147.703 lest ·
28 svar
148k lest
28 svar
Trapp innendørs - Kjøpe billig eller bygge selv?
Vi vil trenge to nye trapper, en til overetasjen og en til kjelleren. Den ene under den andre. Vi skal ha svingte U-trapper, alternativt trapp med repos (rett trapp halvveis, repos, trapp siste biten opp, form som en "kantet U").
Men oj, det er dyrt med trapper. Det føles som om to trapper vil utgjøre en stor del av budsjettet vårt. To trapper á 25000 kroner!
En trapp som er delt på to deler med repos burde vel ikke være så vanskelig å lage selv om man er nøye og mer enn normalt nevenyttig. Man kan kanskje bruke limtreplater 30-40 mm tykke for trinnene og limtredrager til vangstykkene... Men det virker som om alle unngår å lage trapper selv. Tar jeg feil eller hvorfor skal man ikke lage trappen selv?
1. Jeg vil gjerne ha tips om billige trapper. Bør man ta bilen til Polen eller Latvia og kjøpe der?
2. Har noen bygget selv? Tips? Tegninger? Lenker?
Byggestart våren -07
Men oj, det er dyrt med trapper. Det føles som om to trapper vil utgjøre en stor del av budsjettet vårt. To trapper á 25000 kroner!
En trapp som er delt på to deler med repos burde vel ikke være så vanskelig å lage selv om man er nøye og mer enn normalt nevenyttig. Man kan kanskje bruke limtreplater 30-40 mm tykke for trinnene og limtredrager til vangstykkene... Men det virker som om alle unngår å lage trapper selv. Tar jeg feil eller hvorfor skal man ikke lage trappen selv?
1. Jeg vil gjerne ha tips om billige trapper. Bør man ta bilen til Polen eller Latvia og kjøpe der?
2. Har noen bygget selv? Tips? Tegninger? Lenker?
Byggestart våren -07
Jeg har bygd en egen trapp til andre etasje, og det var ikke helt lett! Her er noen tips;
* Jeg brukte en del gulvtre, og det måtte tørke på plass ganske lenge, så hvis du har dårlig tid, er det ikke å anbefale
* Mål og regn mange ganger før du lager vange stykkene!
* Tenk på hvordan det første og siste trinnet skal være ...
* Lag en modell i "stygg-tre" før du setter saga i "fin-virket"
* Prøv å gå trinnhøyden i modellen så det føles bra. La også andre eventuelle i familien gå i modellen, så slipper du klagingen i fremtiden.
Lykke til!
* Jeg brukte en del gulvtre, og det måtte tørke på plass ganske lenge, så hvis du har dårlig tid, er det ikke å anbefale
* Mål og regn mange ganger før du lager vange stykkene!
* Tenk på hvordan det første og siste trinnet skal være ...
* Lag en modell i "stygg-tre" før du setter saga i "fin-virket"
* Prøv å gå trinnhøyden i modellen så det føles bra. La også andre eventuelle i familien gå i modellen, så slipper du klagingen i fremtiden.
Lykke til!
Vi fikk vår tette u-trapp fra snekkerlaget for 2 uker siden. Jeg ville ikke drømme om å lage en slik trapp selv uansett!
Rundt 200 kg fint bearbeidede treverk som passet sammen med en presisjon som om de lager kulelager ellers...
Før hadde vi en rett trapp, som jeg bygde selv, dette var under byggetiden, men til tross for at den var laget i "vanlig" regelverk kostet materialet til den rett under 2000 kroner, da var den rett, åpen, ubehandlet og rekkverk var ikke inkludert.
25 eller 30-tusen for en ferdig trapp er billig!!
Spar inn på rørleggeren eller mal selv, men kjøp trappen!
mvh
greenbay
Rundt 200 kg fint bearbeidede treverk som passet sammen med en presisjon som om de lager kulelager ellers...
