Hei, vi holder på å bygge om vår innertrapp. Som "skydd" på siden av trappen har vi montert 19mm stående metallrør med cc 10cm. Nå som det er ferdig synes jeg imidlertid at disse lakkerte metallrør som er hule ble litt for fleksible, jeg skulle ønsket de var stivere.

Hvor kan man kjøpe solide runde stenger, gjerne i utseendet børstet rustfritt, i dimensjonen ca 20mm diameter? Hva ville dette kostet per meter omtrent?

Hva slags type forhandler kunne hatt noe slikt?

Mvh
Pagge

::) Rart at det virker fleksibelt. Har du boret dem ned dypt nok ~ 40 mm? ??? Eller har du brukt for stort borr? ??? Det skal være en veldig stram pasning så du må presse ned rørene.

Håndlederen, når den kommer på plass, vil også stabilisere det hele. Test det først, før du kjøper nye massive (=dyre) stenger. ;)

En passende håndleder er en rektangulær 40 x 90 mm med avrundede kanter med eller uten grepspor. Rund håndleder går også men er et helvete å bore hvis du ikke har en spesiell jigg til dette. ;)

pag skrev:
Hei, vi holder på og bygger om vår innendørstrapp. Som "beskyttelse" på siden av trappen har vi montert 19mm stående metallrør med cc 10cm. Nå når det er ferdig synes jeg imidlertid at disse lakkerte metallrørene som er hule ble litt for fleksible, jeg skulle ønsket de var stivere.

Hvor kan man kjøpe solide runde stenger, gjerne i utseendet børstet rustfritt, i dimensjonen ca 20mm diameter? Hva ville dette kostet per meter omtrent?

Hva slags forhandler kunne ha noe slikt?

Mvh
Pagge
Hvis du kan tenke deg å gå opp litt i dimensjon, f.eks til 25 mm rør så får du mye mer bøyestivhet for pengene. Å gå fra 19mm rør til 19mm solid stang gjør ikke så stor forskjell i bøyestivheten (+63%), men å gå fra 19 til 25mm rør gir 87% høyere bøyemotstand. 19mm solid stang koster ca dobbelt så mye som 25x2mm rør per meter!

Et lite innlegg bare...

//Magnus, studerende til ingeniør innen maskinteknikk

Takk for svarene!

Hadde faktisk ikke tenkt å ha rekkverk på den siden, den kommer til å sitte på den andre siden der det er vegg.

Joda, jeg kan fint gå opp til 25mm. Et problem er at jeg ikke helt vet hvor jeg skal handle disse greiene, de 19mm rørene jeg bruker nå er noen slags gardinstenger i lakkert grå metall, men jeg skulle helst hatt noen rør som ser ut som børstet stål.

Mvh
Pagge

pag skrev:
Hadde faktisk ikke tenkt å ha håndleder på den siden men den kommer til å sitte på andre siden der det er vegg.
::) Ahaa, du har altså en såkalt espalier. Da skjønner jeg at det kan være ustabilt p.g.a. rørets lengde.

Rustfrie rør finner du hos en velutstyrt jernvarehandel (de få som er igjen) eller hos et mekanisk verksted. Er du heldig kan du til og med finne fine rør på skroten. ;)

:-[ Oppdaget akkurat nå at jeg leste feil i ditt første innlegg. Forhandler leste jeg som håndleder, derfor mitt vas om håndleder i mitt første svar. Yrkesfeil antagelig. ;D

Vi har rustfritt 12mm rør som gjerdestolper. Visst bøyer det seg, men da må man virkelig ta i..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.