Hei alle sammen!

Jeg har nettopp fått et lite nødtvunget prosjekt hjemme og kan virkelig trenge all input om dette. Derfor opprettet jeg nylig denne kontoen - for om mulig å ta del i "den brede massens" samlede erfaring og kunnskap. OBS! Bla til "KORT VERSJON" hvis du ikke orker ordbajs..

---

LANG VERSJON

Etter at en mer eller mindre invasjonslignende angrep av stokkmaur ble notert forrige uke (for det meste rundt husgrunn men også noe innendørs) innledet jeg en litt mer inngående undersøkelse av hvor de kunne tenkes å komme fra, og om mulig hindre hvert forsøk på etablering. Da vi bor i tømmerhus, føles det ikke helt uproblematisk å dele huset med typer som vil lage bol i selve husstammen.

Fort som fy ble det kjøpt myrr både i pulver og spray hvorpå jeg umiddelbart svarte med et motangrep i kjemisk format. Og etter rikelig med myrring syntes jeg å ha vunnet slaget. Like plutselig som maurene forsvant dukket det imidlertid opp et enda mer ubehagelig problem.

Ved gjennomgangen av kjelleren, på jakt etter eventuelt "maurrede" åpenbarte seg to store muggflekker på veggen i ett av kjellerrommene, da jeg løftet bort noen trekasser. Trekassene var knusktørre hvorpå jeg trakk den konklusjonen at fukten rimeligvis kommer utenfra. Jeg boret da opp et hull gjennom gulvet, for å sjekke situasjonen nedenfra og se hvordan gulvet syntes å "ha det".

Slik virker gulvkonstruksjonen oppover og nedover. (Har dog ikke saget gjennom platonmatta, så helt sikker kan en vel ikke være..)

plastmatte
gulvplate (type spon/tre-plater)
frigolitplate (ca 5cm tykk - isolasjon?)
platonmatte (sånn der svart "eggekoppmatte)
betong/grunnplate(?)

Det viste seg å stå vann i platonmattens "forsenkninger" (hvilket jeg antok har kommet inn "fra siden" på et vis - gulvplattens nedre del og frigoitens overside var jo helt tørre)

Jeg fortsatte min ikke lenger spesielt hyggelige undersøkelse, hvorpå jeg oppdaget litt mugg / fuktflekker bak gulvlistene.

Kjelleren er ganske nylig helrenovert (ca 2012 av forrige eiere) etter omfattende vannskader som følge av en oversvømmelse. Det ble i forbindelse med dette også gjort en oppgraving rundt huset og konstatert at dreneringsrørene tydeligvis lå for høyt (gjort av forrige eieren) Dette skal ha blitt utbedret.

---

KORT VERSJON

Det hele har nå ført til at jeg bit for bit har skalert av alle vegger i rommet til grunnmuren. Slik ser/så det ut , utenfra og inn:

LecaBlokk
"Svartpapp"
Trelekter "spikret"(?) i lecablokkene
Gullfiber
Svartplast
Sponplate festet i lekterne
Gipsplate festet i sponplate
Tapet

Altså: Kjellerrom innenfor husknuten. Renovert 2012. Nå skikkelig fuktskadet. Hvordan gjøre om gjøre rett?

Noen betraktninger:

1. Er det mugg på lecablokkene? (og hvordan skal det i så fall fjernes?)

2. Hvor lang tid tar det å "tørke" hele rommet? (ca 15kvm)

3. Hvordan fester jeg opp en konstruksjon av stållekter? (Trelekterne var i hvert fall festet med store spiker direkte i lecablokkene, hva slags spiker var det?)

4. "Svartpappen" nærmest lecablokkene var jo skikkelig muggangrepet, hva er hensikten med den?

5. Hvordan isolere "risikofritt"? Trengs det engang innvendig isolasjon hvis jeg holder høy oppvarming og isolerer fra utsiden? (Tenkte uansett å grave opp rundt knuten for å sjekke hvordan det ser ut.)

