Kult at dere liker den!
Trappen har jo vokst fram etter mine forutsetninger, og jeg har ingen direkte tegninger på den.
Jeg kan for så vidt prøve å sammenstille noe, skader kanskje ikke å ha litt mer dokumentasjon på den...
Men det får bli når jeg har tid til å sitte litt uforstyrret med det en stund.

• Liker
Timmerloftet og 1 annen
  • Laddar…
Den første tanken når jeg hadde kjøpt trapp og den ble levert.
Var dette alt for 25000 kr?
Neste gang kommer jeg til å prøve selv!

Fin trapp!

Med normal håndverksferdighet, utholdenhet, bra verktøy og (mye) tid så går det for en amatør å bygge en trapp. Jeg bygde en trapp av 6 stk IKEA stavlimte benkeplater, 38 mm tykke. En sirkelsag er uvurderlig og den får lett plass i budsjettet. Materialet kostet ca. 7500 kr. Bilder og dokumentasjon finnes på Byggla.se http://www.byggla.se/Projekt/Trappbygge/?category=175.
og på min blogg http://granntomta.blogspot.com

http://www.byggla.se/EPiServerCommunity/Modules/ImageGallery/Thumbnails/18/23418/9257_70200.jpg

Sist redigert:
  • Liker
Nicolae
  • Laddar…
laan skrev:
Fin trapp!

Med normal håndverkerferdighet, utholdenhet, gode verktøy og (mye) tid så går det for en amatør å bygge en trapp. Jeg bygde en trapp av 6 stk IKEA stavlimte benkeplater, 38 mm tykke. En senkesag er uvurderlig og den får lett plass i budsjettet. Materialet kostet ca. 7500 kr. Bilder og dokumentasjon finnes på Byggla.se [lenke]
og på bloggen min [lenke]

[lenke]
Din blogglenke har fått inn et komma i adressen. http://granntomta.blogspot.se

Vurderer også å bygge trappetrinnene av stavlimte benkeplater. Hvordan oppleves trappen nå som dere har hatt den en stund? Har det oppstått knirk? Sprekk?

Kentisoft skrev:
Din blogglink har fått inn et komma i adressen. [lenke]

Vurderer også å bygge trinnene av stavlimte benkeplater. Hvordan oppleves trappen nå når dere har hatt den en stund? Har det oppstått knirk? Sprekk?
Det har fungert bra, ingen sprekk og trappen er veldig stabil. Ingen knirk, men det avhenger kanskje litt av hvordan man fester inn plan- og opptrinn. Jeg har skrudd opptrinnene i plantrinnene med lange skruer nedenfra og festet plantrinnene til vangene med møbelvinkler skjult fra baksiden. Da er det lett å justere hvis knirk skulle oppstå.
Jeg har oljet trappen grundig før monteringen.

Har bare fått positive kommentarer fra de som har prøvd den, så den duger.
Takk for hjelpen med adressen, det skal jeg komme i hu! :)

Kanonfin! Akkurat en slik trapp vil jeg ha :) med en lagring under trappen, Finnes det noen mulighet for å få en tegning på den?

Gammel tråd, jeg vet. Men må likevel spørre om noen har prøvd eller tenkt på noe annet materiale å ha på trinnene enn solide tretrinn?

Ville malt MDF fungere eller tåler det ikke å tråkkes på? Finnes det andre forslag?

Klart MDF skulle funke, men du må opp i kanskje 22 mm og det vil veie så mye mer enn massivtre, dermed ikke verdt det, for det ville da innebære enda større og slitesterke vangsider, og det vil koste mye mer enn MDF, samt at med årene som kommer vil MDF sette seg mer i trinnene.

Jeg bygde en trapp helt i gulvsponplate, trappetrinnene ble deretter kledd med laminatgulv, alt ble stødig som fjellet og helt knirkefritt. Kan legge til at den trappen var ganske smal, men med 2 vinkler.

Jeg bygde min rette trapp av limtrebjelker 56x225 i både vange og trinn, det ble litt skissing, måling og beregning, men det gikk. Overfres er et must.

Vi kjøpte alle trinnene og rekkverkene på Castorama. I Polen. Stålpinnene til rekkverket kjøpte vi på IKEA som egentlig var til en hylle. Trinnene kostet ca 120kr/st 40mm så de er solide.
Trapp i tre med stålpinner som rekkverk, montert i et moderne hus med lys innredning.

En tretrapp med stålrekkverk og trehåndløpere, installert i en moderne innredning.

Christoffer Holmquist skrev:
Vi kjøpte alle trinn og rekkverk på Castorama. I Polen. Stålpinnene til rekkverket kjøpte vi på IKEA som egentlig var til en hylle. Trinnene kostet ca. 120kr/st 40mm så de er solide.
[bilde]

[bilde]
Flott!

Hvilken hylle var rørene til, og handlet dere materialene på stedet i Polen?

Robert-san01 skrev:
Fint!

Hvilken hylle var rørene til og handlet dere materialene på stedet i Polen?
Hyllen het Grundtal på ikea. Finnes i ulike lengder. Vi handlet resten av materialet i Polen. Tok en helg der over. Vangestykkene kjøpte jeg dog her hjemme på byggmax.

Christoffer Holmquist skrev:
Hyllen het Grundtal på ikea. Finnes i ulike lengder. Vi handlet resten av materialet i Polen. Tok en helg der over. Vangstykkene kjøpte jeg dog her hjemme på byggmax.
Takk!

Dessverre litt langt for meg å dra til Polen. :( Det er tenkt å bli noe lignende men med underliggende vangere. Var det besværlig å bore hullene i rekkverket for pinnene?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.