bjelken og byttet den ut. Men det virker jo merkelig at det skulle være en konstruksjonsfeil i et rekkehus på denne måten...
Da har du ikke sett bjelker i min forrige leilighet. Nesten alle hang ca 6-8cm!!!
Tre er bare tre.

MathiasS skrev:
Om bjelken virkelig har en bærende funksjon kanskje det ikke er så lurt å kutte bort det materialet som gjør aller størst nytte i bjelken....

Henger det mer enn man kan forvente seg av en korrekt dimensjonert bjelke (som kan være ganske mye), ville jeg veksle av på sidene av bjelken og bytte den ut. Men det virker jo merkelig at det skulle være en konstruksjonsfeil i et rekkehus på denne måten...
Det var tanken jeg hadde også, sette inn en ny bjelke og fjerne den gamle. Henger ned kanskje 4 maks 5 cm vil jeg tro, ikke så mye men det synes, blir større visuelt også når lyset ligger på et hvitt tak. Jo, bjelken var slik fra kjøpet, hvorfor man lot den være slik vet jeg ikke, vet ikke om bjelken var slik fra starten eller om den bøyde seg rett etter man monterte den.

Ja et korrekt dimensjonert limtre henger jo ikke ned noen 5 cm på 4 meters spenn iallfall, så det finnes jo mulighet til å gjøre dette litt bedre.

MathiasS skrev:
Ja en korrekt dimensjonert limtre henger jo ikke ned noen 5cm på 4 meters spenn iallfall så det finnes jo mulighet for å gjøre dette litt bedre.
Det er ingen limtre men en "planke" ..jeg er dessverre ikke så kjent med tretypene og vet ikke det eksakte navnet. Antakeligvis 195x45 ?

Da er det jo ikke så rart at den siger, om den har last på seg selvfølgelig. En limtre i omtrent samme dimensjon gjør antagelig underverker.

195x45 og over 4m? Den kan være skjøtet i midten.

Hmm, nå som jeg så mer i går så synker det også i det andre rommet ved siden av i samme linje. Ca 7 meter totalt, og en vegg i mellom. Så enten er det 2 planker som hviler på midtveggen og begge har sunket seg eller så er det en limtre over hele strekningen på 7m(?) Merkelig bare synes jeg om man skulle ha limtre i et rekkehus akkurat på dette stedet, har vanskelig for å tro at det ligger limtre mellom etasje en og to i et lite rekkehus med små rom, muligens et sted i etasje to som hjelper til å holde oppe taket, men selv jeg som amatør tror ikke det finnes limtre i det hele tatt i et rekkehus, eller? ...så små arealer overalt og tror planker og bord er det som gjelder.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.