6. Bør jeg prøve å "installere" et mekanisk ventilert gulv, typ Nivell..(annet mek.vent. - gulv?) Hvor dyrt blir det?

7. Er det lønnsomt å gjøre rommet ferdig før jeg har rukket å grave rundt knuten på utsiden? (Jeg forstår selvsagt at grunnproblemet er fukten som jo kommer utenfra - Vi har dessuten en ganske leirete/kompakt jord der huset står.) Tenkte mer på om det finnes noen fin løsning på å slippe fukt/mugg-skader innendørs men som samtidig omfatter innervegger og gulv

8. Hva tror dere totalkostnaden blir hvis jeg gjør så mye som mulig selv?

---

Gulv med et hull som viser vann i platonmatten, omgitt av fukt- og muggskader langs vegg og gulvlist i et bærrom. En hånd peker mot hullet. Fuktskadet kjellergulv med fjernet gipsplate og isolasjon, avslører svartpapp og träregler, mulig mugg på treverk og vegger. Vegg med synlig isolasjon og svart plast, fukt- og muggskader på plasten, og trestendere, i et rom under oppussing. Fuktskadet rom med delvis avkledde vegger, synlige trestendere og et vindu. Mørke muggflekker på veggens svartpapp. Møglangrepet svartpapp bak trestendere på vegg, avdekket i kjeller under renovering. Mugne flekker på lecablokker og svart plast i en fuktskadet kjellervegg, med en trekant med spiker foran, og synlige skader på betongen. Kjellerrom med ubehandlet lecamur, åpent vindu og taklampe. Gulvet er grått med murmateriale, og en trestøtte er synlig under vinduet. Muggvekst på en overflate av lecablokker i en kjeller, med hvit, uklar tekstur.

Takknemlig for alle svar!

Sist redigert:
Har du et bilde av utsiden av hushjørnet? Det som er mest interessant er takavvanningssystemet, om det finnes nedløpsrør, rengjøringskum, utkast eller om det ledes ned i overvann.

• Liker
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Slik ser (synlige) husknuten ut utenfra. Et ganske tynt lag større singel over en slags dekk-/markduk og under den en fint pakket jord (som føles fuktig selv ganske lenge etter at det har regnet). Ville det vært bedre med singel et stykke lenger ned enn å ha den jorden (som jeg antar ville bli betegnet som "leirete")?

Takrenna fører ned i bakken og kobles til utvannet(?) Ved regn spruter det imidlertid en del vann fra silen og spruter mot grunnmuren. Bør jeg kanskje kutte røret og lede vannet ut på gårdsplassen i stedet? (Alternativt sette en sånn tønne under..?)

Kommer mer bilder når jeg har fått tid til å grave litt rundt knuten. Grunnmuren skal delvis ha isodrän rundt seg, vet imidlertid ikke hvordan det ser ut akkurat i dette hjørnet.. Og burde ikke en eventuell platonplate stikke opp et stykke langs den synlige grunnmuren?

Nedre del av et hus med mørk fasade og et nedløpsrør i hjørnet. Grunnen er dekket av grus og det vokser gress mellom steinene. Nedløpsrør ved husvegg med synlig steinsingel på bakken. Grønt gress i bakgrunnen. Utløpsrør er hvitt med rød fot. Svart nedløpsrør med sil på hvit husvegg, omgitt av grå singel på bakken. Husvegg med synlig grunnmur, ved siden av et avløpsrør. Grus og jord foran, med en blå hanske delvis synlig nederst i bildet.

• Liker
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Skrot-Karlsson Skrot-Karlsson skrev:
Sånn ser (synlige) husknuten ut utenfra. Et ganske tynt lag større singel over en slags dekk-/markduk og under den en fint pakket jord (som føles fuktig selv ganske lenge etter at det har regnet) Ville det vært bedre med singel lenger ned, enn å ha den der jorden (som jeg antar ville kalles "leirete")?

Nedløpsrøret leder ned i bakken og tilslutter til utvannet(?) Ved regn spruter det imidlertid en del vann fra silen og spruter mot grunnmuren. Bør jeg kanskje kutte røret og lede vannet ut på gården istedenfor? (Alternativt sette en sånn tønne under..?)

