Hei,

i forbindelse med renovering av vår kjeller byttet vi også ut trappen. Problemet er at vår håndverker ikke får det til....trinnene blir feil og for smale, han retter på et par men da blir de andre enda verre.... hva tror dere? er det beste å rett og slett begynne på en ny trapp? finnes et bilde ovenfra og et nedenfra. Trinnhøyden føles ok (18 cm), men trinn-dybden er som minst bare 23 cm og da er det i "ytterløpet". Vangstykket på en side har blitt bygget på for å kunne utvide trinnene. Nå må det andre vangstykket også bygges på, ellers havner siste (første nedenfra) trinnet i løse luften....sukk...

Buggaren Et tretrapp sett ovenfra, viser smale trappetrinn i en sving. Trappen ser ut til å være under konstruksjon, med ujevne steg. Treppe av tre i en kjeller, med smale trinn og ujevne bredder. Ett vangstykke er utvidet for å prøve å rette opp trinnbreddeproblemer.

Rommet virker altfor lite for en slik trapp! Hvordan så den gamle ut?

Ja, det der kommer du aldri få til. Kan du ikke ha en rett trapp?

...det som er annerledes nå er at vognstykket er "rett". i forrige modellen så svingte det, noe som betydde at man kunne få trinnene dypere....men jeg tror at vi kommer til å løse det ved å bygge på andre vognstykket også....

Buggaren

Finnes det flere bilder...kanskje på litt lenger avstand?
Ser jo ikke klokt ut nå....

Hvilke mål er det?

Steghøyden er 18 cm. Den føles ok. Trappen er ned til kjelleren og den er ca 173 cm høy. Den går opp til gangen og deretter er det ytterligere en halvtrapp opp til 1. etasje. Trappen er dårlig, men kanskje ikke fullt så ille som det ser ut på de tidligere bildene. Her kommer et bilde fra litt avstand. Problemet mener jeg er stegedybden. "Midt på" trinnene er det korteste trinnet ca 16 cm dypt. Deretter er de fra 18 cm og oppover. I "ytterkrets" er stegedybden naturligvis litt større. Min håndverker er overrasket over at vi ikke er fornøyde. Vi synes jo ikke at vi klager, men...

Det jeg tror må gjøres er å bygge på også den andre vangestykket. Ellers vil det siste trinnet ikke ha noe å feste i. Det vi allerede (...) har kommet frem til er at alle trinnene snart er kjempestore hver for seg, men det hjelper jo ikke siden det ene trinnet "tar" plass fra det andre.

Buggaren Tretrapp til kjelleren, sett fra siden. Ubehandlet treverk. Diskusjon om høyde og dybde på trinnene. Mangler siste finish.

Noe sier meg at vange-stykket er feil. Svungne trapper pleier ikke å ha rette vange-stykker. Gjør om gjør rett.

Akkurat, det pleier å se omtrent slik ut:
En hvit tretrapp inne i et rom, med overlappende trappetrinn. Ved siden av trappen står en hvit stol og det er en lampe til høyre.

Og hvis det er så lite plass at trappetrinnene "overlapper" hverandre, så kan man (iallfall for rette trapper, vet aldri om jeg har sett det på en svingtrapp), løse det slik:
Treppe laget av lyst treverk med overlappende trinn for begrenset plass, egnet for loft eller lagerrom.
Men det er ikke noe man anbefaler på en trapp som brukes hele tiden, men er tenkt som en trapp til et lager- eller soveloft.

Sist redigert:
sepani skrev:
Min håndverker er overrasket over at vi ikke er fornøyde. Vi synes jo ikke at vi er sutrete, men....

Buggaren
Synes din håndverker at trappen er god å gå i skal han OMG slutte å prøve......

OpiMaza
Kan man ikke bygge trapper så skal man ikke gi seg ut på det, det kan være livsfarlig. Be din håndverker om å se på denne nettsiden så kanskje han lærer noe: http://www.trappbolaget.se/trapp-info/trapptyper-och-matt/

Det finnes en trappeformel å gå ut ifra. Den ser slik ut: 2 * stigehøyde + trinnhøyde = mellom 600 og 630 mm. Denne formelen gjelder for trapper innendørs. Utendørs går man litt annerledes og man har ofte mer plass å bevege seg på.

Din "håndverker" ser ut til å være en komplett novise når det kommer til trappebygging.
Tegn (med eller uten hjelper) trappen i stor skala, og du vil finne den rette formen på vangstykkene, i prinsippet likt som på b8q:s bilde.
Når det gjelder trappformelen i OpiMazas innlegg, pleier man for svingte trapper å regne med at man går ca. 30 cm fra veggen.

OpiMaza skrev:
Kan man ikke bygge trapper så skal man ikke gi seg på det, det kan være livsfarlig.
Be din håndverker om å se på denne hjemmesiden så kanskje han lærer noe:
[lenke]

Det finnes en trappeformel å gå ut fra. Den ser ut slik: 2 * trappetrinnshøyde + trinnedybde = mellom 600 og 630 mm. Denne formelen gjelder for trapper innendørs. Utendørs går man litt annerledes og man har oftest mer rom å bevege seg på.
Enig, trapper er ikke det letteste. Krever kunnskap og erfaring.

• Liker
fahlis
  • Laddar…
Takk for alle tips. Kjennes jo litt surt å Rive og Gjøre om. Nå har vi snart bygd på vagnstykkene slik at vi kunne sage dem til så de ble som svungne...vi får tenke på det...

En slik trapp vil du aldri like å gå i.....dessuten er det stor risiko for å skli og skade seg når man går ned trappen.....

Nå er det jo slik at finnes det ikke tilstrekkelig med plass så er det ikke mye å gjøre. Trapper brattere enn ca 40 grader blir et kompromiss på en eller annen måte, det er bare å akseptere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.