Skal støpe inn gulvvarmerør i et bad på overetasjen. Er litt usikker på om jeg skal helle alt direkte, eller om jeg skal ta det i to trinn med betong+flyt.
Fordelen med å helle alt er den korte tørketiden. Fordelen med betong+flyt er prisen og at jeg kan gjøre støpingen av betongen selv nå og fortsette med andre jobber på badet, for så å hyre noen til å lage fallet.
Har 16 mm slange og skal legge 12 mm kalksteingulv. Ifølge LK skal slangen ha minst 30 mm betonglag over seg for riktig varmefordeling. Jeg regner imidlertid kalksteinplatene inn i dette, så jeg tenker man burde kunne støpe 35 mm betong + flyte et fall.
Noen som har peiling på hvor lenge det ville trenge å tørke før man kan flyte fall og legge tettesjikt hvis man støper et 35 mm betonglag på eksisterende betongdekke?

Kjøper du en slipemørtel trenger du ikke å spekulere på uttørking og eventuell krymping, da det står på posen for slike scenarioer hvor lenge (typisk enkelte dager) du må vente.

Ved normal romtemperatur med døren åpen ville jeg ventet minst 14 dager etter innstøping av GV, en viss fukt/vann vil komme ned i den underliggende betongen og det kan ta litt tid for å vandre opp i himmelen. Så det med tettesjikt må være skikkelig tørt for at sjiktet skal feste seg, samt ikke stenge inne fukt/vann som kan gjøre at tettesjiktet kan løsne fra underlaget.

J jonaserik skrev:
Vi normal romtemperatur med døren åpen ville jeg vente minst 14 dager etter innstøping av GV, en viss fukt/væske vil gå ned i den nedre betongen, og det kan ta litt tid for å vandre opp i himmelen. Så det med tettesjikt så skal det være virkelig tørt for at sjiktet skal feste, samt at ikke stenge inn fukt/væske som kan gjøre at tettesjiktet kan slippe fra underlaget.
Jeg kommer nok ikke til å rekke å påbegynne noe arbeid med flytsparkel og tettesjikt før tidligst to måneder etter støping, så da føles det som at jeg har litt margin der.

Hvor mye er den totale høyden over gulvsluket? Det blir fort høyt hvis badet er litt større og det skal være fall ut fra vegger osv.

A atomlab skrev:
Hvor mye er den totale høyden over gulvsluket? Det drar raskt i vei i høyder om baderommet er litt større og det skal være fall ut fra vegger osv.
Skal ha et hjørnegulvsluk og tenkte ha et fall på 10 mm/m rett gjennom hele baderommet, så høyeste punktet etter flytsparkling vil være 30 mm over gulvslukets nivå. Eller misforsto jeg spørsmålet ditt nå?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.