Hei
Vet ikke om dette er riktig del av forumet.
Har en trapp og gang over kjeller hvor det lekker inn vann til rommene under samt sprenger i stykker pussen på veggen. Tidligere eiere gjorde om dette for 10 år siden på huset som ble bygget i 65. Synes det er for kort tid og vurderer en annen løsning.
Går det an å kle alt sammen med plåt eller papp/tjære/gummi/plast og legge trall derpå? Det er trappen som er det største problemet å få til...
Har dere noen forslag?
I dag er det noe tettmembran og en finsats oppå, og så steinplater.

En utvendig trapp ved et hvitmalt murhus med skadet puss ved et vindu, omgitt av plen og grus.

En utendørs trapp med dekorativt rekkverk som leder opp til en dør i et murhus. Under trappen er det inngang til en kjeller.

Det er så viktig at underarbeidet/tettmembranet blir korrekt utført, på korrekte forutsetninger (fall..)

Tillater avstanden ved ytterdøren at man kan legge terrassebord oppå da?

Vurdert sokkelskiver?

Jeg tenker at jeg tar bort finsatsen og steinen og legger en papp, plåt og trall. Jeg har i dag 2cm til dørblad fra gulv så det burde gå.
Det eneste er hvordan jeg (blikkenslageren) får alt tett mot husveggen og hvordan jeg gjør med papp og plåt i trappen.
Jeg tenker meg en sokkelplate på veggen under så ja.

Regnet som kommer på plattingen går jo igjennom ned til metallet og må jo ta veien et sted også.
Å få det ned i veggen (bakom fine sokkelplater) er jo heller ikke bra.

Har dere vurdert et forlenget tak over hele løsningen?

Jeg tenkte evt. at platen får gå forbi ut over sokkelskiven. Det blir jo ikke helt lett å få til rundt stolpene til rekkverket, og ved trappen vet jeg ikke engang om det går an å få til en plate...?
Har vurdert tak over, men vi bor på vestkysten ved havet, så det blir et bra langt overheng på taket om det skal beskytte helt.

Ja, det er ikke noen lett situasjon..

Platen må vel legges med noe litt fall også.

Har du snakket med noen takentreprenør som jobber med tettesjiktsløsninger fra Icopal f.eks.?

For å kunne gjøre så mye selv er jeg helt inne på papp - plåt- regel -trall. Bygge for de eksisterende trappene og gjøre det flatt der med lekter og rupanel samt lage nye trapper fremover i bildet.
Problemet er at jeg bare har 5-6cm på høyden for dette.
Er det noen som har skrudd og evt limt trall nedenfra? Hvor lavt kan man få til en konstruksjon som holder som ligger flytende oppå plåten. Alternativt lime trallen direkte i plåten? Eller skru trallen i et firkantrør av jern? Høres det ut som idiotiske løsninger?

Det ser ut som at døren sitter en sten lavere enn vinduene på bildet, er det et for stort prosjekt å fjerne en rad, løfte opp døren og på den måten vinne noen cm for å få ordentlig fall?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.