Hei!
Har nylig kjøpt et hus bygd i 1960 som vi får tilgang til i sommer. ca 90 kvadratmeter flate + like stor kjeller og innredet loft. Nå begynner det vel å nærme seg å planlegge litt nærmere på planleggingen av vår renovering, vi har totalt sett tenkt å gjøre følgende:
Drenering om
Isolere kjelleren utvendig
Evt fikse til hagen
Bytte ut oljefyren mot sannsynligvis bergvarme
Bytte vinduer
Installere ventilasjon
Renovere/Bytte tak
Tapetsere
Bytte gulv
Nye kjøkkenfronter og hvitevarer
"Det vanlige innvendig"
Ganske omfattende jobb mao og vi tenker å sette bort en del. Vi vil imidlertid ha tips om hva vi bør gjøre direkte og hva som like gjerne kan vente til neste år...
Hva tror dere om å vente med drenering, isolering og hagen?
Vinduer, tapet, gulv, kjøkken vil vi jo gjerne gjøre før vi flytter inn.
Taket nå eller senere?
Fyren og ventilasjonen bør man vel gjøre "sammen" eller?
Første huset for vår del (og forhåpentligvis siste) så tips gjerne! d^_^b
Har nylig kjøpt et hus bygd i 1960 som vi får tilgang til i sommer. ca 90 kvadratmeter flate + like stor kjeller og innredet loft. Nå begynner det vel å nærme seg å planlegge litt nærmere på planleggingen av vår renovering, vi har totalt sett tenkt å gjøre følgende:
Drenering om
Isolere kjelleren utvendig
Evt fikse til hagen
Bytte ut oljefyren mot sannsynligvis bergvarme
Bytte vinduer
Installere ventilasjon
Renovere/Bytte tak
Tapetsere
Bytte gulv
Nye kjøkkenfronter og hvitevarer
"Det vanlige innvendig"
Ganske omfattende jobb mao og vi tenker å sette bort en del. Vi vil imidlertid ha tips om hva vi bør gjøre direkte og hva som like gjerne kan vente til neste år...
Hva tror dere om å vente med drenering, isolering og hagen?
Vinduer, tapet, gulv, kjøkken vil vi jo gjerne gjøre før vi flytter inn.
Taket nå eller senere?
Fyren og ventilasjonen bør man vel gjøre "sammen" eller?
Første huset for vår del (og forhåpentligvis siste) så tips gjerne! d^_^b
Tenk på hva som virkelig er viktig for at huset skal leve videre...
Et TAK er det første man vil ha kontroll på. Et beskyttelse på skorstein er også bra.
Så vil man ha en tørr grunn slik at det som er inne også er tørt.
Etter det kanskje det er på tide å bore for bergvarme og sette pannen på et bra sted.
Leder for elektrisitet, vann og varmeledninger.
Absolutt sist prioriterer man hagen.
Synes jeg.
Et TAK er det første man vil ha kontroll på. Et beskyttelse på skorstein er også bra.
Så vil man ha en tørr grunn slik at det som er inne også er tørt.
Etter det kanskje det er på tide å bore for bergvarme og sette pannen på et bra sted.
Leder for elektrisitet, vann og varmeledninger.
Absolutt sist prioriterer man hagen.
Synes jeg.
Drener og isoler kjelleren (da bytter man dagvannsledninger når man likevel graver og kanskje V/A også) gjør man før man renoverer og bor i kjelleren, så det velger man selv når det kommer i planleggingen.
Tak ville jeg startet med, det viktigste på huset og den dagen det lekker innser man at man har planlagt feil.
Ventilasjonen har vel ingen direkte sammenheng med pannen annet enn at et naturlig trekk-system forverres når man fjerner ildstedet. Tenker dere på noen slags FTX da?
Kjøkken er jo deilig å ha klart når man flytter inn, vi har bodd "uten" kjøkken under renoveringen og det var ikke gøy.
Tak ville jeg startet med, det viktigste på huset og den dagen det lekker innser man at man har planlagt feil.