Kommer flere bilder når jeg har fått tid til å grave litt rundt knuten. Grunnen skal delvis ha isodrän rundt seg, vet imidlertid ikke hvordan det ser ut i akkurat dette hjørnet.. Og burde ikke en eventuell platonplate stikke opp litt langs synlige grunnen?

[bilde] [bilde] [bilde] [bilde]
På mitt hus så det likt ut, det så ut som om forrige eieren hadde laget en smart intrikat løsning med rør under mark… Innså etter en stund at røret bare var begravet rett ned i jord, akkurat som det ser ut på bildene dine. Leide en minigraver da det trengtes å grøfte rundt innfartsveiene også - gikk på et blunk å grave ut ca 60-70 cm bredde rundt hjørnet. Med litt forsiktighet rundt røret selvfølgelig. La deretter ut grov singel for drenering og luftighet rundt hjørnet - har fungert utmerket i snart 15 år.

Det trenger jo selvfølgelig ikke være sånn hos deg, men jeg ville ha gravd opp og kontrollert situasjonen. Gjorde en skjøting på nedløpsrøret og ledet bort vannet til en del hvor det er naturlig fall fra huset.

Hjørne av et hus med dreneringsrør og grov singel langs grunnmuren, omgitt av gresstorv og hageredskaper, inkludert en blå vanntank og blomsterpotter.

Takk for tipset! Skal absolutt velge en annen løsning enn rør under bakken (selv om det nå skulle være koblet riktig til overvannet). Dumt å grave ned noe man vil kunne "ha kontroll på".

Skal ta en titt på grunnmuren under bakkenivå. Tenkte faktisk å grave for hånd helt ned til sokkelen. (Bør fungere bra, forutsatt at jeg har samme "leirjord" hele veien ned, og får hjelp til å fjerne eventuelle store steiner på veien ned.)

Må jo uansett finne ut hvordan det ser ut i hele grunnmuren langs husknauts utside, så like greit å forsøke å grave seg ned til den antatte dreneringsrøret og håpe at man virkelig treffer dette under "sokkelnivået" som det skal være.

Tenkte også å legge platon- og isodrenplater mot grunnmuren hvis sånt mangler eller ikke ligger etter forskrift.

Gjenstår dog en fundering - hvor dypt kan jeg fylle på med singel etter at knuten er "fikset"? Hele veien? Og er det bedre enn jorden som sannsynligvis ligger der nå?

Min "guttegjetning" er jo at det bør være bedre med "luftig" singelstein enn pakket leirjord om man vil unngå at fukt trenger inn i kjelleren?

Og fungerer isodrensplatene isolerende for rommet innenfor, selv om jeg skulle fylle på med singel utenpå "isodrenlaget" langs hele hjørnet?

Skal også nevnes at vi bor i øvre Nordland der det ofte er lengre perioder med kulde og dessuten store snømengder, noe som innebærer mye smeltevann som tiner ned i bakken hver vår.

Føles akkurat nå som vårt hus og kjeller er bygd i en kjempestor svamp. :(

Du vil ikke ha noe overflatevann ned i dreneringen, så et lag med leirjord med helling fra grunnmuren er bra, et tynt lag med dekorstein spiller ingen rolle så lenge vannet kan renne bort. Bor du i øvre nordland vil du heller ikke øke telehivdybden med makadam, så etterfyll med det samme materialet du graver opp.

Begynn med å undersøke hvor vannet tar veien, det kan hende det bare er sprut som silen har forårsaket den økte fuktbelastningen rundt hjørnet. Med en selvrensende sil kan du rette bort eventuell sprut fra sokkelen. Ville ikke ha bygget igjen noe på innsiden før fuktproblematikken var løst. Ved nærmere ettertanke hadde jeg nok pusset på innsiden og isolert på utsiden :)

A ati skrev:
Du vil ikke ha noe overflatevann ned i dreneringen, så et lag leirejord med helling fra fundamentet er bra, et tynt lag med dekorstein spiller ingen rolle så lenge vannet kan renne bort. Bor du i øvre Nord-Norge, vil du heller ikke øke telegrensen med makadam, så fyll på igjen med samme materiale du graver opp.

