15.559 lest ·
15 svar
16k lest
15 svar
Terrassedekke er det dimensjon 34/145 som gjelder i dag?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Selv bruker jeg alltid 34x145. Det blir penere og gir en stivere følelse. Jeg pleier å øke c/c avstanden mellom bjelkene noe, så litt av kostnaden sparer man inn. Treghetsmomentet (motstanden mot nedbøyning) for 34x145 er mer enn dobbelt så stort som det for 28x120. Det er imidlertid viktig å se på trelastkvaliteten, ellers kan det bli mye svinn. (Gjelder for øvrig alt terrassebord) Bruk ikke dårligere kvalitet enn G4-2.
Prisen blir ikke så mye mer, da 145 mm terrassebord dekker 20% mer. Forskjellen er bare 5 kr/m. Du kommer ikke til å angre på 34x145 Terrassebord
Søk på forumet etter 34x145
Søk på forumet etter 34x145
Ok det er sant. Ja, det kan aldri bli for stabilt. Selv om man bygger lite. Hvordan pleier dere å legge terrassebordene, sur eller glad mann opp? Jeg tenker sur mann opp så det ikke blir groper der vannet blir stående. Så vurderer jeg skjult innfestning camo. Ganske stilig å slippe å se skruehullene. Selvfølgelig er skruene dyre, men det blir jo ikke så høy kostnad for et lite prosjekt.
Medlem
· västernorrland
· 11 innlegg
Jeg brukte 34X145 til min terrasse. Er veldig fornøyd. Jeg syntes det var lettere å finne godt trevirke som er 34x145. Det ser ikke ut til å være så stor etterspørsel etter den dimensjonen i hjembyen min, så de er mye tørrere enn "vanlig" trykkimpregnert trevirke. Dessuten har jeg lagt merke til at årringene er mye bedre på denne dimensjonen, ringene går ikke vannrett, men rett oppover som oftest. Jeg innbiller meg at det buer seg mindre når ringene er rettet på den måten.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
danielnorr, du kan være lykkelig som bor i Norrland i denne sammenheng. I Sør-Sverige er det trykkimpregnerte virket gjennomgående skrapvirke. Virkeskvaliteten som framgår av sorteringsreglene sier dessverre ingenting om dens tettvoksthet.
Her er mitt tralldeck.
Se på innlegg #19
https://www.byggahus.se/forum/threads/dold-trallskruv-i-45-grader-erfarenheter.298124/page-2
Det har skjulte skruer, skrudd for hånd i 45° men bare i annenhver bjelke.
Basseng i bakgrunnen holder 41° om vinteren og 36° om sommeren. Vi varmer med Fjärrvärme.
Se på innlegg #19
https://www.byggahus.se/forum/threads/dold-trallskruv-i-45-grader-erfarenheter.298124/page-2
Det har skjulte skruer, skrudd for hånd i 45° men bare i annenhver bjelke.
Basseng i bakgrunnen holder 41° om vinteren og 36° om sommeren. Vi varmer med Fjärrvärme.
L Leif i Skåne skrev:
Såg bra ut. Ok man kan feste med skjult innfesting med vanlig skrue uten verktøyet. Går du bare på følelsen at du kommer inn 45 grader eller markerer du opp alt på forhånd. Blir det stabilt?
Nei. Ikke vanlig skrue.Vulcan61 skrev:
Skruen er spesiell, den har et lite hode bare så stort at bitsen får plass, det som holder planken er en dobbel gjenge med ulik stigning.

I underkant av bildet synes to skruehull.
Det finnes forlengede bits da hodet forsvinner inn 5-8mm og nesten ikke synes.
Det er den øvre gjengen som holder planken, dessuten har den en større stigning så forbundet dras sammen.
Sist redigert:
L Leif i Skåne skrev:Nei. Ikke vanlig skrue.
Skruen er spesiell, den har et lite hode, bare så stort at bitsen får plass, det som holder bordet er en dobbel gjenge med forskjellig stigning.
[bilde]
I underkant av bildet synes to skruehull.
Det finnes forlengede bits da hodet forsvinner inn 5-8mm og nesten ikke synes.
Det er den øvre gjengen som holder bordet, dessuten har den en større stigning så forbindelsen dras sammen.
Aha smart. Hvor kjøper man disse skruer billigst vet du det? Skruen er jo ganske lik camos bortsett fra spissen da. Kanskje passe deres maskin også.?fundera på kjøpe camos maskin
XL-bygg tok hjem den ca. 1,50 kr/st
Var det A4 syrefast?
Det høres ut som C4! altså lakkert jerngjenge. Den holder ikke til terrassebord, den ruster av etter noen år.
Det høres ut som C4! altså lakkert jerngjenge. Den holder ikke til terrassebord, den ruster av etter noen år.