Ventilasjonen har vel ingen direkte sammenheng med pannen annet enn at et naturlig trekk-system forverres når man fjerner ildstedet. Tenker dere på noen slags FTX da?
Kjøkken er jo deilig å ha klart når man flytter inn, vi har bodd "uten" kjøkken under renoveringen og det var ikke gøy.
Behovsanalyse 
Hva skal dere leie bort henholdsvis gjøre selv?
Familie situasjon?
Planlagt innflyttingsdato?
Nåværende tilstand? (kan man leve i det?)
Hva skal dere leie bort henholdsvis gjøre selv?
Familie situasjon?
Planlagt innflyttingsdato?
Nåværende tilstand? (kan man leve i det?)
Prøv å "bo inn" i ett år før dere begynner å totalrenovere. Begynn med det dere vet ikke kommer til å endres, som taket, drenering mm.
Mm, litt sånn tenkte jeg også først, det er ganske logisk.barajag skrev:
Men jeg har en forkjærlighet for å renovere tak tidlig i prosessen etter at vi selv oppdaget at det rant vann fra taklampen :O i vårt helt nyrenoverte kjøkken
Vi hadde en j-a flaks den gangen men jeg kommer ikke til å stole på den igjen.
Taket først! men en gammel oljefyr kommer høyt opp i prioriteringen absolutt OG det er en gevinst i å bo i et hvordan en stund før man renoverer så ut fra det er tak og varmekilde bra startprosjekter, gjør man det meste selv så har man bodd et par år før det er ferdig
Akkurat!Jan-Å skrev:Mm, litt så tenkte jeg også først, det er ganske logisk.
Men jeg har en forkjærlighet til å renovere tak tidlig i prosessen etter at vi selv oppdaget at det rant vann fra taklampen :O i vårt helt nyrenoverte kjøkken
Vi hadde en j-a flaks den gangen men jeg kommer ikke til å stole på den igjen.
Taket først! men en gammel oljepanne kommer høyt opp i prioriteringen absolutt OG det finnes en gevinst i å bo i et hvordan en stund før man renoverer så ut fra det er tak og varmekilde bra startprosjekter, gjør man det meste selv så har man bodd et par år før det er klart![]()
Vi flyttet inn i et gammelt hus(1900) før jul, vi tenkte bo oss inn litt før vi setter i gang. Men første tøværet så regnet på bilen min inne i varmtgarasjen så jeg trengte ikke direkte planlegge. Har revet alt nå og to takstoler hadde råtnet av.
Enig med alle andre før, og dersom taket ikke lekker, ville jeg begynt med varmekilden før den første vinteren kommer. Bergvarme er en stor utgift som sannsynligvis også krever utskifting av radiatorer eller installasjon av gulvvarme, så gulvbytte, tapetsering kan komme av seg selv. Bergvarmen leverer kaldere vann enn oljefyr og krever store radiatorer eller sløyfer i gulvet for å fungere optimalt og spare penger for dere. Sett dere inn i varmepumpeproblematikken, så dere får riktig dimensjonert varmeanlegg og får tilstrekkelig med varmt vann. Ta noen tilbud før dere bestemmer noe.
Hagen har det best ved å vente på motorsagen i et år - nøye dere med kun vanlig gressklipping, ugressluking.
Vinduer skal komme til sist om de ikke har råtnet gjennom. Dyrt og gir minimalt med varmebesparing. Bytt tetningslister før vinteren for å unngå trekk.
Et par bokser med maling er ikke dyrt og frisker opp raskt
.
Riv ikke ned skorsteinen selv om den plager den åpne planløsningen! Alltid bra med en peisovn som reservevarme
gaia
Hagen har det best ved å vente på motorsagen i et år - nøye dere med kun vanlig gressklipping, ugressluking.
Vinduer skal komme til sist om de ikke har råtnet gjennom. Dyrt og gir minimalt med varmebesparing. Bytt tetningslister før vinteren for å unngå trekk.