Før hadde vi en rett trapp, som jeg bygde selv, dette var under byggetiden, men til tross for at den var laget i "vanlig" regelverk kostet materialet til den rett under 2000 kroner, da var den rett, åpen, ubehandlet og rekkverk var ikke inkludert.
25 eller 30-tusen for en ferdig trapp er billig!!
Spar inn på rørleggeren eller mal selv, men kjøp trappen!
mvh
greenbay
Ikke glem formelen hvis du ikke allerede visste om den!
2st opptrinn +1st inntrinn = mellom 61-63 for at trappen ikke skal føles ubehagelig å gå i.
Kanskje du finner en på Finn.no, det finnes en hel del både privat og bedrift!
Riktignok gjør det selv tips til utendørstrapp, men kanskje litt inspirasjon!
http://www.viivilla.se/gordetsjalv.asp?mode=ShowSubKat&sCat=141
2st opptrinn +1st inntrinn = mellom 61-63 for at trappen ikke skal føles ubehagelig å gå i.
Kanskje du finner en på Finn.no, det finnes en hel del både privat og bedrift!
Riktignok gjør det selv tips til utendørstrapp, men kanskje litt inspirasjon!
http://www.viivilla.se/gordetsjalv.asp?mode=ShowSubKat&sCat=141
Er i behov av en ny trapp, kontaktet en lokal produsent som sa 15tusen for deres enkleste modell.
Har søkt litt rundt hvilke andre firmaer det finnes å velge mellom.
Har også lest den artikkelen som Byggahus skrev der de nevnte "Trappteknik.com selger tegninger til den som vil lage sin trapp selv." men spørsmålet er om man tør, ender vel med masse knirking og elendighet. Hadde vært interessant å vite prisen på en tegning dog, får se om jeg ringer dem...
Kikket litt på finn.no etter rette trapper men lite av disse.
www.onsalatrappan.se som ble nevnt her kan ikke besøkes lenger.
Men løfter spørsmålet om flere oppdaterte tips kan strømme inn.
Har søkt litt rundt hvilke andre firmaer det finnes å velge mellom.
Har også lest den artikkelen som Byggahus skrev der de nevnte "Trappteknik.com selger tegninger til den som vil lage sin trapp selv." men spørsmålet er om man tør, ender vel med masse knirking og elendighet. Hadde vært interessant å vite prisen på en tegning dog, får se om jeg ringer dem...
Kikket litt på finn.no etter rette trapper men lite av disse.
www.onsalatrappan.se som ble nevnt her kan ikke besøkes lenger.
Men løfter spørsmålet om flere oppdaterte tips kan strømme inn.
Jeg bygde Vår trapp selv.
Er kjempefornøyd med både resultat og pris!
Enkel regelstamme, kledd med gips og tilskåret benkeplate.
Dør er nå montert i hullet og vips så hadde vi også et oppbevaringsrom.
Egen designet rørspalje som ikke helt følger reglene da den ikke går helt ned, men litt får man ofre for følelsen.
Trappen er helt stum og knirkefri.
Kostnaden landet på 7500:- inkl. spalje og dør.
Er kjempefornøyd med både resultat og pris!
Enkel regelstamme, kledd med gips og tilskåret benkeplate.
Dør er nå montert i hullet og vips så hadde vi også et oppbevaringsrom.
Egen designet rørspalje som ikke helt følger reglene da den ikke går helt ned, men litt får man ofre for følelsen.
Trappen er helt stum og knirkefri.
Kostnaden landet på 7500:- inkl. spalje og dør.
Flott gjort!
Tenkte eventuelt å få en innredningssnekker til å bygge vår. Tanken er at man skal oppleve den som massiv i eik eller valnøtt. Den skal være dekket og med repos. Spørsmålet er om det er verdt å bestille den helt massiv eller om man først skal bygge en stamme i konstruksjonsvirke og deretter kle den med plater i edeltre. Blir vel et spørsmål om pris, men kanskje også et estetisk spørsmål da jeg antar at man har vanskeligere for å skjule festene hvis den er massiv.
