Jeg skal bygge en U-trapp, men er nybegynner på trapperitninger. Bjelkelagsåpningen er ca. 1130*2965 og avstanden gulv-til-gulv er 2680 mm. Jeg har forstått at 15 trinn er passende, men hvordan skal vinklene være i svingene for at det skal bli harmonisk. Kan tenke meg å starte det første trinnet utenfor åpningen. Takknemlig for tips eller hvor man kan få hjelp med en CAD-tegning for en slik trapp.
Takk, takk
Takk, takk
Hei, jeg bygde en U trapp i vinter. Tegnet i SketchUp og lagde noen prøvesteg i sponplate for å testgå svingen. Ganske utfordrende å tegne og bygge, og det tok lang tid. Men moro å ha gjort når det er ferdig.
Jeg gikk ut fra sentrum på to firkantbjelker. De plasserte jeg slik at det både ble en passe bredde på trappen og et jevnt antall trinn på den rette delen mellom stolpene. Svingen delte jeg rett og slett i 22,5 graders biter. Jeg har 13 trinn, og første og siste trinnet er "før" linjen mellom stolpene siden jeg har en ganske bred og kort åpning (2600x1200).
Det finnes andre (og trolig bedre) måter å fordele trinnene i svingen, men jeg er usikker på hvordan man gjør det. Jeg ønsket trappen i gammel stil, og dette føles greit å gå i. Litt vanskelig å forklare, vedlegger et bilde fra tegningen.
Man kan også bestille tegninger fra f.eks. http://www.trappteknik.com/3822.ritningar.html
Jeg gikk ut fra sentrum på to firkantbjelker. De plasserte jeg slik at det både ble en passe bredde på trappen og et jevnt antall trinn på den rette delen mellom stolpene. Svingen delte jeg rett og slett i 22,5 graders biter. Jeg har 13 trinn, og første og siste trinnet er "før" linjen mellom stolpene siden jeg har en ganske bred og kort åpning (2600x1200).
Det finnes andre (og trolig bedre) måter å fordele trinnene i svingen, men jeg er usikker på hvordan man gjør det. Jeg ønsket trappen i gammel stil, og dette føles greit å gå i. Litt vanskelig å forklare, vedlegger et bilde fra tegningen.
Man kan også bestille tegninger fra f.eks. http://www.trappteknik.com/3822.ritningar.html
Sist redigert:
Takk for tipset. Jo, jeg har studert andre trapper og sett at man fordeler svingen på mellom 6-9 trinn og at man prøver å gjøre trinnene i ganglinjen så like som mulig, typisk 28 cm, og at "innerhjørnet" blir da ulik bredt. Skal kontakte trappteteknikk og se hva de vil ha for en tegning, men det føles fristende å prøve selv også, det finnes jo mange trapper laget.
Hvor lang tid tok det å bygge trappen når du først hadde bestemt deg?
Hvor lang tid tok det å bygge trappen når du først hadde bestemt deg?
Vanskelig å si hvor mye tid jeg brukte, bygde mest i helgene til og fra gjennom vinteren. En grov gjetning er kanskje 100-200 timer, jeg har fortsatt igjen å gjøre rekkverket på toppen, kle inn kottet og maling.
Jeg kjøpte ukantet furu så mye tid gikk med til å sage og høvle bitene også, håndhøvlet så alt før jeg satt det sammen. Brukte en Festool domino til mye av sammenføyningen, det blir bra presisjon men tar litt tid å måle ut.
Jeg kjøpte ukantet furu så mye tid gikk med til å sage og høvle bitene også, håndhøvlet så alt før jeg satt det sammen. Brukte en Festool domino til mye av sammenføyningen, det blir bra presisjon men tar litt tid å måle ut.
Klikk her for å svare