Et par bokser med maling er ikke dyrt og frisker opp raskt
Riv ikke ned skorsteinen selv om den plager den åpne planløsningen! Alltid bra med en peisovn som reservevarme
gaia
Herlig, takk for bra tips og tanker! 
Taket hadde lekket en gang og blitt reparert der da. Så det er jo ikke så usannsynlig at det kommer mer. Så det blir prioritet ved overtakelse.
Og bergvarmen + gjennomgang av oppvarming også i kjelleren likeså.
Vi vil ha vår "hverdagsinngang" inkludert garderobe for ytterklær i kjelleren (souterrain). Også barnevognsparkering og vaskerom der nede. Så vi kommer nok til å satse på drenering og isolering ganske umiddelbart der også.
Alle disse tre jobbene vil vi sette bort.
Selv tar jeg meg av innendørsarbeidet som å bytte gulv (noen som vil kjøpe et rosa heldekkende teppe?) og tapetsere, male tak, fikse kjøkkenet på selve boetasjen, så det er klart og friskt allerede når vi flytter inn. Kjeller og loftsetasje får vente og tas med tiden.
I forbindelse med varmepannen skal vi nok uansett sjekke ventilasjonen så vi får det mer levelig i kjeller og forbedre på loftsetasjen. Delvis mister vi jo litt "spillvarme" fra oljefyren i kjelleren når vi tar bort den, og så er det nok godt å få litt rotasjon på luften der også.
Og skorsteinen får stå igjen, da vi har åpen peis i stuen! Det blir liksom enklest så.
Taket hadde lekket en gang og blitt reparert der da. Så det er jo ikke så usannsynlig at det kommer mer. Så det blir prioritet ved overtakelse.
Og bergvarmen + gjennomgang av oppvarming også i kjelleren likeså.
Vi vil ha vår "hverdagsinngang" inkludert garderobe for ytterklær i kjelleren (souterrain). Også barnevognsparkering og vaskerom der nede. Så vi kommer nok til å satse på drenering og isolering ganske umiddelbart der også.
Alle disse tre jobbene vil vi sette bort.
Selv tar jeg meg av innendørsarbeidet som å bytte gulv (noen som vil kjøpe et rosa heldekkende teppe?) og tapetsere, male tak, fikse kjøkkenet på selve boetasjen, så det er klart og friskt allerede når vi flytter inn. Kjeller og loftsetasje får vente og tas med tiden.
I forbindelse med varmepannen skal vi nok uansett sjekke ventilasjonen så vi får det mer levelig i kjeller og forbedre på loftsetasjen. Delvis mister vi jo litt "spillvarme" fra oljefyren i kjelleren når vi tar bort den, og så er det nok godt å få litt rotasjon på luften der også.
Og skorsteinen får stå igjen, da vi har åpen peis i stuen! Det blir liksom enklest så.
Ja og vinduene er gamle, men ok. Så det blir nok de som får vente til senere.
Også hagen. Vi hadde tanker om å benytte anledningen når det likevel står maskiner der for dreneringsjobben, som jo trolig også kommer til å ødelegge deler av hagen regner jeg med? Men vi har jo faktisk ingen anelse om hvordan vi vil ha det. Det meste av tomten skråner lett, men det er godt med øvrige områder i omgivelsene. Vi får bo oss inn i hagen først.
Også hagen. Vi hadde tanker om å benytte anledningen når det likevel står maskiner der for dreneringsjobben, som jo trolig også kommer til å ødelegge deler av hagen regner jeg med? Men vi har jo faktisk ingen anelse om hvordan vi vil ha det. Det meste av tomten skråner lett, men det er godt med øvrige områder i omgivelsene. Vi får bo oss inn i hagen først.
Ikke nødvendigvis. Når man installerer bergvarme er inngrepet ved gjennomføringen ikke så stort. Siden rørene fra boringen inneholder en form for alkohol trenger man ikke gå særlig dypt. Men har man råd til å gjøre begge samtidig så..
Klikk her for å svare