Viktig er at den blir knirkefri. Din er jo helt ny, spørsmålet er om den kommer til å knirke senere. Hvordan tenkte du for å minimere risikoen? Skruet du f.eks.?
Tenkte eventuelt å få en innredningssnekker til å bygge vår. Tanken er at man skal oppleve den som massiv i eik eller valnøtt. Den skal være dekket og med repos. Spørsmålet er om det er verdt å bestille den helt massiv eller om man først skal bygge en stamme i konstruksjonsvirke og deretter kle den med plater i edeltre. Blir vel et spørsmål om pris, men kanskje også et estetisk spørsmål da jeg antar at man har vanskeligere for å skjule festene hvis den er massiv.
Viktig er at den blir knirkefri. Din er jo helt ny, spørsmålet er om den kommer til å knirke senere. Hvordan tenkte du for å minimere risikoen? Skruet du f.eks.?
Ny å ny, trappen har nå blitt brukt i 1,5 år.Savoy skrev:Flott jobbet!
Tenkte eventuelt å få en innredningssnekker til å bygge vår. Tanken er at man skal oppleve den som massiv i eik eller valnøtt. Den skal være dekket og med repos. Spørsmålet er om det er verdt å bestille den helt massiv eller om man først skal bygge en stamme i konstruksjonsvirke og deretter kle den med plater i edeltre. Det blir vel et spørsmål om pris, men kanskje også et estetisk spørsmål da jeg gjetter at man har vanskeligere for å skjule innfestinger om den er massiv.
Viktig er at den blir knirkefri. Din er jo helt ny, spørsmålet er om den kommer til å knirke senere. Hvordan tenkte du for å minimere risikoen? Skrudde du f.eks.?
Mine trinn (eik trinnene) er bare kledning og er skrudd nedenfra. De skruene måtte jeg etterstramme i vinter, så jeg har nå besluttet meg for å lime dem i stedet.
Regel konstruksjonen er skrudd og har ennå ikke vist tendens til å knirke.
Har bestilt en nå, de har ikke vært her og målt ennå, pluss at de var fullbooket i noen måneder, så det kommer til å drøye.
Den ene sa at det var ingen vanskeligheter å montere den selv, eller la en snekker gjøre det.
Vurderer å bare kjøpe stammene, og selv ordne eiketrinnene og sånt.
-Ville man vært dumgjerrig å gjøre dette på egen hånd tro?
Den ene sa at det var ingen vanskeligheter å montere den selv, eller la en snekker gjøre det.
Vurderer å bare kjøpe stammene, og selv ordne eiketrinnene og sånt.
-Ville man vært dumgjerrig å gjøre dette på egen hånd tro?
OK...hva er ulempen med å lime?Immobil skrev:
Har limt øverste og nederste trinnene da det ikke gikk an å skru disse. Har ikke merket noen ulemper, snarere tvert imot da jeg slipper å etterstramme.
Selvfølgelig, det blir litt tøffere å eventuelt demontere og bytte trinn...
Brukte PL400
Limmet kan få trappen til å knirke, det samme med silikon. Skrur man den sammen har man mulighet til å etterstramme den ved forskjellige årstider.
Har dog ingen erfaring med PL400 i forbindelse med trapper. Det jeg vet er at hvis limet er løsningsmiddelbasert kan det gi misfarging på trinn og vanger.
Har dog ingen erfaring med PL400 i forbindelse med trapper. Det jeg vet er at hvis limet er løsningsmiddelbasert kan det gi misfarging på trinn og vanger.
Bygde trapp selv med pappa for rundt 4-5', ble skikkelig bra. Forsøkte å tegne det i cad men det ble ikke så bra så vi tegnet det opp på en stor plate og kopierte derfra så.
Limte med PL400 og hittil ingen knirking.

Limte med PL400 og hittil ingen knirking.