Begynn med å undersøke hvor vannet tar veien, det er kanskje bare sprut fra silen som har forårsaket den økte fuktbelastningen rundt hjørnet. Med en selvrensende sil kan du lede bort eventuell sprut fra sokkelen. Hadde ikke bygget noe på innsiden før fuktproblemet var løst. Ved nærmere ettertanke hadde jeg nok pusset på innsiden og isolert på utsiden :)
Høres klokt ut. Selv er jeg helt grønn på dette.

Hva pusser jeg i så fall lecablokkene med? Bør vel skrape/fjerne mugget som allerede sitter på lecablokkene? Er det ikke dumt å stenge igjen hulrommene i lecaen, med tanke på eventuell framtidig fuktutvikling?

Akkurat nå står det i alle fall en varmevifte og snurrer for å tørke rommet. Vet ikke hvor lenge som er vanlig dog? Og hvordan finner man ut at rommet er tilstrekkelig tørt? Rommet er ca. 15 kvm og et vindu med åpen ventilluke står åpent. Også døren står litt på gløtt for å forsøke å skape luftbevegelse. (Eller drar jeg bare rundt dårlig muggluft i huset på den måten?)

Kan jeg feste stålstendere i pussen deretter, eller tenkte du at jeg kunne beholde pussen som eneste innervegg (bare typ male over med en for anledningen passende maling, for å få rommet noenlunde estetisk?) 🤔

Som sagt helt grønn på området og ikke direkte hendig. Men man lærer jo etter hvert, og man blir vel ikke dummere av å rote rundt litt her på forumet;)

Et rom med lecavegger, et vindu med åpnet ventil, og en varmevifte plassert på gulvet. Utsiden av et lite bygg kan sees gjennom vinduet. Vegger i lecablokker med synlige spor av mugg, delvis fuktig med noen hvite flekker, tilstøtende et betonggulv i et halvferdig rom. Innvendig rom med lecablokker, et stort vindu med åpen ventil, varmevifte nær gulvet, blå støvsuger og usammenføyd panel langs vegger.

(Marknivået utenfor går rett ved nedre kant på vinduet)

Fordelen med puss er at du ikke bygger inn problemet, maler du dessuten med silikatmaling så får du en fin overflate som tåler høyere fuktbelastning enn organiske materialer, uten at det tar skade eller mugner. Det hvite pulveret du ser på lecablokkene er saltutfellinger, det holder å børste bort det verste med en kost. C-mørtel egner seg godt for kjellervegger, det er selvfølgelig mer jobb å også pusse veggene så det er jo en avveining du må gjøre.

Vet faktisk ikke hvor lang tid det tar å tørke ut helt, men hvis du har tilgang til en avfukter så vil det nok fremskynde prosessen, spesielt hvis du allerede har en varmeovn. Uten avfukter må du nok la døren eller vinduet stå på gløtt :)

A ati skrev:
Fordelen med puss er at du ikke bygger inn problemet, maler du dessuten med silikatmaling så får du en fin overflate som tåler høyere fuktbelastning enn organiske materialer, uten at den tar skade eller mugner. Det hvite pulveret du ser på lecablokkene er saltutfellinger, det holder å børste bort det verste med en kost. C-bruk egner seg godt for kjellervegger, det er selvsagt mer arbeid å pusse opp veggene, så det er jo en avveining du må gjøre.

Vet faktisk ikke hvor lang tid det tar å tørke ut helt, men hvis du har tilgang til en avfukter så vil det fremskynde prosessen, spesielt om du allerede har en varmeovn. Uten avfukter må du nok la døren eller vinduet stå på gløtt :)
1000 takk for god info og tips! Ble faktisk veldig interessert i puss, etter litt googling.. Får se hva jeg bruker dog, legger merke til at B-Bruk ofte nevnes i disse sammenhenger.. får vel lese meg opp og spørre litt rundt helt enkelt!

