Holder på med å renovere i gangen og skal sette inn en kjellertrapp. Har vært et hull for en rett trapp, men nå har jeg kjøpt en brukt U-trapp som jeg har tenkt å sette inn på et nytt sted. Det tar en stund før det skal gjøres, men holder på med å skissere planløsninger og ganginteriør, og plasseringen må spikres så fort som mulig.
Har målene, men er nysgjerrig på hvor stort hull som må lages i gulvet for å få den inn, noe jeg håper noen her kan svare på.

Høyde: 2530mm
Bredde: 900mm
Mål A: 1650mm
Mål B: 2030mm
Mål C: 1680mm

mattu.jpg

1680 x 2030 svarer jeg spontant. ;)

Immobil skrev:
1680 x 2030 svarer jeg spontant. ;)
Høres unødvendig stort ut. Halvveis ned i trappen er jo hallen uinteressant, så at hele trappens bredde skal behøve et hull i hallen er ikke rimelig.

Er ikke hodet igjen i gangen når føttene er halvveis ned trappen da?

:D

Akkurat, hvor tykt bjelkelag har du?

30cm noe.

OK, kommer tilbake senere med et utfyllende svar.

For å klare frihøyden i første løpet kan du lage en klakk på bjelkelagsåpningen. Da får du hele 110 mm ekstra gulv på første planet, se vedl. tegning. Til gjengjeld må du lage en vinkel på rekkverket på gulvet. :wow:
Så mitt første forslag var nok ikke så dumt likevel. ;)

Da ville jeg uansett trenge en L-trapp da, for bredden her er bare 125cm...

Det blir sikkert bedre. d^_^b

Hvis man gjør sånn? Kan det funke da?

A: 130cm
B: 250cm

• Diagram med blyantstrek som viser målingene 130cm (A) og 250cm (B) rundt et hjørne i en blå planløsning.
:( Jeg forstår ikke hva du mener? :blushing:

Immobil skrev:
:( Jeg forstår ikke hvordan du mener? :blushing:
Sånn her da?

• Trappekonstruksjon i plan med nummererte trinn og en buet form, sett ovenfra. To rommer merket A og B er vist på sidene.
Jeg tror jeg forstår hvordan du mener, men tror ikke det blir bra. Ditt forslag ser ut til å innebære at kanten på bjelkelagsåpningen havner over det tredje trinnet nedenfra. Jeg har regnet på det, og hvis vi antar at takhøyden i din kjeller er et sted mellom 210 og 240 cm, at bjelkelaget inkl. kjellerens takbekledning og entréplanets gulvbekledning er 25-30 cm tykt, og at trappen fordeler denne fallhøyden jevnt over alle trinnene, så blir frihøyden når man står på dette trinnet et sted mellom 160 og 183 cm. Frihøyden her må antagelig være et par dm større enn en normalhøy person for at denne ikke skal føle at han må bøye seg bakover når han går ned trappen.

Om trappen i tillegg må kunne brukes til å bære ned f.eks. møbler i kjelleren, kreves det enda mer frihøyde, siden trapper av den typen og med den bredden pleier å kreve at lange gjenstander tiltes mer eller mindre på høykant for å komme rundt svingen.

Jeg tror at bjelkelagsåpningen må være omtrent som Immobil har tegnet. Muligens, hvis kjellerens takhøyde går opp mot 230-240 cm, kan åpningens kant trekkes inn en desimeter eller to over det nederste trinnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.