Hei.
Vi fikk en vannskade på kjøkkenet i fjor sommer. Skaderegulering og byggefirma kom og rev opp et par kvadratmeter av gulvet, konstaterte at det var begrenset skade. Lot det sure sagfliset ligge igjen og satte inn varmevifte som fikk gå i et par uker omtrent. Deretter skuffet de ut fliset, det ble en søppelsekk.
Hadde jeg gjort jobben, ville jeg brukt en våtsuger og sugd ut fliset først. Er det feil metode eller?
Spent på synspunkter fra dere andre.
Vi fikk en vannskade på kjøkkenet i fjor sommer. Skaderegulering og byggefirma kom og rev opp et par kvadratmeter av gulvet, konstaterte at det var begrenset skade. Lot det sure sagfliset ligge igjen og satte inn varmevifte som fikk gå i et par uker omtrent. Deretter skuffet de ut fliset, det ble en søppelsekk.
Hadde jeg gjort jobben, ville jeg brukt en våtsuger og sugd ut fliset først. Er det feil metode eller?
Spent på synspunkter fra dere andre.
Jeg ville nok sørget for å fjerne vått spon direkte. Om man suger eller skyfler avhenger kun av hva som er mest praktisk. Men det tørker jo ikke fort når sponet blir liggende igjen.
Nå har vi en fortsettelse i skadeærendet. Gulvet ble ikke bra etter reparasjonen, en stor "bule" på et sted som gir en nivåforskjell på over en centimeter. Ikke akseptabelt ifølge skadebehandler eller oss. Så kommer da byggfirmansvarlig forbi for en rask titt, motvillig. Da påstår mannen at det er telehiv og ikke byggfusk som har forårsaket forhøyningen. Meget usannsynlig at det skjer på et kjøkken over en gammel solid jordkjeller som aldri går under nullpunktet eller har problemer med fukt. Jeg river da ikke opp gulvet var sluttreplikken. Vente til våren? Noen som har hørt maken? Saksøke byggfirmaet?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 innlegg
Du har altså noen slags kjeller under? Jo telehiv kan det vel i og for seg være om det finnes en masse vann igjen i gulvet, og det er kaldt i kjelleren så du får "tele" i bjelkelaget. Uansett så er det jo ikke akseptabelt.
Meget tvilsomt at det er vann igjen i gulvet da gulvbjelkene ser ut til å ligge rett over steinene i kjellertaket. Dette er altså en hvelvet kjeller fra 1870-80-tallet omtrent som alltid er fukt- og frostfri. Gjenstående vann burde ikke finnes etter tørking i flere uker, siden holder nok ikke steinhvelvet vanntett fra ovenkommende vann.
Er det noen som vet hvordan en hvelvkjeller er tettet over steinen?
Er det noen som vet hvordan en hvelvkjeller er tettet over steinen?
Klikk her for å svare