Har dog litt trestendere igjen å plukke ned og litt småarbeid rundt strømmen og vinduskarmen, før rommet er klart til å tørke helt. Men fremfor alt: Utvendig en husgrunn å grave frem!:D (Føles akkurat nå faktisk mer gøy enn slitsomt å sette meg inn i og planlegge dette. Holder jeg bare kostnadene nede på rimelige nivåer så blir det flott, dessuten plukker jeg jo litt hjemmefikserpoeng på kjøpet :cool:;))

Fortsettelse på tråden vil nok følge etter hvert som arbeidet skrider frem, da jeg ikke har noen som helst erfaring med sånt eller i det hele tatt kan klassifiseres som spesielt handy haha.. Viljen er det dog ikke noe galt med

Med en fulltidsjobb som innebærer kveld og helg, samt to bleiebarn og et tredje på vei så har jeg dog ikke eoner av tid akkurat :rolleyes: Dessuten blir det deltidsstudier til høsten, så travle dager i ferien :sweat:

Som sagt 1000 takk for input! Og alle som leser må gjerne bombe tråden med spørsmål, tips, kunnskap og råd!;)

• Liker
landan81
  • Laddar…
Har nå begynt å bryte opp gulvet i mitt "problemrom"..
Bilde av et fuktig rom under oppussing med revet gulv, betongvegger og en brekkstang brukt for å fjerne gulvplater. Fliser ligger spredt på gulvet. Rester av vannskadet gulv med plater som flasser, fuktig materiale under og hvit murvegg i bakgrunnen sett i en pågående oppussingsprosess. Vannskadet gulv med oppbrutte plater, fuktig isolasjon og muggflekker i hjørne av rom med lecablokkvegger.
En person med blå hanske løfter platonmatte for å avsløre fuktig, hvitt materiale under, mot en mur av lecablokker. Et fuktig hjørne av et rom med avdekket gulv som viser en svart platonmatte, hvitt materiale og eksponerte lecablokker på veggen.

Det viser seg dessverre å ha kommet inn vann også på undersiden av gulvplatene. Dessuten (som tidligere ble notert allerede ved første oppboring av gulvet) mer vann mellom platonmatten og isoporen så platonmattens små "kopper" er vannfylte.. Under platonmatten ligger det så ..ja.. hva da? Noe slags hvitt udefinert materiale (som selvfølgelig også er vått) direkte mot betonggulv.. Føles jo sånn passe.

Samtidig som det jo føles bra at jeg begynte å "skrelle av" hele rommet blir man jo bekymret.. Da jeg har all grunn til å anta at "gulvkonstruksjonen" ser ut slik overalt iom at hele kjelleren totalrenoveres 2012ish.. Mindre gøy..:rolleyes: Tanken på mekanisk ventilert gulv føles nå som eneste langsiktige "løsningen", kan jeg virkelig gi meg i kast med å forsøke å installere "mek. vent. gulv" selv og hva kan det isåfall tenkes å koste? (Ca 15kvm gulv) Noen med erfaring? Mitt tidligere noenlunde oversiktlige prosjekt vokste seg plutselig litt vel stort:worried:

Noen med forslag til hva jeg skal gjøre?

Har også et spørsmål for eventuell innvendig pussing av lecablokkene. Hvordan gjør jeg med elektriske ledninger og uttak? Skal de sitte fast i pussen og bør jeg legge puss over de elektriske ledningene til lysknappen?
Veggen med lecablokker og åpen elektrisk stikkontakt, samt synlige elektriske ledninger festet langs veggen i et oppussingsprosjekt.

Øvrige "elektriske bokser"/ uttak:
Veggen laget av lecablokker med synlige elektriske ledninger og støpsel i et kjellerrom under renovering. Vegg med lecablokker, rør og strømuttak ved underlag med byggeavfall. Elektrisk installasjon nær en vegg av lecablokker med utsatt ledningsboks på betonggulv under renovering. Veggen av lecablokker med en ledning i bunnen og hvitt materiale mellom blokkene, delvis dekket av smuss. Veggen laget av lecablokker med en synlig elektrisk ledning som går langs gulvet i et renoveringsområde. Gulvet har synlige smussflekker.

Beklager for langt innlegg med mange forskjellige sprikende spørsmål..:rolleyes: Håper iallfall noen her har innspill / erfaring / kunnskap om noe av dette.. (Det kommer dessuten også til å dukke opp litt spørsmål rundt isolasjons- og dreneringsmateriale så fort jeg har fått gravd frem husgrunnmuren utenfor rommet:confused:)

Personlig ville jeg aldri engang vurdere å sette inn nye plater i noen form. Pussede vegger med kalkmaling og klinker på gulvet, det får være hvor uisolert som helst, men man har jo kontroll på veggene i hvert fall.

• Liker
gaia og 1 annen
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Personlig ville jeg aldri engang tenke på å sette inn nye plater i noen form. Pussede vegger med kalkmaling og fliser på gulvet, det får være hvor uisolert som helst, men man har jo kontroll på veggene i hvert fall.
Nei, tanken er jo som sagt ventilerte gulv (har det allerede under vaskeromsdelen og virker helt klart fornuftig fra et fuktskaderisiko-perspektiv) Dessverre har jeg ikke noe større hvelv å grave penger ut av.

Det beste ville vel kanskje være å ikke ha noe organisk materiale i gulvkonstruksjonen i det hele tatt (alternativt tror jeg det finnes heldekkende matter som "puster" og egner seg for nettopp betonggulv i kjeller, vet dog ikke om man skal legge dem direkte mot betongen eller om man først bør sette fliser mot betongen..:thinking:. Eller om det i det hele tatt blir beboelig under vinterhalvåret?)

Hvem kom i det hele tatt på å begynne å innrede kjellere til boarealer, med isolasjon og alt hva det innebærer?:rolleyes:

Skrot-Karlsson Skrot-Karlsson skrev:
Beste ville vel kanskje være å ikke ha noe organisk materiale i det hele tatt i gulvkonstruksjonen (alternativt tror jeg det finnes heldekkende tepper som "puster" og egner seg for nettopp betonggulv i kjelleren, vet dog ikke om man skal legge dem direkte mot betongen eller om man først bør sette klinkers mot betongen..:thinking:. Eller om det engang blir beboelig under vinterhalvåret?)
Altantepper eller astroturf eller hva de kalles. Fungerer kanon. Har det i større delen av kjelleren. Både malt og umalt betong under.

Mye varmere enn klinkers, ved oversvømmelse eller lignende er det bare å rive ut og la tørke.

O [old rusty] skrev:
Altanmatter eller astroturf eller hva de kalles. Fungerer kanon. Har det i større delen av kjelleren. Både malt og umalt betong under.

Mye varmere enn fliser, ved oversvømmelse eller lignende er det bare å dra ut og la det tørke.
1000 takk for det! Lener meg nok sterkt mot noe slikt i stedet for vent gulv. da det sparer masse tid men fremfor alt penger jeg ikke har. Skal uansett gi det en vinter som forsøk.

Apropos oversvømmelser, så skal jo noe slikt absolutt ikke skje igjen haha :p

Spøk til side, oversvømmelsen det er snakk om har aldri vært noen nevneverdig risiko uten det som først og fremst førte til den (da 2012) var de største nedbørsmengdene i manns minne + en utilstrekkelig drenering.

Nåja, virkelig deilig å spare tid og penger på prosjektet. Så kanskje det blir annet enn arbeid under ferien :cool:;)

Jeg renoverte kjeller med lignende forutsetninger som din, dog noe eldre så det var ikke forsunket el i den. Jeg hadde plastmatte og sponplategarderober mm som luktet mugg.
Sluttresultatet ble ny puss på veggene (var nødt til å slipe bort plastmaling på ytterveggene) og disse ble malt med kalkmaling. Kalkmaling er underbar da ingen mugg kan vokse på den pga kjemien samt at den er helt diffusjonsåpen så eventuell fuktighet luftes ut lett, uansett hvor den kommer fra.
På gulvet la vi klinker. Om sommeren kjørte vi avfukter der iom at det var kjøligere så vil jo den relative fuktigheten ellers bli for høy om sommeren da den varme uteluften inneholder mye fukt.

Resultatet ble meget bra. Ingen mugglukt lenger.

• Liker
Dortmunder DAB og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.